Parkeren? De belastingdienst kijkt mee!

En zo moet SMS Parking van de rechter ineens klantgegevens gaan delen met de belastingdienst. Want dan kan de belastingdienst controleren of auto's van de zaak niet stiekem privé gebruikt worden. Dat is namelijk fraude.

En dan blijkt uit de berichtgeving dat ook die andere aanbieder van parkeergeld-op-afstand-betalen Yellowbrick al lang klantgegevens aan de belastingdienst verstrekt, net als Servicehuis Parkeren. Ik had nog nooit van Servicehuis Parkeren – voluit Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten (SHPV) – gehoord, maar dat blijkt dus de toko te zijn die... quote van de website: "Het SHPV beheert het Nationaal Parkeer Register (NPR), een landelijke database waarin de parkeerrechten van aangesloten gemeenten op kenteken geregistreerd staan."

Nationaal Parkeer Register? Ook nooit van gehoord. Maar het SHPV is dus een coöperatie die is opgezet door 'Nederlandse gemeenten'. En dat gemeenten geen fluit te maken hebben met privacy van burgers en hun gegevens zonder aarzelen afstaan aan de blauwe roofridder lijkt nogal wiedes.

Waarom motorrijders dit moet interesseren? Het is weer zo'n mooi voorbeeld van het gemak van de motor/motorscooter. Dus als je als motorrijder weer eens in discussie raakt met een ingeblikte, werp hem het volgende voor de voeten.

- Als automobilist betaal je een godsvermogen – € 400 per jaar is normaal, tegen € 60 voor een motor – aan motorrijtuigenbelasting (MRB), dat populair, maar onjuist, ook wel wegenbelasting wordt genoemd. Die laatste term is onjuist omdat de MRB-inkomsten voor de overheid oneindig veel hoger zijn dan het bedrag dat de overheid besteedt aan onderhoud en aanleg van wegen. De opbrengsten van de MRB gaan naar de 'algemene middelen'. Het bezit van vervoermiddel wordt belast voor een bedrag waarvan je nog geen fractie terugziet. Het is pure diefstal, naast de pure diefstal die je bij aanschaf al aan BPM en BTW betaalde.

- Als automobilist mag je in verkeersdrukke gebieden een parkeerplaats huren. Dat wil zeggen: moet je een parkeerplaats huren, want als je het niet doet, krijg je een bekeuring: € 90 (tot € 370 voor een invalidenparkeerplaats). Betaald parkeren is diefstal, want je hebt al voor alle parkeerplaatsen betaald, namelijk via de MRB die ooit is gebruikt voor het aanleggen van die parkeerplaats. Maar inmiddels is het zo dat alle grote steden van Nederland morgen failliet zouden gaan als betaald parkeren zou verdwijnen. Motorrijders betalen niet voor parkeren. En worden daarvoor dus ook niet bekeurd.

- Vanaf vandaag is het dus zo dat alle aanbieders van mobiel parkeergeld betalen hun klantgegevens openbaar moeten maken aan de overheid, waarmee deze niet alleen kan bijhouden waar je rijdt (verkeerscamera's), maar dus ook waar je stilstaat en hoelang. Het gerechtshof erkende dat dit in strijd is met sommige privacyregels, maar het algemeen belang zou zwaarder wegen. Welk algemeen belang, vraag ik me dan af. Die paar centen die de overheid nu misloopt omdat een enkele zakelijke rijder incidenteel zijn auto van de zaak gebruikt om een boodschapje mee te doen? Die gaat voortaan dus niet meer bricken als hij illegaal gebruikmaakt van zijn leasebak. En de legale brickers hebben geen keus dan te accepteren dat elke betaalde parkeerhandeling in een database verdwijnt, toegankelijk voor ambtenaren.

Er wordt weleens verondersteld dat ondergetekende als opperhoofd van Stadsmotor.nl een hekel heeft aan auto's, maar niets is minder waar. Een auto is een extreem nuttige uitvinding, met slechts één nadeel: elke idioot mag er (steeds jonger) een kopen en ermee rijden, al dient dat geen enkel belang en is het zelfs ronduit strijdig met het algemeen belang (files, brandstofverkwisting, luchtvervuiling, geluidsoverlast, veiligheid). Maar er zijn ook automobilisten – ikzelf bijvoorbeeld – die de auto uitsluitend en alleen gebruiken als daar zwaarwegende redenen voor zijn: inkopen voor een bbq voor 20+ personen of met het gezin op pad naar opa en oma op Texel. De enige andere redenen die ik voorts kan bedenken om niet met de motor te gaan, zijn: ijzel/sneeuw (dan openbaar vervoer) of bezoek aan een bijeenkomst in de vrije tijd waar vermoedelijk niet alleen sinas wordt geschonken (dan fiets en/of lopend).

En ik heb er dus weer een reden bij om niet meer met de auto te willen. De auto is zo langzamerhand niet alleen een peperduur speeltje geworden, maar – net als het openbaar vervoer met de OV-chipkaart – een machine die deel uitmaakt van een grotere machinerie die gebruikt wordt om de bewegingen van de argeloze gebruiker in kaart te brengen en te controleren. Een machine die bovendien – net als het OV – door de autoriteiten op elk gewenst moment tot stilstand gebracht kan worden.

Ik weet niet hoe het met de geachte lezer zit, maar ik heb geen enkele behoefte aan controle van mijn bewegingen door de overheid. Niet omdat ik iets te verbergen heb, maar omdat het me irriteert dat de overheid klaarblijkelijk denkt dat ik wat te verbergen heb. Dat iedereen iets te verbergen heeft. Ik koester de illusie die vrijheid heet.

In de middeleeuwen had elke regio zijn eigen roofridder, die zijn burgers onderdrukte en uitperste voor persoonlijk gewin. Er waren ook democratieën, waar de overheid was samengesteld uit het volk en het beste voorhad met het volk. Nederland heeft dat ook een tijdje gehad.

Michiel Heemskerk, verkeersfilosoof
20 augustus 2014

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Motormetropoolpraat Michiel Heemskerk Parkeren? De belastingdienst kijkt mee!

Disclaimer - Privacy Policy