Ride-out!

Groot nieuws in de media op het gebied van mobiliteit. De economie groeit met 1%, dus het aantal files neemt toe met 9%. Verder is het aantal verkeersdoden in 2016 ten opzichte van 2015 weer gestegen, maar het aantal overleden motorrijders gedaald. Daarnaast presteerde een groep ‘motorrijders’ het op 30 april om een complete snelweg te blokkeren met hun ‘ride-out’…

… waarna ze het nog nodig vonden om de binnenstad van Amsterdam te verblijden met hun aanwezigheid. Waarbij ze vooral zichzelf blij maakten, want vermoedelijk waren de autochtonen en allochtonen (de toeristen) minder gecharmeerd van het gezelschap.

In het intro van dit stukje heb ik ‘motorrijders’ tussen aanhalingstekens geplaatst. Dit vanuit mijn vastgeroeste en mogelijk door de tijd ingehaalde denkbeeld dat een motorrijder iemand is die op een motor rijdt, en niet iemand die met vijfhonderd gelijkgestemden stilstaat op een snelweg of gas gevend tegen zijn toerenbegrenzer een halve binnenstad over de toppen van zijn zenuwen jaagt. Op een zondag nota bene.
Respect willen ze? Niet van mij.
Het goede nieuws is dat de kans dat deze volkomen idioten met hun bijzondere manier van ‘motorrijden’ maar zelden bij een ongeluk betrokken zullen raken, want erg veel ruimte om snelheid te maken is er niet. Het rijden blijft dus beperkt tot stilstaan – tegengehouden door de popo’s – met hier en daar een burn-out en plaatselijk een wheelie.
“Zo’n kind gun je een Fanta,” zeiden we dan vroeger.
Ik kan niet zeggen dat ik me er bijzonder aan stoor. Ik ben nooit waar zij zijn en ik zorg er wel voor dat dat zo blijft. Maar zoals veel motorrijders met een hoger dan aapachtig IQ op de bekende social media al schreven: “Jullie verpesten het voor de rest.”
Deels is dat zo. Er zijn al dijken afgesloten omdat enige ‘motorrijders’ het nodig vonden om daar veel te hard overheen te jakkeren. En in de Eiffel en de Moezel word je tegenwoordig neergeschoten als je uitlaat geen E-keur heeft. Tja…
Ik kan alleen maar hopen dat er tussen de ‘motorrijders’ af en toe iemand zit bij wie het verstand op een gegeven moment toch nog gaat functioneren. Waarmee ik dus bedoel dat ie zijn of haar motor gaat gebruiken om mee naar zijn werk te rijden. Dan rijd je vanzelf alleen. En dan leer je vanzelf normaal rijden. Dat hangt samen met respect… dat je eerst voor anderen moet ontwikkelen voordat je het zelf kunt verdienen. Als je dat op de motor tussen de auto’s namelijk niet doet, eindig je snel in een ambulance.

Op 21 mei is in de Expo Haarlemmermeer in Vijfhuizen het Mega Motortreffen. Hoewel dit evenement wordt georganiseerd door betrouwbare partijen, zal ik er niet zijn. Want wel zeker zullen er ‘motorrijders’ zijn, die zich immers lekker voelen in grote stilstaande groepen andere ‘motorrijders’.
Ik roep automobilisten op om ver uit de buurt te blijven, want je zal het idee kunnen krijgen dat alle motorrijders zo zijn. Dat is niet zo. Onthoud dit: eenzame motorrijders – in motorpak, zonder helmcamera! – doen zelden raar. Heel ander volk.

Michiel Heemskerk, verkeersfilosoof
3 mei 2017

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy