Test: Honda SH300i (ABS) (2011)

Inhoudsopgave
Test: Honda SH300i (ABS) (2011)
Specificaties
Fotogalerij
Alle Honda tests
Honda

Honda SH300i

De Honda SH300i – nieuw voor 2011 – is een stadsscootertje van de beste soort, met name voor personen die niet zo goed ter been zijn, of modieuze dames. De 'instap' is namelijk extreem laag, zodat je zelfs in minirok kunt plaatsnemen zonder gearresteerd te worden wegens verstoring van de openbare orde. Daarnaast is de SH300i ook nog eens erg veilig.

Als er al iets is aan te merken op het concept scooter, is dat de matige wegligging. Scooters hebben vaak kleine wielen – 13 of zelfs 12 inch. Wat dat uitmaakt kun je je als automobilist (afgeschermd van de boze wereld) misschien niet voorstellen, maar als bestuurder van een tweewieler wel degelijk. Een wieltje van 12 inch namelijk (30,5 centimeter, een medium pizza) blijft hangen in een kuil of achter een opstakel van die afmeting. Nu is ons wegennet niet bezaaid met obstakels van 30,5 centimeter hoog, maar wel met verkeersdrempels en stoepranden, en ook potholes (gaten in het asfalt als gevolg van gebrekkig onderhoud na bijvoorbeeld vorst) komen vaker voor dan ons lief is. Niet voor niets hebben crossmotoren en grote allroads voorwielen van 21 inch, omdat dat aanmerkelijk makkelijker over allerlei ongerief gaat. Hoe groter het wiel, hoe minder last van obstakels en dus (tot op zekere hoogte) hoe beter de wegligging: zo simpel is dat.

Welnu, de Honda SH300i heeft wielen met een diameter van 16 inch en dat haalt zelfs de moeder van alle moderne motorscooters, de Yamaha TMAX, niet (15 inch). De SH300i dient aldus als een soort vliegend tapijt over allerlei wegdek te zweven, en doet dat ook, zelfs met twee personen erop. Is dat al veilig, de SH is leverbaar met Honda's vermaarde gecombineerde abs-remsysteem. Wat een antiblokkeersysteem doet, hoeven we denkelijk niet meer uit te leggen, dat gecombineerde misschien wel. Da's dus een systeem waarbij met het aantrekken van één rem – voor- of achterwiel – de andere rem ook automatisch wordt bediend. Dit zorgt voor maximale vertraging, en het abs erop zorgt ervoor dat de boel nimmer blokkeert. Gecombineerd abs is het beste remsysteem op de markt. Het kost op de SH300i € 500 bovenop de kale prijs van € 4.999: tien procent van de hele fiets. Doen of niet doen? Net wat je belangrijk vindt. Kun je zelf beter remmen dan c-abs (onmogelijk), dan heb je het niet nodig. Maar twijfel je aan je scherpte of rijd je vaak in druk verkeer, dan gaat het je een keer redden van een vervelende glijpartij die aan schade misschien meer kost dan € 500.

Stadsmotor.nl zegt: als abs leverbaar is: altijd nemen, desnoods even doorsparen. Op de SH300i in elk geval altijd nemen, want dan kun je met recht zeggen dat je de veiligste '300' ter wereld rijdt. Die € 500 mag misschien een hoop geld lijken, maar bedenk dat € 5.499 voor een 300 nog altijd niet krankzinnig veel is. De Vespa 300 GTS (met 12-inch wielen) kost precies even veel zonder abs, en de minder sterke Yamaha X-MAX 250 ABS kost € 300 meer. Er zijn nog diverse 300-cc scooters die minder kosten (en toch zelfs nog sterker zijn: de Kymco Downtown 300i), maar die hebben kleinere wielen en/of missen abs en/of lopen niet zo geciviliseerd als de Honda.

Want een Honda is en blijft wel een Honda.
Het 279,1 cc metende 1-cilindertje loopt als een naaimachientje, pakt zijdezacht op en levert zonder enige dip in de powerband zijn vermogen af. Je zou bijna vergeten dat er een motorblok is, zo onopvallend doet het ding zijn werk. En toch zeker niet zonder kracht, want net als de sterkere Kymco Downtown 300i die kortgeleden door Stadsmotor.nl werd afgerost uitgeprobeerd, huppelt de Honda vrolijk naar de 140 km/u op de teller en doet-ie leuk mee op de linkerbaan. Daarbij moet gezegd dat als je daar een gewoonte van wilt maken, je maar beter het optionele windscherm kunt aanschaffen. De SH300i is qua bouw duidelijk een stadsscooter (laag) en geen snelwegscooter met volle stroomlijn. Je pakt veel wind met je bovenlichaam en aangezien de armen niet gestrekt het stuur bereiken (zeker niet bij grotere bestuurders) komt er veel druk op de biceps. Geen probleem als je zo goed geproportioneerd en prachtig gespierd bent als de heren van Stadsmotor.nl, maar anders wordt lang snel rijden een pijnlijke kwestie. In de stad en file speelt dit alles in het geheel niet en ben je vrij als een vogeltje.

Bagage! De SH300i wordt standaard geleverd met topkoffer (in kleur). Da's hoogst attent van Honda, want onder de buddyseat kun je slechts één helm kwijt: het nadeel van het grote achterwiel dat de nodige ruimte vraagt. In het dashboard bevindt zich nog een waterdicht compartiment met 12V-aansluiting.

Conclusie: zeker met de accessoires (windscherm, handvatverwarming) erop de meest complete 300 op de markt en misschien wel het allerbeste vervoermiddel voor in de stad. Dan wel voor mensen die weinig waarde hechten aan de fun factor, want afgezien van zijn enorme gebruiksgemak, prima rijeigenschappen en uitstekende veiligheidsvoorzieningen zit er niks op de SH300i waarvan je echt gaat glimlachen. Hij is puur functioneel. Niks mis mee, maar iets frivoler had best gemogen.

nb. deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs en het A2-rijbewijs.

 



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Honda Test: Honda SH300i (ABS) (2011)

Disclaimer - Privacy Policy