Banner

Primeurtest: Kymco K-Pipe 125 (2013)

Inhoudsopgave
Primeurtest: Kymco K-Pipe 125 (2013)
Technische gegevens
Foto's Kymco Agility 125/150
Video
Alle Kymco tests

kymco logo W200H68Kymco K-Pipe 125Met een nieuwprijs van € 1.799 is de Kymco K-Pipe de goedkoopste motor van Nederland. Dan zal het wel een lelijk hok zijn? Nou, nee. Dan zal het wel volkomen waardeloos rijden? Nou, nee. Sterker nog... er is maar heel weinig mis met deze 125 cc'er.

Er is altijd wel wat te mekkeren over een motor, ongeacht hoe duur of luxe, en dat is met de Kymco K-Pipe 125 niet anders. We mogen de importeur verwijten dat deze de K-Pipe maar in één kleur aanbiedt – zwart – en niet in alle jolige tinten die we op de foto's onderaan deze test vinden. Maar goed, het is amper te voorspellen hoe de populariteit van het nieuwe A1-rijbewijs en dus de 125 cc-markt zich zal gaan ontwikkelen, en dan zal je als importeur ook wel gek zijn als je je hele magazijn vol zet met de hele regenboog. De zwarte K-Pipe heeft alleraardigste rode accenten en nog eens een mix van glimmend zwart en matzwart en kan zelfs door de grootste kunstcriticus niet worden afgeschreven als lelijk ding. De K-Pipe is stijlvol in zwart, en dat is dat. Compliment aan de designer, die zeker niet heeft lopen jatten bij andere merken, want we zouden zo snel niet kunnen bedenken bij welk merk er dan gejat zou moeten zijn.
Kymco K-Pipe statisch buiten linksachter

Meteen maar door met de overige kritiek?

Het zitcomfort.
Normaal gesproken creëert men zitcomfort door de achtervering, of door het zadel. Kymco heeft beide veronachtzaamd, waardoor een rit langer dan een halfuur niet op je verlanglijstje moet staan. We zullen dat meteen nuanceren, want de beschikbare testpiloten van Stadsmotor.nl bevinden zich in de categorie te groot/te zwaar voor de K-Pipe. Tester Julian huist op het moment van schrijven in zonnig Spanje en testster Ester ligt in het ziekenhuis vanwege lachkrampen met repetitieve grinnikschokken en mysterieuze spasmen rond de mond, begeleid door ondefinieerbaar gehinnik, daterend van afgelopen donderdagochtend toen ze gezeten op haar ZX-6 op de A7 vlak voor Amsterdam schrijver dezes op de K-Pipe tegenkwam. (Naar de nieuwe ZX-636 kan ze binnenkort fluiten.)

Not a pretty sight, stel ik me voor, temeer daar ik wegens de verwachte sneeuw gehuld was in mijn minst flatteuze regenpak en er dus uit moet hebben gezien als Bokito op een te heet gewassen driewieler.

Kymco K-Pipe Jur zijDe K-Pipe is niet groot en daarmee absoluut ongeschikt voor rijzige edel-Germanen zoals de oudere garde van Stadsmotor.nl. Maar trouwe lezers weten: als het twee wielen heeft, zál Stadsmotor.nl het testen op geschiktheid voor de dagelijkse praktijk. Daarbij zijn we de schaamte reeds lang voorbij, en al waren we het niet, we hebben (Ester uitgezonderd) niemand onderweg echt zien lachen. Hetzij omdat zij stilstonden en wij ze in de file voorbij reden, hetzij omdat wij stilstonden (75 km/u met tegenwind) en zij ons voorbij reden.

We gaan niet klagen over de topsnelheid van de K-Pipe. Downhill of met wind in de rug halen we 105 km/u op de klok en meer moet je van 125 cc ook niet verwachten. Het is de wet die heeft bepaald dat 125 cc geschikt is voor jongeren vanaf 18 jaar, en dat die zo nu en dan voor hun donder gereden zullen worden omdat ze niet kunnen meekomen met de rest van het snelverkeer, is vast en zeker meegenomen in de veiligheidscalculaties voor het A1-rijbewijs. Aanstaande bestuurders geven we wel vast mee de spiegels goed in de gaten te houden, zodat je van achter naderende veertigtonners tijdig kunt ontwijken door de vluchtstrook op te zoeken. De spiegels van de K-Pipe zijn daartoe, opmerkelijk genoeg, gewoon voor geschikt.

Het allerlaatste – ja, nu al – waar we wat over te mekkeren hebben is de achterrem. Dat is een trommelrem en net zo gevoelig voor aanraking als een jaren zestig-feministe. (Wat het resultaat ook is, je wordt er niet blij van.) Maakt ook niet uit, want je hebt nog een voorrem en die werkt prima. Abs ontbreekt uiteraard.

Kymco K-Pipe dashboardVerder is er over de Kymco K-Pipe 125 helemaal niets slechts te zeggen. De ieniemienie digidash presteert het om van alles te melden: snelheid, toerental, de tijd, brandstofvoorraad, trip 1 en overall, meer hebben we niet nodig. Aan het stuur zit alles wat je verwacht. Links de choke en de lampenwinkel, rechts de startknop en dodemansschakelaar. Als je de bandjes ziet, denk je willekeurig aan een brommer, maar in combinatie met het verrassend stijve frame weten ze de K-Pipe stabiel als een huis door de bochten te loodsen. Zelfs op snelheid geeft de kleine Kymco echt geen enkele krimp, en dat is best bijzonder voor zo'n compacte machine.

De versnellingsbak is een verhaal apart. Bij het ophalen van de K-Pipe staan er nul kilometers op de klok, en aangezien Stadsmotor.nl het eerste exemplaar in Nederland meekrijgt, is er niemand die weet hoe die bak werkt. Het is een halfautomaat. Dat betekent dat er geen koppeling op zit en dat zal jongeren mogelijk aanspreken. Schakel de K-Pipe in de eerste versnelling – klik met de pook naar beneden – geef gas en bij een voorbestemd toerental grijpt de automatische koppeling aan en rijd je weg. De tweede versnelling gaat ook naar beneden, net als de derde en de vierde. Even gas terug en klikken maar. Terugschakelen vraag enige oefening, waarbij vooral niet vergeten moet worden dat de koppeling toerental-afhankelijk is. Gas dicht dus bij terugschakelen, en het gas weer iets opendraaien om de koppeling te laten opkomen. Als je niet te lange benen hebt, kun je bij terugschakelen gebruikmaken van de optie om met de hak/hiel terug te schakelen. Heb je wel te lange benen, kun je ervoor kiezen helemaal achter op te gaan zitten en alsnog de hak te proberen. Past ook wel bij een Bokito. Een alternatief blijft natuurlijk met de teen terugschakelen.

De Kymco K-Pipe mist vermogen, dat is duidelijk. Maar het is een 125 cc'er en elke 125 cc'er mist vermogen, hoewel ex-brommerrijders best blij zullen zijn met de beschikbare 6 kW (8 pk). Met het opgegeven gewicht van 103 kilo had de K-Pipe echter 103 x 0,1 kW mogen hebben: 10,3 kW. Het topvermogen zal zijn opgeofferd aan een zo breed mogelijke powerband, die schakellui rijden – en rijden met een halfautomaat – mogelijk maakt. Het blokje met de vooruitstekende luchtgekoelde cilinder en de carburateur er direct boven geplaatst blinkt dan ook uit in souplesse. Als het op de snelweg echt tegenzit, kun je er nog voor kiezen om terug te schakelen naar de derde versnelling, en dan kom je ook wel aan de negentig. In de file en de stad zul je het topvermogen niet missen en dan is het genieten van het ultralage gewicht en het kleine formaat om werkelijk overal tussendoor te sneaken. De halfautomaat maakt een acceptabele acceleratie mogelijk. Je kunt van nul vol op het gas en zonder je ooit zorgen te hoeven maken over je koppeling en da's best handig. 30 km/u in z'n 1, zo'n 50 in z'n 2, 80 in z'n 3 en beschouw de 4 gerust als overdrive. Verbruik? 1 op 33. Na exact 100 km moet je de kant in om drie liter te tanken. De digidash smeekt dan al knipperend om brandstof.

Durven we Hyosungs Karion RT125 en Honda's MSX125 nog zonder meer te betitelen als fun-bikes – hoewel je er ook gerust mee van A naar B komt – de Kymco K-Pipe 125 beschouwt Stadsmotor.nl gewoon als niets minder dan een serieuze motor. Het ziet er oké uit, de rijeigenschappen zijn voor elkaar, de uitrusting is compleet, goede lampen, je krijgt er zelfs een kickstarter bij... En het kost geen drol. Wie niet te groot is, koopt er een prima ding mee. Niet voor de lange afstand nee, maar dat is geen enkele 125.

Deze motor is geschikt voor het A1-rijbewijs.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Kymco Primeurtest: Kymco K-Pipe 125 (2013)

Disclaimer - Privacy Policy