Banner

Test: Kymco People S 300i (2010)

Inhoudsopgave
Test: Kymco People S 300i (2010)
Specificaties
Fotogalerij
Alle Kymco tests

kymco logo W200H68Kymco People S 300i Wie op zoek is naar een motorscooter van om en nabij de 300 cc kan bij diverse fabrikanten terecht voor een bedrag vanaf zo'n € 4.000. Dat is dan ook de prijs – min 1 euro – van de Kymco People S 300i.

De 300 cc-klasse – alles vanaf zo'n 250 cc eigenlijk – is de klasse waar iedereen wel wat van zijn gading kan vinden. Da's niet zo raar, want motorscooters met een dergelijke cilinderinhoud zijn in de stad makkelijk te hanteren en toch krachtig genoeg om op de snelweg mee te komen. Meekomen ja, want wilde inhaalplannen moet je niet maken met een topsnelheid van maar net het maximaal toegestane. Maar goed: een doorsnee scooterforens zal toch geen vijftig kilometer heen en vijftig kilometer terug doen, en als hij dat van plan is, kan hij beter uitkijken naar een zwaardere motorscooter. Met 300 cc ben en blijf je in de buurt van de stad, wat wel aangeeft dat de cilinderinhoud juist daarvoor is bedoeld.

De Taiwanese Kymco People S 300i is dan ook echt zo'n stadsmotorscooter. Behoorlijke 16-inch wielen, goeie remmen, vloeistofgekoeld en een beste zitplek voor twee, waarbij de bestuurder de ruimte heeft en ook ons testkind prima bij de brede voetsteunen kan. In het dashboard de kilometerteller en klok digitaal, voorts een benzinemeter, toerenteller, dagteller en wat controle lampjes. De People is helaas een beetje karig bedeeld qua bagageruimte, want onder de buddyseat vinden we wel verlichting en een 12V-aansluiting (waarvoor een 'telefoonlampje' in het dashboard gaat branden als hij wordt gebruikt!), maar geen plek voor zelfs maar één helm, laat staan twee. En de voorzijde is zó volgebouwd met de radiateur (vloeistofkoeling) en de tankvulopening dat we daar zelfs geen enkel opbergvakje aantreffen. Slechts een haak om een tas aan te hangen. Een topkoffer is dus het overwegen waard.

De zit is rechtop, beproefd. De bediening biedt geen enkele verrassing: gas, remmen en de gebruikelijke verlichting. Het contactslot bevat 'op z'n scooters' alles waarvoor je maar een sleutel nodig kunt hebben: contact, stuurslot, vergrendeling van de buddyseat én van de tankdop. Valt er ook nog wat te mekkeren? Over het uiterlijk misschien. Onder zijn soortgenoten is de People S 300i – slechts leverbaar in zilvergrijs – niet de hipste ooit gebouwd, dus qua sex appeal zul je iets anders moeten bedenken. Maar niet iedereen hoeft zo nodig op te vallen of frivool te doen, dus dat is eigenlijk geen punt van kritiek. Eerder zelfs een aanbeveling, want geen modebewust straatschoffie zal dood naast dit ding gezien willen worden, dus de kans dat-ie gejat wordt (door een moderne begrafenisondernemer?) is relatief klein.

nb. deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs en voor het A2-rijbewijs.

 



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Kymco Test: Kymco People S 300i (2010)

Disclaimer - Privacy Policy