Banner

Test: Kymco People S 200i

Inhoudsopgave
Test: Kymco People S 200i
Specificaties
Fotogalerij
Alle Kymco tests

kymco logo W200H68Kymco People S 200De Kymco People S 200i, in hoeverre kan die afwijken van dezelfde motorscooter met 300 cc motorblok – de Kymco People S 300i? Nogal wat, zo blijkt, want het blok is niet een klein beetje anders, en dat heeft gevolgen.

Lees gerust eerst de test van de Kymco People S 300i alvorens verder te gaan met deze People S 200i, want qua uiterlijk en uitrusting zijn ze vrijwel identiek. Zeer relevant is echter het verschil in motorisering. Dat schuilt niet alleen in de cilinderinhoud – 270 cc om 163 cc – maar ook in de koeling; de '300' is vloeistofgekoeld, de '200' luchtgekoeld. Dat betekent dat de 300 het hoofd beter koel zal houden dan de 200, maar ook dat de 300 aanmerkelijk zwaarder is. We noteren 165 kilo om 121 kilo en dat is een serieus verschil. Niet dat 165 kilo op twee wielen zwaar is, maar 1 kilo minder is al beter, laat staan 44 kilo minder. Het gewichtsverschil komt niet alleen voort uit het motorblok, of toch weer wel. Omdat de 200 lichter is, heeft Kymco maar één schijfrem in het voorwiel geplaatst, tegen twee bij de 300. Het missen van die extra rem scheelt ook weer gewicht. Voorts is de 200 volgens de opgave van de fabrikant 22 cm korter dan de 300, de wielbasis 15,9 cm, wat er ook mee te maken zal hebben dat het blok van de 200 door het ontbreken van vloeistofkoeling compacter is. Een en ander resulteert onvermijdelijk in een grotere wendbaarheid voor de 200, tegen een grotere rechtuitstabiliteit voor de 300. In het zadel merk je qua ruimte overigens zeer weinig van het lengteverschil; op de 300 kun je prima met z'n tweeën, op de 200 is dat niet anders.
Vermogen... zoals opgemerkt in de test van de 300 is dat op de snelweg al geen hoogvlieger, en met de 200 is het niet anders. Het gaat sneller dan 80 km/u en mag dus de snelweg op, maar met wind in de rug haal je 100 km/u en dan is de koek ook echt op. Geen probleem in de file, maar zit je in de leasebakkenspits vlak na de echte, dan is het zaak om de (goede) spiegels strak in de gaten te houden en tijdig de vluchtstrook op te zoeken als de pleerollenvertegenwoordigers opzij-opzij-opzij achterop komen aankegelen.
Kom je nooit op de snelweg, dan is de 200 te prefereren boven de 300. Tussen de twee zit een prijsverschil van € 1.250 – € 2.749 om € 3.999 – en dat is toch behoorlijk. Concurrentie heeft de Kymco People S 200i overigens ook van andere fietsen uit eigen huis, te weten de über-schattige Like 200i (€ 2.499) en de wat onbestemde New Dink 200i (€ 2.999). Daarvan kunnen we zeggen: zeer geschikt voor klein volk. Ben je forser en wil je een 200: People S. Het mag niet de modernst ogende motorscooter zijn (zwak uitgedrukt), maar in de enig leverbare kleur crystal blue ziet-ie er nog niet zo beroerd uit, en met zijn lage instap en grote wielen (16 inch) is het de meest praktische van het stel. Wel een topkoffertje erop kopen, is leverbaar in kleur. En een beendek, hoef je in de kou en regen geen motorbroek en laarzen aan.
Dan wel oppassen met gladheid, want fancy technische snufjes als antislip en antiblokkeer ontbreken uiteraard op deze pretentieloze motorscooter. Twee wielen, een motortje en een stuur, alles wat je nodig hebt.

nb. deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs en het A2-rijbewijs.
nb. De People S 200i wordt anno 2013 niet meer geleverd.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Kymco Test: Kymco People S 200i

Disclaimer - Privacy Policy