Kon het beter? Honda PCX125 en PCX150

MPCX120123RATwee nieuwtjes voor de nooit genoeg geroemde Honda PCX. 1. Er komt naast de 125 een sterkere 150. 2. Beide motorscooters – met start/stopsysteem! – gaan gebruik maken van de nog zuinigere, gloednieuwe eSP (enhanced Smart Power) ééncilinder... Verbruik? 1 op 47,4 en 1 op 44,6.

Blader even naar de 2011-test van de Honda PCX125 en merk op dat we – zwak uitgedrukt – nogal gecharmeerd waren over deze hoogst geavanceerde vloeistofgekoelde ééncilinder, met start/stopsysteem uiterst zuinig. Niet voor niets werd de PCX de top selling Powered Two Wheeler in Europe in 2011, aldus Honda. Hadden we iets op te merken, dan was dat over het geringe vermogen van 8,6 kW/11,7 pk. Maar de PCX heeft een cilinderinhoud van slechts 125 cc, en daar kun je geen wonderen van verwachten. Hij kwam mee op de snelweg, en daar ging het om.
Voor wie het vermogen toch een probleem was, is er binnenkort de PCX150, met een cilinderinhoud van 153 cc sterker dan de 125, te weten 10 kW/13 pk. Netjes onder de grens van 11 kW zoals die in 2013 gaat gelden voor het A1-rijbewijs, maar helaas te veel cc's, namelijk meer dan 125. Vanaf het A2-rijbewijs dus, op z'n vroegst verkrijgbaar vanaf 20 jaar. De PCX150 zal naar verwachting wel gemakkelijk de 120 km/u halen.
MPCX12012SRAMPCX120123RA

Motorblok
Het vermogen van de PCX125 met het eSP-blok is gelijk gebleven, maar niet het verbruik. Dat was 1 op 46 al extreem laag, maar ligt nu zelfs op 47,4 km per liter Euro 95. En dat zijn cijfers waar je in deze barre tijden toch uitermate vrolijk van wordt. De PCX150 is dorstiger, maar haalt met 44.6 km/l nog steeds een zeer dikke voldoende op zijn rapport.
Wat is Honda's geheim? Uiteraard het start-stopsysteem, dat vlekkeloos functioneert, maar ook de vernieuwende techniek in het blok waarmee de interne wrijving te lijf is gegaan. En hoe minder wrijving, hoe minder vermogen er verloren gaat en dus hoe zuiniger en schoner het blok loopt.
Een prijs voor de PCX150 is nog niet bekend, de PCX125 blijft ongewijzigd op € 2.590, wat echt absoluut geen geld is voor zo'n apparaat.

MPCX12012__DMPCX12012__C

 

Meer nieuws op Stadsmotor.nl

{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Relevant nieuws Kon het beter? Honda PCX125 en PCX150

Disclaimer - Privacy Policy