Erectie door BMW

Merkwaardig kruisende berichten in de kranten. Enerzijds dat de handel in motorfietsen volledig op z'n gat ligt en dat nieuwe motorfietsen alleen nog maar aan 40-plus mannen worden verkocht, anderzijds dat een Amerikaanse man na een rit van vier uur op z'n BMW een erectie kreeg die twee jaar aanhield! Is er een verband?

Om maar te beginnen met die Californiër die beweerde dat hij door een ribbelig zadel een erectie opliep die maar liefst twee jaar bleef staan. De man claimt (volgens The Mirror en De Telegraaf, dus onder voorbehoud) nu bij BMW een 'fikse schadevergoeding' omdat hij naar eigen zeggen emotionele schade heeft opgelopen: seks was de afgelopen twee jaar uitgesloten.
Dat zou in principe kunnen, want een erectie wegens priapisme (zoals dat heet) komt niet voort uit seksuele opwinding en is eerder pijnlijk dan handig om maar vast klaar te hebben staan. Een erectie uit priapisme schijnt echter wegens afstervingsgevaar van de penis ook aanmerkelijk sneller te moeten worden bestreden dan pas na twee jaar, namelijk al binnen tien uur, dus de man had al dezelfde dag van zijn probleem af hebben kunnen en moeten zijn. Of hij is inmiddels penisloos, maar dan is het toch echt z'n eigen schuld, en niet die van BMW Motorrad.
En dan dat verhaal van dat ribbelzadel. Een snelle blik op de website van BMW Motorcycles leert dat in Amerika net zo min als in Europa BMW's verkrijgbaar zijn met ribbelzadel. En al waren ze er wel geweest, dan nog krijg je daar niet zomaar een erectie van, denken (en hopen) we zo, terwijl we toch niet onbekend zijn met het verschijnsel erectie én het verschijnsel BMW. Want wat moet je met een erectie op een motorfiets? Als BMW had gewild dat bestuurders tijdens het rijden erecties kregen, hadden ze daar vast iets voor bedacht.
Het is vermoedelijk zelfs zo dat veel van die veertigplus-mannen juist gaan motorrijden om even bij hun partner weg te zijn, wat die partner vervolgens geen enkel probleem vindt. Niet voor niets zijn er bijvoorbeeld ook voldoende motorclubs die alleen vrouwen toelaten, waarschijnlijk ook met het oogmerk even van testosteron en bijbehorende erecties verlost te zijn.

Bij jongeren ligt dat gevoeliger, want die moeten daar - hormoongestuurd als ze zijn - nog van alles mee, en liefst zo vaak mogelijk.

De berichtgeving rond de nieuwe rijbewijzen vanaf 19 januari 2013 heeft inmiddels tot de nodige discussies geleid. De regelgeving voor bestuurders vanaf achttien jaar zou veel te streng zijn, resulterend in een steeds teruglopend aantal motorrijbewijzen, resulterend in een instortende motormarkt.
Tja.
We kunnen er lang en kort over debatteren, maar het is mijn inziens geen slechte zaak dat de jeugd langzaam went aan hogere snelheden op twee wielen. Als ik de gemotoriseerde pubers door mijn stadje zie razen op opgefokte brommers geeft dat weinig hoop voor wat er zou gebeuren als we ze zomaar op snelle motorfietsen zouden zetten: de helft sterft in het eerste jaar, wat evenmin gunstig is voor de motormarkt.
En volgens een van de bovengenoemde kranten zijn jongeren hoe dan ook niet geïnteresseerd in grote of snelle motorfietsen, eerder lopen ze warm voor flitsende maxiscooters.

Jongeren zijn hoe dan ook geen doelgoep voor de motorfiets. Jongeren willen auto's. Niet alleen wordt het behalen van het autorijbewijs gestimuleerd door de overheid met dat onbegrijpelijke 2toDrive-initiatief, ook zijn razendsnelle tweedehandsjes of superzuinige botsautootjes spotgoedkoop vergeleken met een nieuwe motor. Een auto waar wat aan te versleutelen valt is bovendien leuk, en een meiske wil gerust naast je zitten in een stoel, maar liever niet achter op een eenvoudig zadel. Bij een auto kun je ook lekker 'hangen' bij de plaatselijke Macdonalds. Dat je aan die auto qua vervoer geen biet hebt, is iets wat jongeren volstrekt niet interesseert. Dat een motor qua vervoer veel praktischer is dus ook niet.
Motorfietsen raak je niet kwijt aan jongeren, al helemaal niet met die nieuwe rijbewijzen. Motoren raak je wel kwijt aan verstandige 24-plussers (klaar voor het volwaardige A-rijbewijs) die besloten hebben nog even te wachten met kinderen (daar heb je een auto voor nodig, zowel qua kinderproductie als -vervoer) en die gewezen worden op goedkope (!) moderne motorfietsen en -scooters.

Daarvan is de markt nog niet geheel doordrongen, blijkt uit de stroom motorfietsen die voornamelijk toch in de categorie achterlijk duur valt. Voor de prijs van de populairste motorfiets van Nederland, de BMW R 1200 GS, koop je twee Toyota's Aygo!

Maar goed dat er nog zoiets bestaat als Stadsmotor.nl, dat zich richt op praktisch vervoer voor praktische mensen (M/V) die geen erectieproblemen hebben en dat graag zo willen houden. Een auto is tenslotte een fallussymbool, een motor niet.

Die Amerikaan op die BMW moet lekker een auto kopen en z'n mond houden. De jeugd moet lekker in auto's kruipen. Zolang ze er niet mee rijden gaat dat prima.

Michiel Heemskerk
3 mei 2012

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy