Test: Honda CMX500 Rebel (2018)

Inhoudsopgave
Test: Honda CMX500 Rebel (2018)
Specificaties
Fotogalerij
Alle Honda tests

99476 17YM RebelHonda deed jaren geleden met aardig wat Shadow-modellen heel behoorlijk mee met de chopper-rage: er waren en zijn zelfs clubs! Maar recentelijk - de laatste Shadow-test van Stadsmotor.nl dateert van 2012! - was er niets meer in die richting verkrijgbaar. En nu is er de CMX500 Rebel voor het A2-rijbewijs.

We starten met het Persbericht van de Honda Rebel uit 2017 (taalfouten bij de prijs inbegrepen).

Creëer een frisse kijk op custom cool met de A2-rijbewijsvriendelijke 500cc parallelle twee cilinder Rebel. Oude en nieuwe stijl gemixt. Het is een uitdagende en makkelijk te rijden machine en het biedt veel mogelijkheden om te customizen. Voor veel motorrijders in hun vroege 20’s, die opgegroeid zijn in het digitale tijdperk, betekend een motorfiets zo veel meer dan alleen transport middel. De motor moet een levenswijze, een uitstraling hebben en een mogelijkheid om hun individuele identiteit te laten zien. De verwachtingen van die motorrijders zijn anders dan die van de mainstream motorrijders en de machines waarop ze rijden laten dat zien. De motor moet in hun leven passen maar moet ook verder geïndividualiseerd kunnen worden.

De ontwikkeling van de Rebel begon in Noord Amerika, met een uiterlijk dat tot de verbeelding moest spreken van een jongere generatie van rijders die anders is dan de traditionele cruiser motorfietsen. Elk detail telt. De Rebel wordt aangedreven door een 471cc parallel twin met veel kracht onderin en een lineaire vermogensafgifte. Hij is geschikt voor houders van een A2-rijbewijs. Hij is ook smal en heeft een lage zadelhoogte. Daardoor is hij gemakkelijk te controleren bij lage snelheden. De zithouding is ontspannen en neutraal, met de armen licht gestrekt in overeenkomst met de centraal geplaatste voetsteunen. Het stalen buizenframe van de Rebel is helemaal nieuw en vormt de basis voor de frisse, hedendaagse lijnen van deze sobere 'bobber' met dikke banden. Gitzwart met een minimum aan lak.

Twee simpele woorden liepen als een rode draad door het ontwikkelingsprogramma: SIMPEL en RAUW. Maar om zoveel te doen met zo weinig is een kunst op zich, een minimalistisch ontwerp waar elk detail belangrijk was. En de Rebel zal je daarin niet teleurstellen. De motor staat op dikke banden en zijn 'bobber' silhouet - geaccentueerd door de stijl oplopende tank en het brede stuur - zorgt ervoor dat de rijder als het ware 'in' de motor zit. Vanuit welke hoek je hem ook bekijkt, hij straalt een zeer eigenzinnige persoonlijkheid uit. Het dash bestaat uit een enkele ronde digitale display met blauw licht en de sleutel steek je erin aan de linkerkant onder de tank.

Het 471 cc metende parallele 2 cilinder blok komt uit de CBR500R. Maar de scherpe kantjes zijn eraf gehaald zodat het een echt cruiser blok is geworden. Er is dus nogal wat aan de mapping veranderd. Terwijl de CBR500R een hoge toeren motor is is de Rebel dat zeker niet en heeft lekker veel vermogen onderin. Een pittige 44,6 Nm koppel bij 6000 toeten en een maximaal vermogen van 33,5Kw bij 8500 toeren.

Terug op aarde

Tot dusver het persbericht, waarvan we alleen maar kunnen zeggen: het is een persbericht.
Wat heeft Honda ervan gebakken? Precies dat: een brave, minimalistische bobber - het huidige modewoord voor chopper - voor het A2-rijbewijs. Geen gekke keus, want zo veel in het bobbersegment is er niet te vinden voor de A2-piloot. Rijdt het een beetje? Dat doet het. Verwacht geen wonderen qua snelheid of acceleratie. Verwacht geen wonderen qua bescherming tegen weer en wind. Verwacht geen wonderen in de bochten met betrekking tot de grondspeling (16-inch wielen!). Maar verder: best ding voor de liefhebber. Stadsverkeer... wij zouden liever iets hogers nemen - en iets groters - maar je zal maar niet groot zijn... Het gaat duidelijk om de looks. Dus als je knap bent en niet te groot: go!

Deze motor is geschikt voor het A2-rijbewijs.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Honda Test: Honda CMX500 Rebel (2018)

Disclaimer - Privacy Policy