Respect

Op de voetbalvelden van Polen en Oekraïne word je voortdurend geconfronteerd met het woord 'respect'. Stadsmotor.nl werd de afgelopen dagen ook geconfronteerd met dat fenomeen, of althans het ontbreken daarvan.

Een motor kan rijden op plekken waar een auto dat niet kan, simpelweg vanwege de veel geringere breedte. Voor een stoplicht bijvoorbeeld, kruipt een motor makkelijk naar voren. Geen automobilist die daar normaal gesproken hinder van ondervindt. Een motorrijder die dat doet, let gerust scherp op het stoplicht en is verdwenen op het moment dat het groen wordt. Het is een van de vele voordelen van de motor, want met name bij een druk stoplicht of een stoplicht dat maar kort op groen staat, hoef je toch nooit langer dan één wisseling van de lichten te wachten. Tijdwinst dus.
Het lukt niet altijd om naar voren door te rijden, bijvoorbeeld omdat er al motoren of scooters staan of een brede vrachtwagen of bus de doorgang blokkeert. Dan wacht je dus een rondje en heb je nog steeds tijdwinst.
Het is niet alsof daar afspraken over zijn. Motorrijders onderling houden – zeker vergeleken met automobilisten – extreem veel rekening met elkaar. Motorrijders groeten elkaar vrijwel altijd. Ook daar zijn geen afspraken over, het gebeurt gewoon. Veel automobilisten begrijpen dat niet, maar het betekent lotsverbondenheid. Motorrijders zijn zich bijzonder bewust van hun positie in het verkeer en geven elkaar de ruimte. Dat is de gedragscode en die werkt perfect, want motorrijders onderling hebben zo goed als nooit onenigheid. Dat klinkt misschien ongeloofwaardig voor de gemiddelde krantenlezer, maar die associeert motorrijden met uit de krant bekende motorclubs, waarvan de leden bepaald niet representatief zijn voor de gemiddelde motorrijder, en al helemaal niet voor de gemiddelde motorscooterrijder. En dan zijn er nog de zogenaamde sportieve motorrijders die tamelijk onsportief de zondagochtendrust verstoren door met (half)open uitlaten over landelijke weggetjes te scheuren.

Volkskrant 15 juni 2012
Volkskrant 15-6-2012

Maar de gemiddelde motorforens – waartoe ik mezelf reken – stoort niemand. Niet in het verkeer en niet daarbuiten. Maar dat is niet aan mij om te beoordelen, bleek vanmorgen maar weer eens. Toen reed ik in m'n woonplaats naar voren bij een druk stoplicht, tot (links) naast een klein rood autootje van SALT. SALT staat voor Stichting Artsenlaboratorium en Trombosedienst en is een dienst die zich onder andere bezighoudt met het rondrijden van bloed door het land. Klaarblijkelijk is er een tekort aan O+, want de blonde jongedame aan het stuur van de SALT-auto vond het nodig om eerst mij naar links de stoep op te snijden alvorens rechtsaf te slaan. Iets wat ze waarschijnlijk niet had gedaan als we allebei zonder vervoermiddel waren geweest, dus het zal iets met de motor te maken hebben gehad.

Nog geen vijf minuten later raak ik in mijn file (A7) achter een Harley-Davidson Electra Glide. Bepaald niet de smalste of lichtste motor ooit gemaakt, en bovendien met nog een dame achter op, maar dat hinderde de bestuurder niet in het minst. Met de gevarenlichten aan, knallend met de uitlaten, toeterend en wel slingerde hij zich een weg door het drukke verkeer, waarbij één boodschap heel erg duidelijk overkwam: ROT OP!

Tja...
Het fileverkeer op de A7 is me niet onbekend en wees ervan verzekerd dat de automobilisten aldaar vrijwel altijd prima rekening houden met motorrijders. Het is bij hoge uitzondering dat iemand met opzet de middenstreep blokkeert. Geen enkele reden dus om daar als een malloot doorheen te willen beuken. Het enige wat je daarmee doet, is het toch al niet te positieve imago van de normaal gesproken best vredelievende motorrijder nog verder verknallen. Voor je het weet heb je regeltjes die het gebruik van de ruimte tussen de file verbieden, en dan is het inhaalfeest voorgoed voorbij.

Weer vijf minuten later, reeds tussen de rechts voorgesorteerde stroken voor de Coentunnel, duikt er ineens een BMW R 1200 GS van de vrije linkerbanen in de file. En dat niet alleen, hij duikt ook vlak voor mijn neus! In de remmen dus.
En dat is dus tegen de code. Die schrijft voor dat motorverkeer op de middenstreep tussen de rijen voorrang heeft op 'invoegend' motorverkeer. Rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg, zeg maar.
Dit laatste is een gevaarlijke trend. Het tekent namelijk de opkomst van de asociale motorrijder die zelfs asociaal gedrag vertoont tegenover zijn medemotorrijders. Is het een automobilist die op aanraden van Stadsmotor.nl op de motor is overgestapt? In dat geval onze welgemeende excuses. Iedere automobilist die overstapt op de motor maakt Nederland weer een stukje leefbaarder, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat we elkaar gaan slopen. Het is vaak al spannend genoeg. Respect is de code. Zeldzaam, toegegeven, maar toch.

Michiel Heemskerk
14 juni 2012

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy