Motor-APK: de waarheid

Niet dat we aan paraskevidekatriafobie lijden, maar het is wel toevallig dat gisteren Eurocommissaris Siim Kallas (Vervoer) plannen voor de invoering van een APK – Algemene Periodieke Keuring – voor motoren en brom- en snorfietsen presenteerde. Is dat goed of niet?

De RAI Vereniging, afdeling GT (gemotoriseerde tweewielers) liet een reactie uitgaan, en dat is uniek, want deze vereniging, die de belangen van de bromsnor- en motorimporteurs behartigt als dusdanig als spreekbuis fungeert, hult zich doorgaans in stilzwijgen. Niemand – zelfs binnen de branche – die dat begrijpt, maar het zal voortkomen uit een diepgewortelde angst de almachtige overheid tegen zich in het harnas te jagen.

Stadsmotor.nl redeneert: de overheid heeft er geen probleem mee motorrijders tegen zich in het harnas te jagen, dus waarom zouden wij omgekeerd aardig moeten zijn tegen instanties die ons het leven zuur maken? Binnen de overheid – en vermoedelijk de RAI-afdeling Gemotoriseerde Tweewielers – bevinden zich duidelijk geen motorrijders, anders zouden ze niet altijd van die rare plannen bedenken ter bevordering van het automobilisme (de overheid) c.q. zich ferm(er) opstellen tegen de immer motoronvriendelijke plannen van de overheid (RAI GT) en niet altijd als een bang muisje zwijgen.

Maar RAI GT liet van zich horen!
Over de APK voor motoren en brom- en snorfietsen:
"RAI Vereniging is hier gematigd positief over, want verdere investering in deze categorie voertuigen is essentieel. De importeurs van motoren en brom- en snorfietsen, verenigd binnen RAI Vereniging afdeling Gemotoriseerde Tweewielers, zien de APK als een effectief middel om de technische staat van een voertuig te handhaven. Voorwaarde is dat deze op Europees niveau ingevoerd moet worden, en er een verschil is tussen BSF (brom- en snorfietsen, bromsnorren, red.) en motoren. Alleen kijken naar de technische staat van het voertuig is echter niet genoeg."

Tot zover niets dan raadsels (hoezo 'verdere investering'?), waarbij het Europese aspect helemaal niet te doorgronden valt, maar het gaat verder.

RAI: "Brom- en snorfietsen hebben een enorme potentie als het gaat om (stedelijke) bereikbaarheidsvraagstukken, maar ondervinden hinder van oneigenlijk gebruik zoals opvoeren en het monteren van niet-originele onderdelen. Dit komt bij een APK aan het licht. De overlast die voortkomt uit oneigenlijk gebruik (geluid, snelheid, uitstoot) dring je zo indirect terug. RAI Vereniging accepteert de (beperkte) kosten van een APK, want de positieve effecten zoals verkeersveiligheid en het terugdringen van overlast, wegen stukken zwaarder."

- Het eerste gedeelte van de eerste zin snijdt hout: Stadsmotor.nl propageert niets dan dat. Het is ook leuk dat de RAI eindelijk eens zoiets hardop zegt; dat deden ze nooit eerder. Maar meteen gaat het mis. Het zijn namelijk niet de bromsnorren die hinder ondervinden van oneigenlijk gebruik, noch hun gebruikers, maar overige weggebruikers, en daar hebben bromsnorbestuurders – zeker in stedelijk gebied – negen van de tien keer driedubbeldik poep aan. Genoemde argumenten vóór invoering van de APK zijn niet in direct belang van gebruikers van bromsnorren of motorrijders, of van de branche, dus daarover moet RAI GT zich geen zorgen maken. Dat doen andere partijen wel.
- Bij een APK zouden opgevoerde bromsnorren en bromsnorren voorzien van niet-originele onderdelen genadeloos door de mand vallen? Duidelijk, maar jongetjes (en meisjes) die handig genoeg zijn om hun bromsnor op te voeren of te voorzien van niet-originele onderdelen (waar overigens niets mis mee hoeft te zijn), zijn ook handig genoeg om hun bromsnor terug te brengen in originele staat voor ze hem ter APK aanbieden. Keuring voorbij? Ombouwen maar weer, uurtje werk. Dienaangaande is een APK volstrekt zinloos; reguliere vliegende politiecontroles zijn eindeloos veel effectiever om het probleem van opgevoerde bromsnorren te bestrijden.
- Wel zal een APK voor bromsnorren – net zoals gebeurde bij de invoering van de APK voor personenauto's in 1985 – ervoor zorgen dat een groot deel van de onveilige voertuigen (remmen, frame) van de weg verdwijnt. Niet onbelangrijk bij bromsnorren, die vaak worden bestuurd door jongere bestuurders die gemiddeld genomen toch al een gevaar op de weg zijn, bewijzen de statistieken.
- Of een APK iets zal kunnen betekenen voor het terugvinden van gestolen bromsnorren, valt te betwijfelen. Het gajes dat bromsnorren jat, is dom, maar niet zo dom dat ze met een gejatte bromsnor naar een APK gaan. Gestolen waar, geconstateerd bij een APK, zal dus alleen worden teruggevorderd van bestuurders die volkomen te goeder trouw hun bromsnor hebben gekocht. Diefstal blijft lonen.

RAI: "Voor motorfietsen kan een APK een effectief middel zijn, als deze gekoppeld wordt aan het aantal gereden kilometers. Veel motorrijders rijden op dit moment vooral recreatief, en een beperkte afstand per jaar. Alleen bij een bepaalde kilometerstand zou je het voertuig verplicht moeten laten keuren. Wat RAI Vereniging betreft moeten motorrijders gewezen worden op het belang van gericht onderhoud. Zo zouden voorlichtingscampagnes moeten wijzen op het feit dat het lang stil staan van het voertuig gevolgen kan hebben voor bijvoorbeeld de kwaliteit van de verschillende vloeistoffen. Daarnaast moet er meer aandacht uitgaan naar de zichtbaarheid van motoren door andere weggebruikers, en de mate waarin infrastructuur ruimte biedt voor deze categorie voertuigen. Hiermee maak je grotere slagen dan door alleen periodiek te keuren."

- APK voor motorfietsen is nooit van de grond gekomen omdat de gemiddelde motorrijder zich bijzonder goed bewust is van het belang van technisch onderhoud. Maar het is een keiharde realiteit dat met name seizoensrijders er nog vaak vanuit gaan dat als de motor in september goed was, hij dat in maart nog steeds is, want er werd niet mee gereden. En dat is dus niet zo. Voor zover dat echter onbekend is, is dat vooral te wijten aan een gebrek aan voorlichting door de partijen die daarin het voortouw zouden moeten nemen: de overheid en RAI Vereniging. De enige partijen die nu jaarlijks aan de bel trekken, zijn de media en de handel.
- Een APK koppelen aan het aantal gereden kilometers is je reinste kolder. Motoren die veel kilometers maken, zouden volgens die zienswijze eerder en vaker toe zijn aan keuringen dan motoren die voornamelijk stilstaan: de omgekeerde wereld, want een motor die regelmatig draait, is altijd in betere conditie dan een motor die drie keer per jaar van stal wordt gehaald, niet in de laatste plaats omdat een motor die gebruikt wordt hoe dan ook beter onderhoud ontvangt en geen last krijgt van oude vloeistoffen (smeermiddelen, remmen) of uitgedroogd rubber (banden!). Tussen (met name de kleinere) motorgaragist en zijn klant bestaat bovendien een vertrouwensband die in veel gevallen jaren, zo niet decennia oud is. Een goede garagist laat zijn klant écht niet op een ondeugdelijke machine vertrekken.
- Met de zichtbaarheid van motoren door andere weggebruikers snijdt RAI GT een interessant vraagstuk aan. Inderdaad moet daar meer aandacht naar uitgaan, en een voorlichtingscampagne zou bijzonder welkom zijn. Maar dan wel een voorlichtingscampagne, zoals bijvoorbeeld in België, die automobilisten wijst op het bestaan van motorrijders. Op z'n Nederlands zal de zichtbaarheid van motorrijders alhier worden neergelegd op het bordje van de motorrijders, bijvoorbeeld door ons te verplichten in de rondte te gaan rijden als fluorescerende clowns, maar de dagelijkse praktijk wijst uit – en dat zal iedere filerijder beamen! – dat het geen lor uitmaakt of je in het gitzwart of in het kanariegeel over straat gaat; je wordt niet vaker of minder vaak over het hoofd gezien en bijna voor je sodemieter gereden. Niet gezien, is niet gekeken. Dát is de reden dat er ongevallen plaatsvinden tussen motoren en auto's. Dát, en – eerlijk is eerlijk – vaak een te hoge snelheid van de motor. Maar dat los je niet op met fluorvestjes.

De RAI sluit haar bericht af met de volgende quote, afkomstig van Gemma Warmerdam, secretaris Gemotoriseerde Tweewielers.
"Beide categorieën voertuigen bieden een enorme potentie als het gaat om de bereikbaarheid van een verstedelijkt land als Nederland. Je moet je beleid toespitsen op deze categorie, waarbij invoering van een APK een onderdeel is dat bijdraagt aan stiller, schoner en veiliger vervoer per tweewieler. Zo kun je de kansen die deze voertuigen bieden optimaal benutten. Immers, motoren en scooters zijn niet alleen heel leuk om te rijden, we hebben ze ook gewoon nodig om bereikbaar te blijven."

- Inderdaad bieden bromsnorren en motoren een enorme potentie als het gaat om de bereikbaarheid van een verstedelijkt land als Nederland, hoewel Stadsmotor.nl liever spreekt over de mobiliteit in een verstedelijkt land als Nederland, want we hoeven het niet te bereiken; we zijn er al.
- En is de invoering van een APK een onderdeel dat bijdraagt aan stiller, schoner en veiliger vervoer per tweewieler? Nee, en als dat al zo zou zijn, dan zijn dat zaken die vooral van nut zijn voor de niet-motorrijdende bevolking, want de motorrijder schiet er niets mee op. Die heeft echt geen APK nodig om 'de kansen die zijn voertuig biedt' (nou ja...) 'optimaal te benutten'.

Zouden landelijke danwel Europese overheden het serieus menen met de veiligheid van de gebruikers van gemotoriseerde tweewielers, dan zouden ze voorlichten: Postbus 51 (sinds 2 juli als afzender afgeschaft ten faveure van 'Rijksoverheid').
De geschiedenis leert echter dat de overheid weinig tot zeer niets geeft om de veiligheid van motorrijders. Het is een treurige realiteit dat de overheid maar één belang heeft, en dat is de overheid zelf. Voorlichtingscampagnes kosten geld, een APK levert geld op (bijvoorbeeld boetes bij te late keuring: € 90) en bovendien een schat aan gegevens over voertuigen en hun eigenaars. Motorrijders zijn van oudsher een moeilijk te volgen groep, mede doordat gezichten wegens de hemplicht op straat niet herkend kunnen worden door surveillancecamera's, en dat zal de overheid – die alles van ons wil weten – een doorn in het oog zijn.
Een APK kost motor- en bromsnorrijders een dag het vrije gebruik van hun voertuig, kost geld, en levert hem/haar niets op behalve het verlies van weer een beetje persoonsgegevens/privacy.
Wat Eurocommissaris Siim Kallas – uit Estland!, hobby's wielrennen, tennis – bezielt om de motor/bromsnor-APK op Europees niveau in te willen voeren, is een raadsel, maar de Nederlandse gedelegeerden in het Europarlement zullen zeker niet tegen stemmen. Nu ook RAI GT de APK vanwege het gefabriceerde veiligheidsaspect voor zoete koek slikt, hebben we weinig hoop op een goede afloop.

Reageer op het forum.

Michiel Heemskerk
14 juli 2012

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy