Nieuwe aanpak opgevoerde brommers

De politie gaat het kentekenbewijs van opgevoerde brommers in beslag nemen. Tot nu toe werd een opgevoerde bromfiets op het politiebureau gestald. De politie is zo minder uren kwijt met de aanpak van opgevoerde brommers. Hm...

Eerst maar het bericht.

"De eigenaar krijgt – naast een bekeuring – twee weken de tijd om de brommer zelf in originele staat terug te brengen. Om het kentekenbewijs terug te krijgen, dienen eigenaren van opgevoerde bromfietsen ook het materiaal in te leveren waarmee de brommer was opgevoerd. Als een opgevoerde brommer niet binnen veertien dagen in de originele staat is teruggebracht, wordt het kentekenbewijs naar de RDW gestuurd en geschorst. De nieuwe aanpak is een initiatief van de politie op Urk, maar minister Opstelten van Veiligheid en Justitie gaat de regeling landelijk overnemen.
De landelijke invoering van de aanpak van opgevoerde brommers levert op jaarbasis een productiviteitswinst op van 75 fte. Daarmee is overigens niet gezegd dat er meer gecontroleerd gaat worden. 'Zo hebben agenten meer tijd voor het echte politiewerk: het bestrijden van criminaliteit en overlast op straat', aldus Opstelten." (Vertaling Stadsmotor.nl: 'Zo kan er nog 75 fte worden bezuinigd bij de politie.')

Nog los van het feit dat de overheid naar alle redelijkheid (dus het zal wel niet) niet het recht heeft om onderdelen in beslag te nemen – de onderdelen an sich zijn niet illegaal om te bezitten – is het in beslag nemen van een kenteken een dubieuze maatregel; het voertuig kan (mag) niet meer worden gebruikt. Wat krijg je dus? Pubers die zonder kentekenbewijs net zo makkelijk weer rondrijden, al dan niet opgevoerd, maar hoe dan ook onverzekerd.

Voor alle duidelijkheid: een opgevoerde brommer is niet verzekerd, een brommer zonder kenteken is niet verzekerd...
Rijd je met een onverzekerde brommer iemand levenslang invalide, ben je niet verzekerd.

Hoeveel pubers weten dit? Hoeveel ouders van pubers weten dit?

Een oplettende lezer op Verkeersnet.nl, waar bovenstaand bericht vandaan komt, genaamd Pascal van der Noort, zegt: "Het zou een goed ding zijn als dat ook kan gebeuren met motoren met een half open uitlaat. 'Half open' klinkt vriendelijk, maar dat is het zeker niet. Het zorgt ervoor dat de motor nog lang gehoord wordt nadat-ie langs is gebulderd. Je hoort hem ook van verre komen. Hoe kan zoiets aangepakt worden?"
Goede vraag van Pascal...

Noem me heiliger dan de paus, maar wat mij betreft mogen (half) open uitlaten verboden worden. Ik erken zonder meer dat motorgeluid een toegevoegde waarde kan hebben voor de 'motorsensatie' van de berijder en mogelijk zijn passagier, maar realiseer me tevens dat het genot van één, hooguit twee personen niet opweegt tegen de irritatie van tientallen, mogelijk honderden die helemaal niets met motoren en al helemaal niet met het bijbehorende geluid hebben. De grootste sensatie van motorrijden komt niet uit de geluidsproductie. Als dat zo zou zijn, zou men immers thuis op de bank met een hoofdtelefoon naar een opname kunnen luisteren.
Ik mag met mijn meerderjarige TDM of een van de motoren die ik ophaal bij de diverse importeurs in den lande graag onderweg een terrasje pakken. Wie denkt de geachte lezer dat de boze blikken krijgt? Ik, die altijd stapvoets en zo geruisloos als mogelijk (écht waar!) komt voorrijden en weer wegrijdt, of de primaat die z'n herriebak met open pijp(en) start om op een terras tien meter verderop plaats te nemen?

Get a life.
Het is dit soort malloten dat het verpest voor de rest. Is het bij brommerrijders nog te begrijpen – snelheid is status – een motor gaat standaard écht snel genoeg (en als je geluid nodig hebt om indruk te maken moet je in Artis gaan wonen), en een auto is qua snelheid en acceleratie met óf zonder geluid een meelijwekkend apparaat, dus bespaar jezelf de kosten en de vernedering...

Maar om de vraag van Pascal te beantwoorden... Als men knallen wil horen, zeg ik: geef de open uitlaten vrij, en tevens een vuurwapen- én jachtvergunning aan de mensen die niet van open uitlaten houden.

Michiel Heemskerk
20 augustus 2012

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Motormetropoolpraat Michiel Heemskerk Nieuwe aanpak opgevoerde brommers

Disclaimer - Privacy Policy