AutoRai volgt MotoRai

De AutoRai die voor april 2013 gepland stond, gaat definitief niet door. Te weinig importeurs meldden zich aan voor het evenement, en dat heeft zeker te maken met de crisis.

Al in 2005 ging de MotoRai ter ziele omdat te weinig importeurs de kosten voor een stand konden of wilden opbrengen. Nu slaat de bezuinigingsdrift ook toe bij de auto-importeurs. Dat op zich is niet zo verwonderlijk, want een auto wordt steeds moeilijker aan de man te brengen. In het hoofd van de oudere consument speelt nog steeds de gedachte dat de auto een ding is waar je in kunt stappen en die je snel van A naar B brengt, maar de jongere generatie weet wel beter. De auto is als vervoermiddel qua comfort nog steeds onovertroffen, maar de infrastructuur sluit er niet meer bij aan. Miljoenen mensen stappen dagelijks nog in de auto om naar hun werk te rijden, en doen dat in alle comfort, alleen met een gemiddelde snelheid die die van een racefiets niet overstijgt. Ga je daar € 20.000 (Opel Astra) en alle bijkomende kosten voor neertellen? De jongere generatie koopt auto's voor de hobby of om de kinderen te vervoeren. Maar de jongere generatie koopt geen nieuwe auto's.

Nee, het is niet vreemd dat de auto-importeurs het welletjes vinden met die AutoRai.

Wel vreemd is het dat de motorimporteurs niets doen om in het gat te springen. De jongere generatie is duidelijk zoekende naar alternatieve vormen van transport én is zeer bekend met de snor- en bromscooter. Je zou zeggen dat daar kansen liggen voor de motorscooter, temeer daar recente berichten vanuit de wereld van het openbaar vervoer geen enkele hoop bieden op betrouwbaardere of betaalbaardere service.

Maar nee. Ook in de motorwereld houden veruit de meeste importeurs de hand strak op de knip in de hoop dat de crisis zichzelf oplost. Ducati maakt nog maar eens een nieuwe Panigale R (€ 35.990) die sneller gaat dan het licht en BMW organiseert een GS Trophy door Zuid-Amerika die overduidelijk alleen is weggelegd voor de zeer welgestelden en verder niemand boeit. Het is duidelijk dat men onder strenge dwang van gestropdaste marktonderzoekers alleen groei ziet in het topsegment, terwijl juist aan de onderkant van de markt de kansen liggen. Niet alleen voor de branche, maar ook voor het fileprobleem, het parkeerprobleem en het milieu.

Ik zie in de spits steeds meer motorscooters opduiken. Elk merk met motorscooters in het gamma biedt steeds meer modellen aan. Er is een markt van honderdduizenden ongebruikte A-rijbewijzen, er is een enorm aanbod aan motorscooters- en fietsen. De importeurs willen dat liefst geheim houden, blijkt wel uit het feit dat ze niets doen om hun producten te promoten. Uit angst iets te veel uit te geven en het baantje te verliezen. De RAI Vereniging Afdeling Gemotoriseerde Tweewielers doet niets om de branche te promoten. Uit angst politiek Den Haag tegen de schenen te schoppen. Zeer tot genoegen van politiek Den Haag, dat onverbloemd antimotor is (te weinig wegenbelasting en BPM).

Het is een rare wereld waarin we leven, geregeerd door mannen zonder kloten. We mogen hopen dat ondanks alle tegenslag de volgende generatie opgroeit met een motorrijdersmentaliteit in plaats van een automobilistenmentaliteit: je eigen weg zoeken versus aansluiten in de rij.

Michiel Heemskerk
29 november

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy