Tankwagen QIP 308

Suzuki VanVan 125Wie slechts een A1-rijbewijs heeft, moet creatief zijn. Want de beschikbare kracht – maximaal 11 kW, vaak minder – schiet geregeld tekort. De transportsector schiet te hulp.

Rijdend op de Suzuki VanVan 125 op een zonnige, maar tegenwinderige februariochtend werd ik al na vijf minuten – zuidelijk rijdend op de N235 (Jaagweg) vanaf Purmerend – geconfronteerd met de volgende vraag: ga ik binnendoor naar Vianen, of ga ik over de A10/A2?

De reden van die vraag op dat moment: als ik op de relatief windluwe N235 al niet boven de 70 km/u kom, gaat dat op de open asfaltwoestijn A2 al helemaal niet lukken. En is dus de trage binnendoorroute via Amsterdam-IJburg, Muiden, Weesp, Amsterdam-Rijnkanaal tot aan Utrecht veiliger dan de snelwegroute over de A10 Ring Amsterdam -> A2.

Want het blijft een probleem met 125 cc'ers, dat je niet kunt meekomen met het doorgaande verkeer op autosnelwegen, zeker niet als je wind tegen hebt. Waarbij het probleem niet eens bestaat uit je gebrek aan snelheid (want dat beïnvloedt alleen de reistijd), als wel dat de gemiddelde automobilist (alleen op de wereld) geen rekening houdt met langzame motorfietsen en de spiegels van je stuur rijdt en de vouwen uit je broek.

Waar de automobilist echter wel rekening mee houdt, is vrachtverkeer. Een vrachtwagen is een groot en eng ding, en daar blijf je als automobilist uit de buurt. Een vrachtwagen is ook een stuk groter dan een motor, en een stuk beter te zien dan een motor. Dat je als motorrijder vlak achter een vrachtwagen zit, ontgaat vrijwel alle automobilisten, maar dat geeft niet, want ze blijven uit de buurt van de vrachtwagen, en dus uit de buurt van jou, en dat is goed.
Doorgewinterde 125 cc-rijder als ik het afgelopen jaar ben geworden, weet ik uit heilige ervaring dat de veiligste plek op een 125 cc'er op de snelweg, vlak achter een vrachtwagen is. Want je hebt als bijkomend voordeel ook nog dat je door het ontbreken van winddruk je kruissnelheid kan opschroeven naar de snelheid van de vrachtwagen. En die snelheid had je anders nooit gehaald.

Prima oplossing, toch?
Bijna. Want aangezien je niet door vrachtwagens heen kunt kijken, kan je ook niet zien waar je naartoe gaat. En wegwijzers kan je ook niet zien, dus het is maar hopen weet wanneer je moet afhaken.

EOC vrachtwagen

Tenzij...
Komend vanaf de N235 trof ik op de N247 vanuit de richting Hoorn in de richting Amsterdam een tankwagen met Belgisch kenteken. Zou deze naar België rijden? Zou zomaar kunnen. En zou hij de A2 volgen, langs Vianen? Dat zou ik wel doen als ik naar België zou moeten. Dus maar aangehaakt bij deze QIK 308 van de EOCGroup.com, wist ik veertig minuten later en zestig kilometer verderop – bij Vianen – inmiddels uit mijn hoofd.
 

Na inleveren van de VanVan bij het baasje terug in Purmerend eens www.eocgroup.com bezocht. Dat blijkt een chemisch uit Oudenaarde (kort onder Gent) te zijn, onder andere gespecialiseerd in 'adhesives'... lijm!

connexxion-busToeval? Dat ik ben blijven plakken aan een tankwagen van een bedrijf dat lijm maakt? Zeker en vast (= vast en zeker op z'n Vlaams). Maar de briljante gedachte was onvermijdelijk: wat nou als alle vrachtwagens voortaan achterop hun bestemming tonen? Net zoals bussen aan de voorzijde doen (zie foto links).
Dan kun je als A1-rijbewijsbezitter met een gerust hart aanhaken bij een vrachtwagen die jouw kant opgaat, en kom je snel en zuinig (want slipstreamend) en veilig (want automobilisten zijn bang voor vrachtverkeer) op je bestemming.

Dus transportsector van Nederland: adopteer die jonge motorrijder en plak de reisbestemming achterop! Waarom? Elke motor extra is een auto minder, en het zijn niet de motorfietsen die files veroorzaken...

Michiel Heemskerk
16 februari 2014

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on} 

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy