MBU: de persberichten. Part deux.

In een land waarin de verhouding tussen journalisten en voorliegers ongeveer 1 op 3 is – Nederland – kun je geen enkel bericht vertrouwen. Zeker niet als dit wordt geopenbaard op de televisie. Vanmorgen was het weer zo ver.

Even een kijkje in de wondere wereld van de Nederlandse journalist.

Kon deze vroeger voor zijn vrije nieuwsgaring gewoon iemand spreken of bellen, tegenwoordig stuit je bij zelfs het allerlulligste éénmans-pottenschrobbersbedrijf op een voorlieger (voorlichter, persvoorlichter, woordvoerder, PR-functionaris, PA-bobo).
Wij (ambachtelijke schrijvende pers) noemen deze ademende stoorzenders 'voorliegers' omdat ze nooit een direct antwoord geven, maar het antwoord op een vraag altijd eerst filteren op informatie die mogelijk schadelijk zou kunnen zijn. Liever geeft men géén antwoord op een vraag, of een half antwoord op een hele vraag, dan een eerlijk antwoord. Waarbij het zelfs zo ver is doorgeslagen dat voorliegers zelfs geen eerlijk antwoord meer geven als dat gunstig zou kunnen uitpakken.

En ik moet toegeven: men heeft gelijk, want de kans dat een verhaal wordt verknald of verdraaid, is in het huidige, zéér snelle informatietijdperk levensgroot aanwezig.
En dat is de reden dat bedrijven en organisaties persberichten verspreiden. Dan namelijk, kunnen ze min of meer zelf bepalen met welk onderwerp ze in het nieuws komen, en bovendien wanneer.

Voorbeeld!
Vanmorgen vroeg gooide de BOVAG – jeweetwel, BOnd Van Auto(mobiel)handelaren en Garagehouders – er een tamelijk nietszeggend persbericht uit, bestaande uit de constatering dat een kwart van de motorrijders tegenwoordig 55+ is en dat dat (gecharcheerd) vermoedelijk te wijten is aan het gegeven dat deze vitale oudjes geld en tijd te veel hebben en teruggrijpen naar hun jeugd.
De BOVAG gebruikte dit feitje als aankeiler om de Motorbeurs Utrecht (daar is-ie) onder de aandacht te brengen, en dan vooral om aandacht te vragen voor Try the Bike, waarbij personen zonder rijbewijs toch op een motor mogen stappen om uit te proberen. Het belang van de BOVAG: rijopleidingen promoten.

Onschuldig genoeg, maar wat elke persberichtverspreider – vaak tegen beter weten in – hoopt, gebeurde. En op de ergst denkbare manier: het NOS Journaal nam het bericht over! Maar dan net even anders.

1. NOS Journaal presenteerde het percentage motoren onder 55+'ers als nieuws, wat het niet is.
2. Volgens NOS Journaal hadden 55+'ers geen tijd over om motor te rijden, maar om de Motorbeurs Utrecht te bezoeken, wat de reden zou zijn voor het toegenomen motorbezit.
3. En daar kwam de uitsmijter van NOS Journaal (Jeroen Overbeek met ernstig gezicht vanaf de autocue): "In Nederland zijn 715 motoren."

Jawel, beste lezer, 7 1 5, zevenhonderdvijftien motoren.

Men moet weten dat nieuws op televisie zeer weinig te maken heeft met nieuws. Een nieuwsitem is pas geschikt voor televisie als er leuk beeld bij zit. Geen leuk beeld, geen nieuws. We horen dagelijks over de onlusten in Kiev, en bijna niets meer over de burgeroorlog in Syrië. Beide toestanden zijn al een tijdje aan de gang, maar uit Kiev komen mooiere beelden. En was er footage geweest van een kitten die een dubbele salto mortale kan maken, was Kiev weggebonjourd.

- Waarom zond het NOS Journaal dat non-item over 55+-motorrijders uit?
- Waarom vroeg NOS Journaal geen commentaar van de RAI Vereniging afdeling Gemotoriseerde Tweewielers? Die hebben tijd zat, want doen niets.
- Waarom vond het NOS Journaal het nodig om de Nederlandse motorgemeenschap – al is die slechts 715 motoren klein – af te schilderen als een seniele seniorenclub?

Het is al erg genoeg dat de motorhandel (nieuwe modellen) redelijk op zijn kont ligt en de branche zo goed als niets onderneemt om het tij te keren, krijg je ook nog eens het NOS Journaal tegen je! Want stuitend als het is, er zijn nog steeds mensen die kijken naar het NOS Journaal en het nog geloven ook. Dik 40 miljoen euro belastinggeld wordt er jaarlijks in NOS Nieuws gepompt. Zouden deze publieke omroep (!) dan nog een keer een item brengen dat de motor het ideale wapen tegen de file en de parkeerproblematiek is, terwijl elke cent die minister Melanie Schultz verknald aan nieuw asfalt breed wordt uitgemeten, dan had je nog iets aan die Hilversumse zakkenvullers. Maar nee.

Vanaf zaterdag 29 maart 2014 om 17:30 uur worden we bij RTL getrakteerd op het programma MotoPlus Roadtrip. Het wordt een 'inspirerend motorprogramma waarin men u als kijker in acht afleveringen meeneemt over de mooiste motorroutes in eigen land'.
Ondanks de medewerking van het gerust bonafide tijdschrift MotoPlus doet die introductie vrezen dat het een programma wordt waarin de motor wordt gepresenteerd als een duur speeltje voor senioren (werkende mensen hangen niet om 17:30 uur voor de televisie), en niet als serieus vervoermiddel. MotoPlus mikt daarmee op de heropstapper, en dat is niet erg, maar er is zo veel meer te halen, ook voor de onvermijdelijke sponsors van het programma (RTL doet niets zonder geld): BMW, Kawasaki, Yamaha en Splash Design.

Wat maar niet wil doordringen tot de motorbranche, is dat behalve motorrijders niemand (!) van motoren houdt, en dat niet-motorrijders alleen maar waardering kunnen opbrengen voor het praktische aspect van de tweewieler. En alleen maar om die reden zullen gaan motorrijden. Waarna ze het vanzelf leuk gaan vinden en uiteindelijk motorrijder worden.

Stadsmotor.nl introduceert Valentino uit Alphen aan den Rijn. Ooit – en nog steeds – automobilist, maar inmiddels ook motorrijder. En de eerste die een gebruikerstest inlevert van zijn tweewieler. Een tweedehands scootertje, inderdaad. Maar omdat hij er twee uur per werkdag mee bespaart, is hij er voorlopig dik tevreden mee. En als hij dat niet meer is, wie weet wat hij nog gaat kopen in de toekomst?

Toekomst... moeilijk woord voor moderne managers.

Michiel Heemskerk
19 februari 2014

ps. Ook een gebruikerstest in de aanbieding? Meld je aan op facebook.

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on} 

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Motormetropoolpraat Michiel Heemskerk MBU: de persberichten. Part deux.

Disclaimer - Privacy Policy