Slooppremie voor stinkdiesel

UmweltzoneUtrecht en Den Haag deden het al, Rotterdam doet het vanaf deze week en binnenkort volgt waarschijnlijk Amsterdam. En Parijs zou willen dat ze het al jaren geleden hadden gedaan. Wat? Slooppremies uitkeren voor oude, ernstig vervuilende auto's.

Wie een dieselauto rijdt van 1999 of ouder, ontvangt in Rotterdam bij inlevering bij een erkend sloopbedrijf een premie van € 1.000 tot € 2.500, wie een benzineauto afdankt van vóór 1992 krijgt € 1.000. En wie dan meteen een elektrische auto aanschaft, scoort een bonus van € 6.500!
Den Haag tikt voor de benzineauto zelfs tot € 2.000 af, maar gaat bij diesels niet verder dan die € 2.000. In Utrecht zijn de bedragen voor benzine- en dieselauto's respectievelijk € 500 en € 500 - € 1.500. Amsterdam zal het ongetwijfeld nog gekker maken, maar nergens zijn de ambtenaren gekker dan in de hoofdstad, dus dat zal niemand verbazen.

De reden van de slooppremie ligt voor de hand: verbetering van de luchtkwaliteit in de binnensteden. In Parijs zouden ze willen dat ze het jaren geleden al hadden gedaan, want vandaag mag daar vanwege de ernstige smog de helft van de auto's niet rijden. Vandaag blijven de even kentekens aan de kant, morgen mogelijk de oneven kentekens. Bovendien is op de doorgaande wegen in en rondom de stad de maximum snelheid verlaagd tot 60 km/u.
Dat laatste is opmerkelijk, want onderzoek van onze minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz toont (als dat schikt) toch altijd aan dat het verlagen van de maximum snelheid geen effect heeft op de luchtkwaliteit. Al stikken de Amsterdammers langs de Ring A10 en de Rotterdammers langs de A13 collectief de moord van de uitlaatgassen, lekker doorkarren, zegt Melanie, woonachtig in Leiden.
Vermoedelijk is Franse lucht anders dan Nederlandse.

Maar over die slooppremie... het lijdt geen twijfel dat de luchtkwaliteit in de binnensteden zal opknappen als ernstig vervuilende auto's in de ban worden gedaan, maar: waarom moeten wij daarvoor betalen? Waarbij 'wij' betekent: de belastingbetaler. Den Haag heeft 1,5 miljoen euro beschikbaar, Utrecht 5 miljoen, Rotterdam maar liefst 9,4 miljoen. Het wordt opgehoest door de gemeente, dus we mogen aannemen dat het afkomstig is uit de gemeentebelastingen.

Het zou mij als slaapgemeentebewoner die zijn vervuilende Benz-diesel inmiddels heeft verruild voor een petite A-labeltje en desondanks nimmer met een auto in een stad komt een zorg moeten zijn, maar dat is het niet. De 9,4 miljoen euro die Rotterdam nu in vernietiging investeert, hadden ze ook in opbouw kunnen steken. Past ook een stuk beter bij het karakter van de stad.

UmweltzoneWaarom hebben de grote steden van Nederland niet net als vrijwel alle steden in Duitsland milieuzones? Geen Umweltplakette, geen toegang tot de binnenstad. Simpel. Want als straks de 9,4 miljoen euro van Rotterdam zijn uitgedeeld, zijn echt niet alle stinkauto's verdwenen. Wat er nog rondrijdt, en wat van buitenaf komt, kan rustig doorstinken en -roeten. Wat niet het geval zou zijn met milieuzones, die bovendien nog een substantiële bron van inkomsten zouden vormen door het incasseren van boetes aan 'verboden verkeer'. In Duitsland is de boete veertig euro, in Nederland zijn de meeste boetes gemiddeld drie keer duurder, dus reken maar uit. En je houdt die 9,4 miljoen euro dus in je zak voor belangrijker zaken als nieuwjaarsrecepties en wachtgeldregelingen.

Ik kan me zo voorstellen dat de gemiddelde automobilist me nu voor rotte vis uitmaakt, maar dat interesseert me helemaal niets. Wat mij betreft heeft geen enkele auto – vrachtverkeer, taxi's en invalidenvervoer uitgezonderd – iets in een stad te zoeken, aangezien er allerlei mogelijkheden zijn om zonder auto in een stadscentrum te komen.

And with that bombshell... het was motorrijders in Parijs vandaag niet verboden om rond te rijden. En in Duitsland hoeven motorrijders hun tweewieler niet te voorzien van een milieusticker, en mogen ze desondanks overal komen en parkeren.

Voor wie het nog niet begrijpt: een motor heeft zo zijn voordelen.

Michiel Heemskerk, verkeersfilosoof
17 maart 2014

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Motormetropoolpraat Michiel Heemskerk Slooppremie voor stinkdiesel

Disclaimer - Privacy Policy