Strooien op Prinsjesdag

Gouden KoetsJe weet dat je het niet moet doen op Prinsjesdag, en toch zette ik uit gewoonte vanmorgen de televisie weer aan op achtereenvolgens de zenders NPO 1 en RTL 4 om het nieuws te volgen, onderwijl swipend door de vaak net zo infantiele apps van De Telegraaf en de Volkskrant en – in mindere mate – Nu.nl.

Op Prinsjesdag, de derde dinsdag van september, worden zoals bekend de plannen van het kabinet voor het komende jaar bekendgemaakt, gevat in de miljoenen- c.q. miljardennota. Het is een ritueel dat niet alleen volstrekt overbodig is aangezien de inhoud van die nota steevast ruim van tevoren wordt gelekt naar de pers, maar bovendien een ritueel dat emmers met geld kost. Er circuleert een bedrag van rond de vijf miljoen euro voor de organisatie van Prinsjesdag, maar als je kijkt naar de enorme logistiek rond de ceremonie zal dat aanzienlijk hoger uitvallen.

En waarom?
Om 'onze' koning een opstel van 'onze' premier voor te zien lezen.

NPO 1 (NOS Journaal) en RTL 4 (RTL Nieuws) besteedden hun zendtijd vanmorgen weer uiterst doordacht met het interviewen van Oranjegezinde burgers die vroeg waren opgestaan om een plekje langs de route van de gouden koets te reserveren. Interessanter was een interview geweest met Erwin Lensink, die sinds Prinsjesdag 2010 meer tijd binnen dan buiten de gevangenis heeft doorgebracht, maar het ging dus over Oranjefans en (quote WNL) "het allerbelangrijkste: de hoedjes"!

De gouden koetsEn dát is dus de reden dat ik op Prinsjesdag geen televisie moet kijken. Het allerbelangrijkste van Prinsjesdag is klaarblijkelijk de kleding van de aanwezige vrouwelijke hoogwaardigheidsbekleders. En dat de koning met een grafgezicht voor de tweede keer gaat oplezen dat we allemaal naar de haaien gaan, terwijl hij zich net een vakantiewoning in Griekenland van 4,5 miljoen en daarbij een speedboot van 7 ton heeft aangeschaft, en op kosten van de staat een hek om zijn vakantiewoning à 5 ton en een verlengde Audi A8 van bijna 6,5 ton als dienstauto, en voor rekening van de Rijksgebouwendienst Paleis Huis ten Bosch en de bijbehorende tuin laat renoveren voor 20 miljoen... heeft natuurlijk niets te maken met Prinsjesdag.

Dat alles doet me dan ook niets, maar er brak iets in me toen ik vanmorgen in de berichtgeving over Prinsjesdag een strooiwagen voorbij zag rijden die het traject van de gouden koets bestrooide met zand om de paarden meer grip te geven.

Even moest ik denken aan al die winters dat ik weken achtereen niet op mijn motor mijn woonwijk uit kon omdat de straat was veranderd in een ijsspiegel. Aan dezelfde weken dat ik noodgedwongen lopend naar het NS-station moest omdat mij ooit is geleerd dat ook een auto niet veilig is bij ijzel (geen stuur- of remvermogen). Deed mijn veroordeling tot het openbaar vervoer alleen serieus pijn in de portemonnee (reiskosten) en agenda (reistijd), vooral moest ik denken aan de tientallen (!) fietsers die ik bij dat station dagelijks, weken achtereen, doodsmakken zag maken omdat mijn gemeente (Purmerend) had verzuimd dit belangrijkste fietsersknooppunt van de stad ijsvrij te maken. Terwijl de doorgaande wegen voor auto's – die niet kunnen omvallen – al lang en breed schoon en zwart waren. Terwijl men weet dat fietsers voornamelijk jongeren en ouderen zijn, de kwetsbaarste groepen verkeersdeelnemers.

foto paardenpoep
Prinsjesdag draait volgens de mainstream media om hoedjes, en om de volstrekte belachelijkheid hiervan te illustreren, verplaatst men zich per paard, een transportmiddel dat vanwege zijn onvoorspelbaarheid volstrekt ongeschikt is voor het moderne verkeer of zelfs maar de moderne infrastructuur. Er sloeg bij de oefeningen al een paard op hol, en bijna allemaal deden ze wat alle paarden doen: schijten.

Het is een uiterst subtiel verborgen boodschap van de overheid aan de burger – de koning in zijn gouden koets, de burger in de kak –, maar ruimen we die troep wel even op, gemeente Den Haag? Morgen moeten er weer tweewielers langs. En niet alleen schijt is glad, maar ook zand op de rijbaan.

ps. Van wie zijn al die paarden? En waarvoor worden ze nog meer gebruikt. En wat kost dat?

Michiel Heemskerk, verkeersfilosoof
16 september 2014

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy