Parkeerbeleid moet gastvrijer

Grote ophef wegens een alarmkreet van de organisaties Detailhandel Nederland, Koninklijke Horeca Nederland en ANWB over het parkeerbeleid in de Nederlandse binnensteden. Want: het gebruik van binnenstedelijke parkeerplaatsen is over de periode 2008-2013 met 16% gedaald. Ja, gedaald!

Natuurlijk mogen we het maatschappelijk belang van de intense therapie voor Bono na zijn fietsvalpartij in Central Park in New York niet onderschatten, maar heel af en toe staat er op de websites van de landelijke dagbladen ook iets waarover je echt moet nadenken. Zoals bijvoorbeeld het bericht dat het gebruik van binnenstedelijke parkeerplaatsen over de periode 2008-2013 met 16% is gedaald. En dat dat een slechte zaak is!

Je zou zeggen: nog geen paradijs, maar wel een hele verbetering voor de binnenstadbewoners, want ze hebben minder gif-, stank- en geluidsoverlast van automobilisten van buitenaf en kunnen dus zelf hun auto makkelijker kwijt.
Maar nee.

Stijgende parkeertarieven zijn namelijk de reden dat er minder gebruik wordt gemaakt van de binnenstedelijke parkeerplaatsen, en dat heeft negatieve gevolgen voor de detailhandel en de horeca. En dat de ANWB zich bij die brancheorganisaties voegt... de ANWB komt op voor de rechten van de automobilist, en die hebben klaarblijkelijk recht op 'goed bereikbare en gastvrije parkeervoorzieningen met een klantvriendelijk parkeertarief'.

Enkele quotes uit De Telegraaf:
"Door wegblijvende bezoekers, teruglopende bestedingen en grotere leegstand van winkelvastgoed staat de leefbaarheid van binnensteden onder druk, zeggen deze organisaties."
"Ze wijzen erop dat de 660 miljoen euro parkeeropbrengsten die gemeenten dit jaar verwachten, grotendeels uit de zak komt van de kortparkeerder, ofwel de meeste bezoekers van de binnenstad. Maar de bezetting van de parkeervoorzieningen neemt steeds verder af."
"Het wordt tijd dat parkeerexploitanten en gemeenten een 'gebaar van gastvrijheid maken' om de economische ambities van een binnenstad waar te maken, aldus de organisaties. Een goed parkeerbeleid is hard nodig om een levendige binnenstad te behouden, anders blijven bezoekers weg, aldus de organisaties."

parkeren Amsterdamse gracht
Amsterdam. Zoals bekend genoeg plek om te parkeren, prima doorstroming, geen overlast.

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar lees ik hier nu dat het autogebruik in de binnensteden gestimuleerd moet worden om de detailhandel en horeca ter wille te zijn? En dat de gemeenten en parkeerexploitanten daaraan moeten meewerken omdat anders de parkeeropbrengsten verder teruglopen?

Ik spreek mijn bewondering uit voor deze goed uitgekiende frontale aanval van Detailhandel Nederland, Koninklijke Horeca Nederland en ANWB op de Nederlandse gemeenten, want wat ze zeggen, is luidkeels vloeken in de kerk.
Want natuurlijk is het voor mens en milieu wenselijk als er juist minder auto's in de binnensteden zijn.
En natuurlijk is het een drama voor de verkeersdrukte op de toegangswegen als er meer autoverkeer komt.
En natuurlijk is de horeca (en de verkeersveiligheid) veel meer gebaat bij goed openbaar vervoer dan bij groter gebruik van de auto.
En natuurlijk is de detailhandel juist gebaat bij minder auto's, want hoe minder auto's en hoe minder parkeerplaatsen, hoe meer mensen (met OV, fiets, brom/snor, motor) er in de stad passen.

Maar Detailhandel Nederland, Koninklijke Horeca Nederland en ANWB weten dat de Nederlandse gemeenten de auto nooit uit de binnenstad zullen verdrijven, om de simpele reden dat vierwielers parkeergeld opleveren, en tweewielers niet. En zolang er parkeerplaatsen zijn, zullen de automobilisten blijven komen.
De Nederlandse automobilist is nogal dom (want zou zonder auto veel goedkoper en sneller in en uit een binnenstad kunnen komen), en de gemeenten profiteren daar – hypocriet tot op het bot – schaamteloos van. Detailhandel Nederland, Koninklijke Horeca Nederland en ANWB leggen dat nu haarfijn bloot. We kunnen daar best blij mee zijn, want het is voor het eerst dat een samenwerkingsverband van grote en machtige belangenverenigingen opstaat tegen de terreur die parkeerbeleid heet. En het is daarmee de eerste keer dat grote belangenverenigingen – waaronder nota bene autoclub ANWB – erkennen dat de auto feitelijk een onding is. En dat is het probleem aanpakken waar het begint. En dat is een stap in de goede richting.

Michiel Heemskerk, verkeersfilosoof
19 november 2014

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Motormetropoolpraat Michiel Heemskerk Parkeerbeleid moet gastvrijer

Disclaimer - Privacy Policy