Van de Autobahn naar de Drie Merenweg

Autobahn signVoor verhalen en tests voor de hooggeachte bezoekers was Stadsmotor.nl even op en neer naar het Harz-gebergte in de voormalige DDR. Er zijn tenslotte ook mensen die hun woonwerktraject vinden op bochtige weggetjes, en in de Harz heb je alleen maar bochtige weggetjes. Los daarvan konden we er gratis onderkomen vinden, en gratis onderkomen is altijd beter dan betaald onderkomen, zelfs als dat betekent dat je een slaapkamer treft met op de vloer het reliëf van een motorcrossbaan en je het honderden jaren oude vakwerkhuis moet delen met honderd miljard spinnen. Los daarvan waren we nog nooit in de Harz geweest, en hoe kunnen we beweren dat we alles weten over rijden in Europa als we niet alles hebben gezien?

De weg naar de Harz voerde via onnodige omwegen ook over de nodige stukken autobahn. Op de autobahn mag je – wel bekend – op sommige stukken zo snel rijden als je wilt, wat wij dan ook deden met onze testfietsen, een BMW R 1200 GS en een Honda Varadero L'Iseran. Deze motorfietsen zijn door hun wendbaarheid prima geschikt voor woonwerkverkeer, verkeer in en om de stad et cetera, maar ook voor een lange trip en zeer zeker ook voor gekiepkantel in de bergen. En de autobahn dus. Op de autobahn weet je dat je rekening moet houden met snelverkeer. Dat zijn we zelf best een beetje, maar in Duitsland heb je altijd baas boven baas, dus het is zaak om altijd je spiegels strak in de gaten te houden voor je een baan naar links opschuift. Voor je het weet heb je tenslotte een Ferrari of Porsche in je achterwerk, en zo mooi zijn die nou ook weer niet, dat je dat moet willen.

Terug in Nederland werden we geconfronteerd met het schandaaltje rond Pieter Kiveron, de negentienjarige jongeling waarvan wordt verondersteld dat hij – gezeten in een geleende Nissan GT-R – met 150 km/u over de Heemsteedse Dreef te Heemstede raasde en met 300+ over de Drie Merenweg in de Haarlemmermeerpolder.

Ik ken de Heemsteedse Dreef zeer goed. In een vorig leven fietste ik er vrijwel dagelijks. Er was toen nog geen fietspad, maar er waren ook niet al te veel pubers met rijbewijs. Men rijdt – of reed – er naar mijn ervaring zelden te hard.

De Drie Merenweg (N205) door de Haarlemmermeerpolder ken ik niet zo goed, maar die ligt er ook nog niet zo lang. Wel heb ik hem vaak afgereden, op de motor en in de auto, bij zomer en bij winter, vaak genoeg om te weten dat het zeker geen weg is waar weggebruikers rekenen op overig verkeer dat hen met een snelheidsverschil van (300 – 80 =) 220 km/u nadert. Op de Drie Merenweg zou ik na een enkele blik in de spiegels rustig naar links schuiven om in te halen, nooit verwachtend dat er een projectiel met 83,3 meter per seconde zou naderen. Dat zou ik nooit hebben overleefd.

Wat er in het hoofd van de Nissan-chauffeur omging zullen we nooit weten, maar dat er sprake is van iemand met zeer beperkte verstandelijke vermogens lijdt geen twijfel. Een voertuig dat met een dergelijke snelheid iets raakt, wordt niet alleen beschadigd, maar desintegreert. Het voorwerp dat wordt geraakt zal alleen ernstige schade oplopen als het van gewapend beton is gemaakt. Had de Nissan-piloot een van de auto's geraakt die hij passeerde, dan waren er zeker doden gevallen, en niet alleen 'mogelijk', zoals RTL Nieuws rapporteerde.

skyline_20081121_001

Waar zijn de ouders van de dader de mist in gegaan?
Welke gek leent een dergelijk snelle auto uit aan een beginnend bestuurder?

Kan de politie deze persoon niet tenminste een jaar opsluiten, in voorarrest bijvoorbeeld, hangende de uitslag van het onderzoek naar zijn psyche?

Bedenk dat de Erwin Lensink, de man die op Prinsjesdag 2010 een waxinelichtjeshouder tegen de Gouden Koets gooide, gisteren (21 juni) negen maanden in de gevangenis zat, om precies te zijn in de Extra Beveiligde Inrichting in Vught, tussen types als Willem Holleeder en Mohammed Bouyeri, de moordenaar van Theo van Gogh, in afwachting van de uitslag van het onderzoek dat naar zijn psyche werd gedaan in het Pieter Baan Centrum. Een maand geleden werd zijn voorarrest verlengd met weer drie maanden en mogelijk wacht hem daarna tbs.

Hoelang zal het duren voor de Haarlemse Nissan-chauffeur weer achter het stuur kruipt? Ik heb kinderen in zijn regio wonen. Dat is een bijzonder onprettige gedachte.

Michiel Heemskerk
22 juni 2011

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Motormetropoolpraat Michiel Heemskerk Van de Autobahn naar de Drie Merenweg

Disclaimer - Privacy Policy