90, 110 of 200?

Terwijl Nederland op sommige plekken het gaspedaal sinds kort tot 130 mag indrukken, pleit de organisatie Easyriders voor 110 en de Club van 90 voor 90 op de snelweg. VVD-kamerlid Charlie Aptroot reageerde in de Volkskrant: "Wereldvreemd. Langzaam rijden draagt niet bij aan het milieu of de veiligheid." Een originele gedachte...

Een medewerker van Top Gear Nederland, Bas Heideman, deed er nog een schepje bovenop: "De meeste automobilisten zitten in hun auto om zo snel mogelijk van A naar B te komen en willen gewoon doorrijden."
Dus toch!
De Volkskrant vatte samen: "Doorstroming en veiligheid liggen volgens Heideman niet aan de snelheid. Mensen rijden langzaam op de linkerbaan en daarom komen er hardrijders op de rechterbaan. Heideman wil vooral doorrijden als dat kan: '200 's nachts op de Afsluitdijk, geen probleem.'"
Bij de quotes van Bas Heideman schoot ik direct in de lach. Bas is oud-collega/bijna-vriend en van hem durf ik zonder meer te beweren dat hij heel wat wijzer is dan hij ons met bovenstaande kolder wil doen geloven. Maar Bas werkt tegenwoordig nu eenmaal voor Top Gear Nederland, het tijdschrift dat de geest van het wereldberoemde en hoogst vermakelijke BBC-autoprogramma in ons qua verkeer hopeloos vastgelopen kikkerlandje wil uitdragen. En dus moet hij net zo spreekwoordelijk politiek incorrect zijn als Jeremy Clarkson, Richard Hammond en James May. En dus betogen dat met 200 km/u over de Afsluitdijk geen probleem is, alsof er geen overig verkeer bestaat dat misschien niet echt rekent op naderende laagvliegers en simpelweg niet harder mag (vrachtverkeer) of kan (zeer lichte motorscooters) dan 80 km/u. En betogen dat langzame chauffeurs op de linkerbaan eigenlijk schuldig zijn aan het verschijnsel dat hardrijders rechts inhalen. Alles in dienst voor de humor, kan ik best inkomen.

Charlie Aptroot (61) is echter politicus en van politici mag je (ondanks de recente nabeschouwingen na Prinsjesdag) politiek correct gedrag verwachten. Als Aptroot beweert dat langzaam rijden niet bijdraagt aan het milieu of de veiligheid, raden wij hem aan eens een stevig stuk door Duitsland te rijden met 250 km/u, en dan hetzelfde stuk in dezelfde auto met iets tussen de 90 en 110 km/u. Na afloop wel eerlijk zeggen hoeveel brandstof hij tijdens de eerste rit verbruikte en hoeveel tijdens de tweede, en hoe vaak hij zichzelf en/of anderen in levensgevaar bracht bij de eerste rit, en hoe vaak bij de tweede.

Ik durf met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te beweren dat de balans qua milieuvriendelijkheid en verkeersveiligheid zal uitslaan in het voordeel van de langzame rit. Niet qua tijdwinst uiteraard, maar we weten het allemaal: hard rijden moet je alleen doen voor de lol, en niet omdat je haast hebt. Want een verblijf in een ziekenhuis kan nog best uitlopen, om van een verblijf in een graf maar te zwijgen.

Onze volksvertegenwoordiger (wij hebben 'm zelf gekozen, mensen!) kwam nog met een doordacht verzoek aan langzame rijders: "Blijf vooral op de rechterbaan, zodat overige weggebruikers goed kunnen doorrijden."

En dan de Club van 90 en Easyriders als wereldvreemd beschouwen, je moet er maar op komen.
Zoals vanmorgen maar weer eens geconstateerd op 'mijn' A7 richting Coentunnel. Geen file, en dus op de linkerbaan de auto's bumper aan bumper – ongeveer 80 km/u dus – en de rechterbaan behalve wat vrachtwagens leeg.
Ik vind het prima, want lekker rustig op die rechterbaan, maar hoe kan dat nou, meneer Aptroot? Zou het ermee te maken kunnen hebben dat bijna iedere weggebruiker zichzelf beschouwd als snelverkeer?
"Als iedereen opzij gaat, kan ik doorrijden."
Er is geen speld tussen te krijgen, maar op een of andere manier werkt het niet. Het is een raadsel...

Michiel Heemskerk
3 oktober 2011

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy