Week van de Veiligheid

Al een paar dagen zat ik te mijmeren over een stukje getiteld 'Minder blauw op straat'. En tot mijn grote verbazing gisteren in het nieuws: Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie geeft het startschot voor de Week van de Veiligheid! Hoe moeten we dat rijmen?

Ik ben voor veiligheid, voor alle duidelijkheid, alleen beschouw ik mezelf zeker niet als bedreiging voor de algehele veiligheid en dus ook niet als doelwit voor overijverige dienders. Minder blauw op straat, zat ik dus te overpeinzen, en die gedachte kwam niet zomaar ergens vandaan. Bij mij op de hoek van de straat is een groot politiebureau gevestigd, dus helemaal raar is het niet dat ik misschien meer politievoertuigen tegenkom dan de gemiddelde burger. Maar de laatste tijd zijn het er wel heel erg veel, en niet alleen bij mij in de straat, want ook nabij een van mijn werkplekken (ZZP'er) in Amsterdam trof ik binnen een week maar liefst twee grote politiecontroles. De ene keer waren de vrachtwagens de klos, de andere keer alle overige voertuigen. Op een treurig industrieterrein in de ochtend respectievelijk de middag! Denken de dienders dat we daar voor de lol rijden, of allemaal met gestolen voertuigen of voertuigen met gestolen waar?
Was dit het praktische startschot voor de Week van de Veiligheid? Werkende mensen op grond van geen enkele misdraging de kant in dirigeren en proberen te betrappen op een band met te weinig profieldiepte?
En dan al die politiewagens bij mij in de buurt. Ik woon dus in een marktstadje/slaapgemeente van Amsterdam. Wie of wat denkt mijn politiekorps daar precies te arresteren in de ochtendspits? Al komt er een oma op een opgevoerde scootmobiel over het fietspad voorbij, hoe gaan ze die inhalen met hun Volkswagen? Het regent inmiddels, dus motoragenten zijn in de steden nergens meer te bekennen en er gaan ook dagen voorbij dat ik geen mountainbikebrigade actief zie. Terwijl ik dus een politiebureau in de straat heb, dus als ze er zouden zijn, zou ik ze echt zien. Maar nee.
Je zou zeggen dat in elk geval de politie doorheeft dat men weinig bijdraagt aan het oplossen van de ochtend- of middagdrukte door er zelf deel van uit te maken. Maar nee.
Ik weet dat de jeugd van tegenwoordig opgroeit met snorders en brommers en zodra het mag zelfs met auto's, en begrijp dat dat ook geldt voor de nieuwe generatie agenten, maar er zal toch wel iemand zijn in de korpsleiding die snapt dat we met 'meer blauw op straat' eigenlijk bedoelen: 'meer blauw op de stoep en het fietspad'?
Op straat worden geen banken beroofd en vrouwen verkracht en carjacking is ook nog geen dagelijkse praktijk. Het is hier geen South Central Los Angeles! Op straat vind je hier weggebruikers, waarvan het merendeel geen boef is, maar gewoon werkende burger, huismoeder/vader, pensionado.
Snap ik iets verkeerd, overheid? Ben ik nou toch gewoon schuldig aan alles tot ik het tegendeel heb bewezen? Ik heb niet meer zo veel politie op straat gezien sinds ik als knaap van zestien rondliep in Oost-Berlijn, ruim voor de val van De Muur. Ik voelde me daar niet specifiek veilig, eerder bedreigd en aangetast in mijn persoonlijke levenssfeer.
Binnen een maand 10.000 boetes op de A2. Ik voel me daar niets veiliger door.

Michiel Heemskerk
11 oktober 2011, een dag na het vijftigjarig huwelijk van mijn ouders. Hoe zouden ze het gehaald hebben in dit levensgevaarlijke land?

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

 

Week van de Veiligheid

 

Al een paar dagen zat ik te mijmeren over een stukje getiteld ‘Minder blauw op straat’. En tot mijn grote verbazing gisteren in het nieuws: Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie geeft het startschot voor de Week van de Veiligheid! Hoe moeten we dat rijmen?

 

Ik ben voor veiligheid, voor alle duidelijkheid, alleen beschouw ik mezelf zeker niet als bedreiging voor de algehele veiligheid en dus ook niet als doelwit voor overijverige dienders. Minder blauw op straat, zat ik dus te overpeinzen, en die gedachte kwam niet zomaar ergens vandaan. Bij mij op de hoek van de straat is een groot politiebureau gevestigd, dus helemaal raar is het niet dat ik misschien meer politievoertuigen tegenkom dan de gemiddelde burger. Maar de laatste tijd zijn het er wel heel erg veel, en niet alleen bij mij in de straat, want ook nabij een van mijn werkplekken (ZZP’er) in Amsterdam trof ik binnen een week maar liefst twee grote politiecontroles. De ene keer waren de vrachtwagens de klos, de andere keer alle overige voertuigen. Op een treurig industrieterrein in de ochtend respectievelijk de middag! Denken de dienders dat we daar voor de lol rijden, of allemaal met gestolen voertuigen of voertuigen met gestolen waar?

Was dit het praktische startschot voor de Week van de Veiligheid? Werkende mensen op grond van geen enkele misdraging de kant in dirigeren en proberen te betrappen op een band met te weinig profieldiepte?

En dan al die politiewagens bij mij in de buurt. Ik woon dus in een marktstadje/slaapgemeente van Amsterdam. Wie of wat denkt mijn politiekorps daar precies te arresteren in de ochtendspits? Al komt er een oma op een opgevoerde scootmobiel over het fietspad voorbij, hoe gaan ze die inhalen met hun Volkswagen? Het regent inmiddels, dus motoragenten zijn in de steden nergens meer te bekennen en er gaan ook dagen voorbij dat ik de mountainbikebrigade actief zie. Terwijl ik dus een politiebureau in de straat heb, dus als ze er zouden zijn, zou ik ze echt zien. Maar nee.

Je zou zeggen dat in elk geval de politie doorheeft dat men weinig bijdraagt aan het oplossen van de ochtend- of middagdrukte door er zelf deel van uit te maken. Maar nee.

Ik weet dat de jeugd van tegenwoordig opgroeit met snorders en brommers en zodra het kan zelfs met auto’s, en begrijp dat dat ook geldt voor de nieuwe generatie agenten, maar er zal toch wel iemand zijn in de korpsleiding die snapt dat we met ‘meer blauw op straat’ eigenlijk bedoelen: ‘meer blauw op de stoep en het fietspad’?

Op straat worden geen banken beroofd en carjacking is ook nog geen dagelijkse praktijk. Het is hier geen downtown Los Angeles! Op straat vind je hier weggebruikers, waarvan het merendeel geen boef is, maar gewoon werkende burger, huismoeder/vader, pensionado.

Snap ik iets verkeerd, overheid? Ben ik nou toch gewoon schuldig aan alles tot ik het tegendeel heb bewezen? Ik heb niet meer zo veel politie op straat gezien sinds ik als knaap van zestien rondliep in Oost-Berlijn, ruim voor de val van De Muur. Ik voelde me daar niet specifiek veilig, eerder bedreigd en aangetast in mijn persoonlijke levenssfeer.

Binnen een maand 10.000 boetes op de A2. Ik voel me daar niets veiliger door.

 

Michiel Heemskerk

11 oktober 2011 (een dag na het vijftigjarig huwelijk van mijn ouders, hoe zouden ze het gehaald hebben in dit levensgevaarlijke land?)

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy