Filedruk gedaald

 'Filedruk gedaald', maakte de ANWB bekend. In oktober 2011 stond er 13% minder file dan in oktober 2010. Vooral tijdens de avondspits was het minder druk. Een en ander zou te maken hebben met het mooie weer. Hoe dan?

Als minder verkeersdrukte te maken heeft met het mooie weer, wat doet dat mooie weer dan precies? Gaan er minder mensen naar hun werk? Gaan er meer mensen met de fiets of het openbaar vervoer? Gaan er mogelijk meer mensen met de motor of scooter?

Er wordt minder gebruik gemaakt van de auto, dat kan niet anders, want er wordt melding gemaakt van een lagere filedruk, en files worden veroorzaakt door auto's en niets anders dan auto's. Maar of het regent of de zon schijnt, er past maar een bepaald aantal auto's op een snelweg. Het is niet zo dat een auto meer ruimte inneemt als het regent.
De conclusie is aldus: mooi weer = minder lange files = minder autogebruik.

Maar de afname van autogebruik bij mooi weer vertaalt zich niet in een toename van drukte op de fietspaden, in het openbaar vervoer en tussen de file. Nooit gaan van de ANWB berichten uit: 'Filedruk toegenomen op fietspaden/busbanen/onderbroken streep op de snelwegen.'
Een verklaring zou kunnen zijn dat heel veel automobilisten thuis blijven met mooi weer: snipperdag, roostervrije dag, atv-dag, studiedag, baaldag, dagje ziek et cetera. Om met slecht weer te bedenken: een mooie dag om weer eens aan te schuiven.
Maar die verklaring kunnen we ook wegwuiven, want zo veel vrije dagen zullen automobilisten toch ook niet hebben, zo tussen de zomervakantie en de wintersport in.

Dan zou het dus zo zijn dat er met mooi weer helemaal niet minder mensen de weg op gaan, dat het aantal automobilisten gelijk blijft. Hoe kan het dan dat er toch minder (lange) files staan?

Er is maar één verklaring mogelijk: meer ongevallen met slecht weer.
Maar waarom dan?
Wij van Stadsmotor.nl rijden het hele jaar, zomer en winter, donker of licht, regen of droog. Is het koud en nat, hebben onze banden minder grip. Dat weten we en daarom rijden we niet zo zorgeloos als anders. Duisternis heeft er niets mee te maken, want onze verlichting doet het gewoon, dus we kunnen zien en gezien worden. Bovendien verplaatsen de meeste straten zich niet na zonsondergang. We rijden (nog) voorzichtiger, dat is alles.

Waarom lukt het ons dan wel om zonder ongevallen van A naar B te komen en heel veel automobilisten niet?
Worden automobilisten massaal slechtziend of blind met slecht weer?
Weten automobilisten niet dat wegdek glad(der) wordt als het regent?
Waarschijnlijk beide.
Wie dit gelezen heeft, kan er vanaf nu rekening mee houden:
- Automobilisten weten niet dat wegdek glad(der) wordt als het heeft geregend of hebben daar geen last van: "Ik heb abs!" (= "en de rest kan sterven")
- Automobilisten worden slechtziend van slecht weer.

Daar staat gelukkig tegenover: veel automobilisten hebben tegenwoordig radar!
Dat wil zeggen: uitgaande van de hoge snelheid waarmee sommigen eergisterenochtend op de A7 de mist in raasden, kan het niet anders of ze hebben voorkennis gehad van wat zich in die mist bevond.

Ik – @Honda VFR1200F DCT – ben tot de onvermijdelijke file begon op de vluchtstrook gaan rijden. Mag niet, nee, maar ik doe wel vaker dingen die niet mogen. Voorlopig houdt me dat aardig buiten de overheidsstatistieken.

Michiel Heemskerk
4 november 2011

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy