OV-app voor leaserijder

Met de Radiuz-pas die alle vormen van openbaar vervoer betaalt, maar ook tankbeurten, OV-fietsen, parkeerplaatsen, deelauto's en taxi's, is de zakelijke reiziger goedkoper uit dan met zijn leaseauto. Zulks toont de Radiuz-app op de smartphone. Logisch dat de Radiuz-app daarbij de motor(scooter) 'vergeet'.

In de Volkskrant:
"Probeer leaserijders maar eens uit hun auto te krijgen," zegt Ralph Hooglandt in de eersteklascoupé van de intercity van Utrecht naar Den Haag. "Bijtelling betalen ze ongeacht het aantal kilometers, de baas wil de ov-kosten vaak niet vergoeden en de auto is in de meeste gevallen ook nog het snelst."
Op het schermpje van zijn telefoon toont hij de nadelen van al die leasekilometers. Bijvoorbeeld als hij voor dit ritje de auto had gepakt. Zo toont zijn routeplanner Radiuz dat de auto 19 minuten sneller is, maar ook 15 euro duurder. En: met de auto had hij om dezelfde afstand af te leggen bijna 12 kilo CO2 uitgestoten terwijl hij nu met zo'n 3,5 kilo CO2 van deur tot deur komt.

Vanwaar het heilloze plan van Ralph Hooglandt om met een turbo-ov-chipkaart te komen? De invoering van de normale ov-chipkaart(en) is immers al een catastrofe van Bijbelse proporties... Nou, Ralph Hooglandt is voormalig verkoopdirecteur van de Nederlandse Spoorwegen. Ergens in zijn verder ongetwijfeld goed afgestelde denkraam zit dus een bug: hij heeft het idee dat het openbaar vervoer zo slecht nog niet is.
En inderdaad, het openbaar vervoer is zo slecht nog niet, zeker niet in de door hem verkozen eersteklascoupé.
Maar zoals we allen weten: niet iedereen heeft eersteklascentjes en zal dus in de tweede klasse moeten plaatsnemen.
Of nee, moeten gaan staan, want de NS verkoopt geen plaatsbewijzen meer, maar vervoersbewijzen. Of je dus kan zitten, is de vraag. In de spits meestal niet. In een auto kun je altijd zitten.
Maar eerst lopen, want bij de meeste mensen stopt de trein niet op de parkeerplaats voor de deur. Iets wat een auto vaak wel doet.
We surfen naar www.9292ov.nl en toetsen de straten in die de Volkskrant onder begeleiding van Hooglandt ook hanteerde: de Hamburgerstraat 28a in Utrecht en de Plesmanweg 1 in Den Haag. Hooglandts Radiuz-app is 'powered by 9292', dus www.9292ov.nl is realistisch. Net als Hooglandts route overigens, dat moet gezegd. De Utrechtse Hamburgerstraat bevindt zich in het centrum van de Domstad, en dat is ongeveer net zo toegankelijk voor gemotoriseerd transport als het Amazone-regenwoud. De Plesmanweg in Den Haag is echter simpel te bereiken: A12 afbeuken, einde links, einde rechts en immer gerade aus in de richting Schevingen.
Dit alles weten we overigens van Routenet.nl, want natuurlijk checken we even de tijd die Hooglandt opgeeft voor de auto: 47 minuten. De afstand is dan 65,2 kilometer, gemiddeld 83,23 km/u. Routenet zegt dat het ons 45 minuten zal kosten, en dat is bij de situatie als getoond op de afbeelding onderstaand. Klopt dus wel, zo'n beetje.

Blog 1-12-2011

Checken we ook nog even de route via het openbaar vervoer in het kader van "Zo toont zijn routeplanner Radiuz dat de auto 19 minuten sneller is."
Tja, welke eersteklascoupé de Radiuz-app heeft genomen, is onduidelijk, maar ons 9292 geeft over de hele dag (1 december 2011) niet één route sneller dan 1 uur en 16 minuten, waarvan de eerste om 22:53 uur vertrekt (het is op het moment van plannen half 10 's ochtends). Het verschil in reistijd zou 19 minuten zijn? Nee, Radiuz, vandaag niet: op z'n best 31 minuten, op z'n slechtst zelfs 51 minuten (als er geen vertragingen zijn). Die tijd mogen we besteden aan lopen, bussen, lopen, treinen, lopen, trammen, lopen.

Blog 1-12-2011 ov

Niet iets waar je op zit te wachten als jasje/dasje- c.q. mantelpakje-leaserijder die anders in zijn c.q. haar comfortabele filewieler had kunnen zitten.
En dan die CO2-uitstoot... (En: met de auto had hij om dezelfde afstand af te leggen bijna 12 kilo CO2 uitgestoten terwijl hij nu met zo'n 3,5 kilo CO2 van deur tot deur komt.) Er zijn al weinig automobilisten die zich druk maken om milieuvervuiling. Denkt Hooglandt nou werkelijk dat de gemiddelde leaserijder daartoe behoort? De enige reden die een leaserijder kent om een minder vervuilende auto te rijden, is fiscaal voordeel.

Een app die reistijden en CO2-uitstoot tussen verschillende vormen van transport vergelijkt is heel zinnig, maar voeg ook eens een zuinige motorscooter toe? Goedkoper en véél sneller dan het ov. Sneller en véél goedkoper en schoner dan de auto.
Op dat soort informatie zit Hooglandt niet te wachten, net zo min als de verzamelde autoleasebedrijven van Nederland. Net zo min als de overheid, merkwaardig genoeg.

Michiel Heemskerk
1 december 2011

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy