Verkeershufters

Vorig jaar werd de Educatieve Maatregel Gedrag en Verkeer 1.500 keer toegepast, tegen 1.300 keer in 2010. Dit is de maatregel die door de politie wordt opgelegd aan zogenoemde verkeershufters. Analyse van 5,5 miljoen flitsboetes wees bovendien uit dat de meeste overtreders veertigplus mannen zijn, dat grijze Mercedessen vaker worden geflitst dan anderkleurige en andermerkige automobielen, en dat Almere relatief (inwoners/auto's/kilometers openbare weg) de meeste flitsbekeuringen oplevert.

Dit nieuws werd op allerlei manieren verkracht, bijvoorbeeld door lekker kort door de bocht te concluderen dat de gemiddelde verkeershufter een veertigplus man is in een grijze Mercedes in Almere.
Nu ben ik toevallig een veertigplus man met een grijze Mercedes, maar niet in Almere, waardoor het populaire predicaat verkeershufter goddank niet op mij van toepassing is. Had ik wel in Almere gewoond, dan had ik mij als veertigplus Mercedes-rijder wel kunnen verdedigen door te beweren dat ik nooit word geflitst (wat ook zo is), maar niemand die dat natuurlijk nog gelooft. En aangezien mijn gangen niet helemaal zijn na te gaan voor buitenstaanders, zou ik op een dag dat ik nergens mijn gezicht laat zien natuurlijk prima op zo'n Educatieve Maatregel Gedrag en Verkeer (EMG) kunnen zitten. En waar ik dan die verplicht neer te tellen € 810 vandaan zou moeten toveren... wie een Mercedes kan betalen, kan ook een EMG betalen, toch?
Daarbij voorbijgaand aan het feit dat mijn vierwieler dan wel een Mercedes is, maar zeer zeker geen recent exemplaar, en dan bovendien nog een gezapige diesel, waarvan je zelfs de ramen nog handmatig moet openen. Toch niet echt een proletenbak, maar aangeschaft vanuit de gedachte: een Mercedes diesel is de betrouwbaarste auto ter wereld, en wat er aan elektronica niet op zit, kan ook niet stuk. Zo brengt deze Mercedes mij en mijn kudde al jáááren op diverse plaatsen van bestemming in binnen- en buitenland en weer terug, tegen aangenaam lage onderhoudskosten en een schappelijk verbruik. En hoge wegenbelasting, oké, maar dat is de prijs van een veilige rit. Daarmee bedoelende: als er al 1.500 verkeershufters per jaar op EMG worden gestuurd, kun je dat getal rustig met honderd vermenigvuldigen om een indruk te krijgen van het werkelijke aantal verkeershufters. Ga ik daar met mijn kudde tussen rijden op zon- en feestdagen, dan liever in een stevige Duitse Panzer dan in een boodschappenautootje met de kreukelzone van een petfles.
Niet raar geredeneerd, dunkt mij.

Dan het volgende.
Lezers van dit blog zal zijn opgevallen dat ik ook wel eens (...) publiceer over motorfietsen en -scooters. Ik rijd daar ook op, langer dan 25 jaar, sinds een jaar of 15 dagelijks woon-werk, zolang ik niet word verhinderd door ijzel of sneeuw. Ben ik een minder grote hufter op de motor/scooter dan in mijn grijze Mercedes? Volgens de statistieken wel, en gek genoeg: volgens mijn medeweggebruikers ook. Terwijl ik in mijn grijze Mercedes toch echt heel wat tammer rijd dan op de motor of scooter.
Want ja, op twee wielen rijd ik gerust wel een eens een rijtje auto's voorbij, als ik bijvoorbeeld voorzie dat ik drie keer voor rood moet gaan staan te wachten. Zou ik met de auto nooit doen. Net zo min als ik met de auto een andere auto over de rechterbaan zou voorbijrijden, wat ik met de motor absoluut wel doe als er weer zo'n rijtje NL'ers (Nur Links) de voortgang blokkeert. Dat zal er dan mee te maken hebben dat een NL'er wel snel naar de rechterbaan terugschuift voor een grijze Benz, en niet voor een motor en al helemaal niet voor een scooter.
Wat zijn de kenmerken van een verkeershufter? Volgens de politie meerdere gedragingen tijdens een rit: bumperkleven, door rood rijden, geen richting aangeven, forse snelheidsovertredingen.
Allemaal van die dingen die je op een motor of scooter wel uit je hoofd laat (snelheidsovertredingen uitgezonderd). De eerste drie zijn dan namelijk al snel levensbedreigend.
Het zou zo maar kunnen dat verkeershufterigheid eerder samenhangt met het soort vervoermiddel en de soort bestuurder: het zijn vrijwel altijd automobilisten, vrijwel altijd mannen, en dan met name jongemannen en veertigplussers die veel kilometers maken. Het soort man dat zich geheel ten onrechte onkwetsbaar waant, zeg maar.
Weer zoiets waar motorrijders – zeker de oudere – geen last van hebben. Met dank aan de verkeershufters overigens, die ons dat besef hebben bijgebracht. Het besef dat je altijd uit je doppen moet kijken en zelf verantwoordelijk bent voor de veiligheid van jezelf en anderen. Hufters liggen overal op de loer en de politie kan en zal ze echt niet allemaal op EMG krijgen. Wat voor de overheid weer best jammer is, want met € 810 per EMG (x 1.500 = € 1.215.000) bovenop de € 282 miljoen die die 5,5 miljoen boetes jaarlijks opbrengen, zijn de verkeersovertreders toch een uiterst lucratieve zaak. Dat zal de overheid altijd ontkennen, maar dat geloof ik weer niet.

Michiel Heemskerk
24 januari 2012

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy