Complottheorie

Zaterdag in de krant: "Kamer: geen bonus voor NS-directie na winterchaos" Er zijn van die dagen dat je vrijwel zeker weet dat je helemaal gek wordt. In dit geval niet omdat de NS-directie geen bonus krijgt, maar dat er dus klaarblijkelijk sprake is van een systeem waarbij de NS-directie normaal gesproken wél een bonus krijgt.

Waarom? Waarom krijgt de NS-directie normaal gesproken wel een bonus (van tienduizenden euro's)? Krijgt de NS-directie geen salaris? We mogen toch aannemen van wel. En ook dat het bovenmodaal zal zijn. Tenminste, in 2010 varieerde het van € 367.000 tot € 473.000 per directeur. Maar het is dus zo dat de bonussen voor de directie (mede) worden bepaald op basis van de punctualiteit van de NS. Alsof de directie daar ene drol mee te maken heeft. Met de punctualiteit van de NS werkt het tenslotte zo: als er niets tegenzit, de zon schijnt, de temperatuur tussen de vijftien en twintig graden zweeft, er geen bladeren of sneeuwvlokken vallen, geen ijs van de bovenleidingen valt, er niet meer reizigers met het spoor willen reizen dan het aantal beschikbare plaatsen – en dan nog geen hooligans – en het eigen personeel niet staakt, dan is de punctualiteit van de NS in orde. Bij elke afwijking van het bovenstaande loopt het in de soep.
Mogen we daarbij nog even opmerken dat punctualiteit bij een bedrijf als de NS tot de basisverantwoordelijkheden gerekend mag worden? Honderduizenden mensen zijn dagelijks afhankelijk voor hun dagindeling van de punctualiteit van de NS. Dat betekent dat je de verantwoordelijken niet extra moet belonen als ze hun afspraken nakomen, maar moet bestraffen als ze dat niet doen.
Minister van Verkeer Melanie Schultz had aan de NS-directie laten weten dat het gepast zou zijn als deze de eer aan zichzelf zou houden en de bonussen zou weigeren, maar de directie had zich daarover nog niet uitgesproken. We kunnen ons zo voorstellen dat het onderwerp niet boven aan hun agenda staat. En een beroep doen op de eer van een moderne directie... Überhaupt de woorden 'eer' en 'directie' in één zin uitspreken... Hoe wereldvreemd ben je dan als minister?

Zit er logica in het knuffelbeleid van het kabinet ten opzichte van de spoorwegen? Ergens wel, net zoals er logica zit in het knuffelbeleid ten opzichte van de auto. Promoot het openbaar vervoer en de auto, en je weet je als kabinet verzekerd van macht over de mobiliteit van de burger. Promoot de motor en motorscooter, en je weet dat je de bevolking niet meer in de hand kunt houden. Omdat iedereen overal kan gaan en staan waar hij wil.
Complottheorie? Elke andere logische verklaring zien we graag tegemoet.

Michiel Heemskerk
19 februari 2012

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy