Introductie: Piaggio X10 (2012)

 

Piaggio X10 04Het is nergens anders dan in mooi Parijs dat we kort mogen proeven van de Piaggio X10, het nieuwe wapen van de Italiaanse scooterfabriek in de oorlog om de gunst van de scooterconsument. Oorlog? Ja, want aan de Parijse scooterrijders te zien heeft de stad ooit gefungeerd als trainingskamp voor kamikazepiloten. Gelukkig is de X10 beschermd tegen onheil.

De brandnieuwe Piaggio X10 is 'technisch gezien' in drie smaken verkrijgbaar: 125 cc, 350cc, 500cc. Voor Nederland is de keuze beperkt tot de 350 cc en de 500 cc. De zitpositie, het koetswerk en de knopjes zijn identiek. Ook de bagagecapaciteit van 52 (!) liter onder de buddy verschilt niet. In elk geval kunnen er twee volledige helmen onder en dan is er nog ruimte over voor wat klein spul (lees: je natte handschoenen hoeven niet in de helm).
Zo op het eerste gezicht is de X10-serie een stijlvolle verschijning die zijn Italiaanse afkomst niet verloochent. Nergens een schroefje te zien, fraaie afwerking. De sleutelwoorden voor de ontwerpers waren dan ook: technologie en stijl. Zij ontwierpen een luxe product voor een publiek met hoge verwachtingen. Brandstof word duurder en de grote beurt elk jaar hapt ook serieus in het huishoudelijke budget. De brandstofkosten moeten wij in een uitgebreidere test nog bepalen. De service-interval is door Piaggio op 20.000 km vastgesteld. Dat is alvast prima.

Even een snelle eerste indruk. De buddy is riant, getrapt, met verstelbare rugsteun (twee standen en twee schroeven) voor de bestuurder en met uitstekende handrails voor de bijrijder. Het stuur ligt goed in de hand, een langere bestuurder (1.90 m+) merkt alleen dat de remhendels in krappe bochten tegen de knieën komen. Over dat stuur: wie de X10 op de standaard gemonteerde middenbok wil laten rusten, zal Piaggio dankbaar zijn voor twee zaken. Allereerst dat-ie erop zit en in tweede instantie dat het opbokken zó licht gaat dat je in het begin nog even gaat controleren of de motor er ook echt op staat. Prima gedaan.
De spiegels... goed en trillingenvrij in te zien, wat smal gemonteerd voor brede schouders. De schakelaren... de symbolen van de knopjes zijn verlicht, wat het ook in het donker simpel maakt om ze te vinden. Niet dat dat ingewikkeld is, want alle knopjes zitten waar ze horen. Links vinden we claxon, knipperlicht, lichtschakelaar en seinlicht. Rechts start, mode-select, noodstop en ECO (alleen bij de 350). In het instrumentarium een grote digidash tussen twee ronde en klassiek ogende, goed af te lezen instrumenten. Links de snelheidsmeter met de brandstofindicator, rechts de toerenteller met de koelvloeistoftemperatuur. Het digidash ertussen is goed afleesbaar, met buitentemperatuur, tijd, snelheid, tripteller en gemiddeld verbruik... Met de mode-select-knop kun je de gewenste informatie een voor een op het midden gedeelde van het digidash toveren.
Zitpositie: die is goed, zelf bij serieuze lengte. Behalve de remhendels en de knieën dan. De voeten kunnen in verschillende standen op de antisliptreeplanken rusten. De ruit en de stroomlijn bieden voldoende bescherming tegen de regen, mits je de gemiddelde Europese lengte niet overstijgt. Anders wil je toch maar een ruit monteren die zo vijftien centimeter hoger is.
Remmen: voorin werken twee schijven, achter één. Het betreft een gecombineerd remsysteem, bovendien leverbaar (bij elk model) met abs. En dan is er ook nog tractiecontrole verkrijgbaar om de 'sloffen' aan de vloer te houden.
Demping: De 350 neemt de hobbeltjes in Parijs goed op, maar het 13-inch achterwiel zoekt elk gaatje op en meldt de aanwezigheid. Het voorwiel is met 15 inch vriendelijker voor de bestuurder.
Wegligging: lastig te bepalen op een enkele (introductie)dag, zeker op een vreemd parcours. Het zwaartepunt is in elk geval zodanig laag dat zelf in een mierennest als Parijs alle obstakels (toeristen, taxi's, bussen...) omzeild kunnen worden, zonder de hulp van zijsteunen maat 46.

Opties: diverse mogelijkheden. We noteren is een montageset voor de navigatie, een tunneltas, een tas voor op de bijrijdersplek, een topkoffer en een gelzadel.
Kleuren: wit, zwart, donkerblauw, bruin en donkergroen. Ingetogen dus. De witte met contrasterende zadelkleur ziet er het meest luxe uit.
Bijzonderheden: in de stroomlijn zijn voorin twee niet afsluitbare vakjes geplaatst. Het wel afsluitbare middenvak verwent je met een usb-aansluiting en een 12V-contactpunt. De vakjes worden met een inhoud van vijf liter totaal opgegeven.
Ook heel interessant: de parkeerrem die geactiveerd wordt door de zijstandaard, standaard op de 350 en de 500.
Nog interessanter: de ECO–modus. Deze is standaard op de 350 en dient het vermogen én het verbruik met 5% naar beneden bij te stellen. Tijdens de rit door Parijs spelen we met de twee standen, zonder merkbaar verschil. Ingeschakeld laten dus, want besparing van 5% zonder dat je het merkt in het vermogen is altijd goed. Doet de ECO-modus ook wat aan besparen? Dat antwoord houden we tegoed, als de 350 in Nederland tegen de 500 (in Parijs niet beschikbaar) in het strijdperk zal treden. Beide scooters zijn al aangevraagd: komt goed.

Resumerend: De X10 is een verzorgde, fraai ontworpen motorscooter, met moderne techniek en prima comfort. Dat de 125 niet in Nederland leverbaar zal zijn, is jammer, omdat het model zuinig zal zijn en veel ruimte bied voor de verstedelijkte mens, in de Executive-uitvoering zelfs met abs en asr (antislip). Onze grapjes over antislip op een verderlichte 125 waren overigens snel op nadat we in Parijs in de regen op de beroemde, onvolprezen en slijtvaste kinderkopjes mochten rijden. Ook de tractiecontrole van de 125 had genoeg te doen. Bij deze: Piaggio, we beloven er nooit meer grapjes over te maken. Dat de parkeerrem er niet op zit... er moet wat te wensen blijven.
De 350 is wel voorzien van een parkeerrem en in de Executive-uitvoering ook leverbaar met abs en asr. En met ECO-knop dus. Het blok is geheel nieuw ontworpen, met het oogpunt op verbruik, maar dan nog blijft-ie prima in staat om overal mee te gaan, ook op de snelweg. De 500 word standaard in de Executive-uitvoering geleverd en is daarmee het vlaggenschip. De 500 heeft bovendien nog een elektrisch instelbare monodemper om de veervoorspanning van het achterwiel aan te passen. We hebben het nog niet kunnen uitproberen, maar mogelijk zal het helpen tegen het 'nawippen' wat de 125 en de 300 met hun stereodemping nog wel hebben.

Eerste indruk: best ding, zeker voor de modebewuste en milieubewuste scooterrijder.

Snelle technische gegevens:

cc: 125/350/500
kW: 11/24,5/30,2
Pk: 15/33/41
NM: 12/32,3/46
KG: 183 (+4 voor ABS/ASR)/196 (+4 voor ABS/ASR)/212

Prijzen:
Nederland

€ 6.399,- X10 350
€ 7.299,- X10 350 Executive (ABS/ASR)
€ 8.129,- X10 500 Executive (ABS/ASR)

België
€ 4.769,- X10 125
€ 5.589,- X10 125 Executive (ABS/ASR)
€ 5.789,- X10 350
€ 6.799,- X10 350 Executive (ABS/ASR)
€ 7.619,- X10 500 Executive (ABS/ASR)

Piaggio X10 04Piaggio X10 01Piaggio X10 03Piaggio X10 02Piaggio X10 05074 X10085 X10088 X10089 X10092 X10093 X10094 X10073 X10P4170008P4170010P4170016P4170015P4170017P4170018P4170042P4170019P4170029P4170043P4170045P4170046P4170036P4170037

JavaScript is uitgezet!
Om de content af te beelden, heb je een browser nodig die JavaScript ondersteunt.






Alle Piaggio tests


{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Piaggio Introductie: Piaggio X10 (2012)

Disclaimer - Privacy Policy