Banner

Test: Yamaha XV950(R) (2014)

yamaha 368773 2014 yam xvs950cu eu bwc1 stu 002Het lijkt lang geleden dat de Yamaha XVS950A Dark Star te gast was bij Stadsmotor.nl, maar het was nog maar in 2011. En nu staat er ineens een XV950. Is dat ongeveer hetzelfde? Neuh... maar toch ook weer een beetje wel.

Yamaha levert de XVS950A nog steeds, en schaart hem onder de cruisers. De XV950 vinden we op de Yamaha-website echter onder de noemer Sport Heritage, de categorie waarin we ook de volstrekt onvergelijkbare VMAX, XJR1300 en SR400 tegenkomen.

XVS 950 A Midnight Staryamaha 368809 2014 yam xvs950cu eu smx stu 002 
Yamaha XVS950A en Yamaha XV950. 

Voor wie het niet weet, het Engelse woord heritage verwijst naar iets dat uit het verleden komt, of in elk geval naar het verleden ruikt/stinkt.

Geoefende ogen zullen in de nieuwe Yamaha XV950 snel een Harley-Davidson Sportster herkennen, en eigenlijk niets dat Yamaha ooit gemaakt heeft. Waar de genoemde heritage dus ook vandaan komt, niet uit Japan. Maar dat maakt niet uit. Anno 2014 is het zo dat motorrijders gewoon met Harley-rijders praten en vice versa, en in collega-bijna-vriend Rob kennen we zelfs iemand die niet alleen een Harley in zijn schuur heeft staan, maar ook een motor.

883 Roadster
Harley-Davidson Sportster.

Yamaha heeft voor de nieuwe XV950 niet alleen qua uiterlijk leentjebuur gepleegd bij Harley-Davidson. Wat opvalt bij de nieuweling is vooral de schier eindeloze reeks fabrieksaccessoires die aangeschaft kan worden om de motor aan te passen aan de persoonlijke smaak. Geen rare gedachte, want als je het als motorfabrikant in deze barre tijden alleen moet hebben van de nieuwverkoop, kun je je boeltje wel inpakken. Accessoires dus!

yamaha 364965 2014 yam xvs950cu eu bwc1 accsta 001 03
Gepimpte XV950 (tassen, hoog stuur).

En zo is ook 'onze' XV950 voorzien van een pak handel dat de motor bruikbaar(der) moet maken, want bij de importeurs is het zeker geen geheim dat Stadsmotor.nl vooral kijkt naar praktische gebruiksmogelijkheden van tweewielers, waarbij we vrolijk worden van extra's als windschermen, koffers, valbeugels et cetera. Onze XV heeft dan ook een windscherm, koffers, valbeugels et cetera. Helaas ook fraaie stepjes met randjes waar bij het stilhouden onze laars achter blijft hangen zodat we bijna tegen een auto aan lazeren. Stepjes bovendien die de bodemvrijheid van de XV niet ten goede komen.

Stepjes

Jeugdige Julian, ondanks of misschien wel dankzij zijn jaren de serieuze tak van Stadsmotor.nl, heeft er zo zijn gedachten bij.

"Het leukste aan motorrijden is het sturen. Sturen over bochtige wegen of gewoon lekker op één oor de bocht door. Nog leuker is het om je stepjes aan de grond te rijden. Want als je je stepjes aan de grond rijdt, kan je gewoon niet platter. Al heb je tien centimeter schaamranden op je banden. Als je stepjes versleten zijn, ben je zonder twijfel 'the man'! Wanneer je een Yamaha XV950 hebt, ben je ook the man. Want elke stoere vent rijdt een chopper. Toch? En je als dan ook nog eens kunt opscheppen over je afgeschraapte stepjes... wow! Of toch niet? Nee, helaas. Waar het bij een willekeurige sportmotor best een pittige uitdaging is om zonder nieuwe kuip te hoeven kopen je stepjes aan de straat te slijten, zo lastig is dit op een XV950 om je stepjes NIET aan de straat te slijten.

Yamaha XV950 frameDe eerste paar keer is het nog lollig, krgggiee kggggraaaa! Maar na een tijdje is het gewoon irritant. Het is zelfs gevaarlijk. Na de stepjes, die netjes schuin opklappen, is het frame aan de beurt. Zodra je met je frame over de straat slijpt, zet de motor gewoon een stap opzij. Dat wil je niet in een bocht. En ook niet voor je frame. Rijdende op de XV950 kwam ik nergens normaal een rotonde over of zelfs de snelweg opgedraaid. Zodra je iets hoort schrapen is het devies; gas open (meer grondspeling) en duimen dat het niet je frame is. Hoe doen de choppergasten dat? Misschien zijn al die tatoeages wel om de schaafwonden van het vallen te maskeren. Meer kilometers is meer valpartijen. Meer valpartijen is meer tatoeages. Meer tatoeages is een stoerdere vent. Ah, ik begin het te begrijpen.

Op strak asfalt kan je er nog je schouders over ophalen. En alvast wat reservestepjes bestellen. Toch is het wachten op die ene opstaande klinker. Mocht je dat overleven, dan heb je wel weer een stoer verhaal voor in de kroeg. Maar of het nou lekker motorrijden is..."

De vergelijking met de Yamaha XVS950A begint zich toch op te dringen. Ook die vonden we vooral mooi. En leuk om naar te kijken. En leuk om te laten zien. En leuk om mee te pronken. Maar die bochten...

Julian: "Als je niets met bochten hebt en choppers gewoon cool vindt, zul je het moeten doen met lange, rechte, saaie polderweggetjes en lange, rechte, saaie snelwegen. De XV rijdt op zowel lage als hoge(re) snelheden ronduit prima. Het frame voelt altijd goed aan. Echter, lengterichels en verfstrepen zijn altijd duidelijk aanwezig. Maar het blok pakt lekker op en komt aardig op snelheid. De remmen zijn wel wat tam. Het geheel remt prima, maar het duurt allemaal wat langer voordat je stilstaat. Het bijt niet zo hard.

The bike won't bike, en zo is de rest van de XV950 ook. Met een zadelhoogte waarvan alleen kabouter Wesley gelukkig wordt, zul je bij stilstand niet zo snel omvallen. De XV950 kan uitgerust worden met valbeugels. Dit is voor de sier, denk ik dan. Net als de zadeltassen. Die zijn ook voor de sier. Niet dat er niets in past, maar de riempjes bleken nep. De tassen gaan gewoon open met een plastic clip! Ook het tasje op het stuur vond ik wat vreemd. GPS-navigatie zou hier beter passen. Maar opgeborgen in een dicht tasje heb je weinig aan je GPS. De grote centraal geplaatste teller geeft de snelheid, klok, odo en twee triptellers. Wanneer de peut op is, gaat er een lampje branden, en verschijnt er info over de resterende te rijden afstand. Verder nada! Knoppen en schakelaars? Minimaal. Tierelantijntjes? Zo min mogelijk. Zoals een echte bobber, maar dan modern.

De Yamaha XV950 is een fiets voor mensen die gewoon lekker willen cruisen. Geen ingewikkeld knoppenspel op het stuur à la BMW. Geen ingewikkelde riempjes op je zadeltassen. Geen grondspeling waar een ZX10 jaloers van wordt. Geen dikke bijtende remmen. Geen overweldigend topvermogen. Voor net geen tienduizend euro heb je een prima rijdende XV950 onder je kont. Prima, zolang je vooral rechtdoor wilt rijden."

Perspectief

Om een en ander in perspectief te plaatsen, de XV950 is een chopper-achtige en in gezelschap van andere choppers met bijpassende gezapige rijstijl zullen de beperkte bochtkwaliteiten niet echt opvallen. Maar het blijft jammer dat hogere vering ontbreekt in de uitgebreide accessoirelijst. Het zal het uiterlijk niet ten goede komen, maar de rijeigenschappen des te meer. En dan heb je echt een leuke motor, want op de zitpositie en het vermogen of karakter van de V-twin is eigenlijk niets aan te merken. En met langere veren bestaat de kans dat je rug de rit overleeft. Ook best fijn.

Qua prijs... Harley-Davidson heeft momenteel een Iron 883 (Sportster) vanaf € 9.880 te koop. Precies evenveel pk's (52) als de XV, iets minder Nm's (70 om 79,5). De XV950 heb je vanaf € 9.999.
De Yamaha loopt geheid beschaafder dan de Harley, en er zullen klanten zijn die daar prijs op stellen. Maar of Yamaha de Harley-magie ooit zal kunnen verslaan..? We vrezen dat chopper-rijders indien geconfronteerd met de keuze tussen een motor of een Harley altijd voor Harley zullen blijven gaan, al is de motor technisch misschien veel geavanceerder. Harley heeft toch meer heritage...

De echte stadsmotorrijder gaat daarentegen natuurlijk voor de motor. Al is het maar vanwege de zekerheid dat in een rijtje motoren met één Harley altijd de Harley gejat zal worden.

Deze motor kan geschikt worden gemaakt voor het A2-rijbewijs


Technische gegevens
Motor: luchtgekoelde 2-cilinder 4-takt
Cilinderinhoud: 942 cc
Max. vermogen: 38,3 kW/52,1 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel: 79,5 Nm bij 3.000 tpm
Max. snelheid: 170 km/u
Aandrijving: voetgeschakelde vijfversnellingsbak
Eindoverbrenging: riem
Wielen v/a: 19 inch/16 inch
Remmen v/a: enkele schijf/enkele schijf
Afmeting lxbxh: 229 x 83 x 112 cm
Zithoogte: 69 cm
Rijklaar gewicht: 247 kg (251 kg met abs)
Kleuren: 950 Midnight Black, Competition White / 950R Matt Grey, Camo Green
Accessoires (optioneel): zadeltassen, bagagedrager, stuurkuiip
Prijs: 950 € 9.999 / 950R € 10.399

Veiligheid
ABS: optie
Tractiecontrole: nee
Gevarenlichten: ja
Zichtbaarheid opzij: niet alle lampen zichtbaar
Mistlampen: nee
Spiegels: erg laag
Parkeerrem: nvt



XV950 (in zwart en wit).
yamaha-xv950-09yamaha-xv950-07yamaha-xv950-06yamaha 368806 2014 yam xvs950cu eu bwc1 stu 007yamaha 368761 2014 yam xvs950cu eu bwc1 stu 006

XV950R (in grijs en groen).
yamaha-xv950r-08yamaha-xv950r-10yamaha-xv950r-09yamaha 368800 2014 yam xvs950cuasp eu nhg stu 007yamaha 368799 2014 yam xvs950cuasp eu nhg stu 006yamaha 339290 2014 yam xv950r eu mnm3 act 002yamaha 368764 2014 yam xvs950cuasp eu mnm3 act 004yamaha 368777 2014 yam xvs950cuasp eu mnm3 act 001yamaha 368778 2014 yam xvs950cuasp eu mnm3 act 003yamaha 368785 2014 yam xvs950cuasp eu mnm3 det 010yamaha-xv950r-01yamaha-xv950r-02yamaha 368787 2014 yam xvs950cuasp eu mnm3 sta 003yamaha-xv950r-03yamaha-xv950r-04yamaha-xv950r-05yamaha-xv950r-06yamaha-xv950-03yamaha 368785 2014 yam xvs950cuasp eu mnm3 det 010yamaha 368815 2014 yam xvs950cuasp eu mnm3 det 012yamaha-xv950-05yamaha 339684 2014 yam xv950 eu bwc1 det 004yamaha 368780 2014 yam xvs950cuasp eu mnm3 det 003yamaha 368816 2014 yam xvs950cuasp eu mnm3 det 014yamaha 339685 2014 yam xv950 eu bwc1 det 009yamaha 368814 2014 yam xvs950cuasp eu mnm3 det 005yamaha 364940 2014 yam acc-blt 1tp-f61b0-v0-00 det 001yamaha 364965 2014 yam xvs950cu eu bwc1 accsta 001 03yamaha 364953 2014 yam acc-blt 1tp-f84h0-v0-00 det 001yamaha 364954 2014 yam acc-blt 1tp-f84h0-v0-00 det 002yamaha 364951 2014 yam acc-blt 1tp-f83j0-t0-00 det 001

En dan eindelijk 'onze' XV950 (want  wit)...
Yamaha XV950 rechts
Met ruitje, zadeltassen, stuurtasje, sissybar, valbeugels en speciale voetsteunen.
Yamaha XV950 voorYamaha XV950 linksYamaha XV950 achterYamaha XV950 handvat links
Niets bijzonders aan de handvatten, wel alarmlichten.
Yamaha XV950 handvat rechtsYamaha XV950 dash
Een uiterst summier digitaal dashboardje met een tas op de plek waar een navi ook niet zou misstaan.
Yamaha XV950 dash en tasYamaha XV950 luchtfilter
Een hoop uitstekende zooi aan de rechterzijde, met het contactslot op een plek die je in het donker niet moet willen zoeken.
Yamaha XV950 slot 1Yamaha XV950 Stepje hand
En dat gebeurt dus met het stepje én - erger - dat gedeelte dat niet meeveert (foto onder).
Yamaha XV950 frameYamaha XV950 2014 Julian (3)
Zie de zeer lage zit achter de verder behoorlijkk hoge opbouw en begrijp dat je eigenlijk best goed beschermd zit.
Yamaha XV950 2014 Julian (5)Yamaha XV950 2014 Julian (4)Yamaha XV950 2014 Julian (1)Yamaha XV950 2014 Julian (2)





 


{jcomments on}

Yamaha

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Yamaha Test: Yamaha XV950(R) (2014)

Disclaimer - Privacy Policy