Ducati 2013

SF848 02 WMet de EICMA, de motorshow in Milaan, stevig aan de gang is de koers van de traditionele Italiaanse motorfabrikanten duidelijk geworden. Guzzi blijft Guzzi, MV Agusta blijft rare gifkikkers bouwen en Ducati blijft neigen naar nóg sneller, hoewel niemand weet waarom. Video's!

De best verkochte Ducati's blijven de exemplaren uit de Monster-serie, verantwoordelijk voor meer dan de helft van de verkopen van het roemruchte Italiaanse merk. Kijken we nu even naar wat Ducati te bieden heeft in Milaan, dan lach je je rot.

Allereerst de Multistrada S Granturismo. Zonder twijfel een prima ding, maar met een prijs die vet boven de € 20.000 zal liggen niet binnen ieders bereik. En dat is de meest normale van het stel nieuwelingen.
Kijken we vervolgens naar de Hyperstrada. Een Hypermotard (supermoto à la Ducati) met een windschermpje en een paar zijtassen. Altijd nog beter dan de nieuwe Hypermotard SP, die eveneens zon en warmte vraagt omdat de bestuurder in het geheel niets heeft om hem te beschermen.
Dan de Ducati Diavel Strada, een Diavel met windschermpje en een paar tassen...
Het is Ducati te prijzen dat er eens wordt gedacht aan praktisch nut – windscherm en een tassenset – maar groottoeristen maak je niet van deze kanonnen, woon-werkmotoren evenmin.
Tot slot presenteert men de 1199 Panigale R, een snellere versie van de snelste productiemachine die ze ooit hebben gemaakt.

Stadsmotor.nl haalde de afgelopen twaalf maanden niet één motor op bij de importeur in Den Haag. De simpele reden: er zat niets voor ons bij. Het lichtste nieuwe model was de Streetfighter 848, een Streetfighter S (1098 cc) met het blok uit de Superbike 848. We kennen die twee laatste, en weten genoeg: hiermee gaat niemand bij zijn volle verstand woon-werk rijden.

Ducati mikt puur en alleen op de liefhebbers van de overtreffende trap, en dat is best jammer, want niet iedereen heeft daar behoefte aan, terwijl we een lichte en betaalbare Ducati misschien best leuk zouden vinden. In de Monster-serie vinden we een 696- en 796-blok. 80 en 87 pk. Waarom zijn daar geen simpele Multistrada's omheen gebouwd? Er bestond (in 2010 in elk geval) een Hypermotard 796, à € 9.790. Kuipje en koffers erop en het is een prima bruikbare allroad... Waarom is er geen 696 Multistrada of 796 Multistrada?

Die 164/188 kilo (leeg/rijklaar) en 195 pk van die Panigale R... Het is niet dat ik het niet knap vind, maar wat moet ik ermee? Belangrijker: wat moet Ducati ermee? Je verkoopt ze echt niet als broodjes, want ze zijn veel te duur en niet te besturen op straat.

Voor de liefhebbers onderstaand video's van de Ducati's van nu. Geniet ervan, want in het wild zul je ze nooit zien.

Michiel Heemskerk
15 november 2012

Ducati Multistrada S Granturismo

JavaScript is uitgezet!
Om de content af te beelden, heb je een browser nodig die JavaScript ondersteunt.


Ducati Hyperstrada


Ducati Hypermotard SP


Ducati Diavel Strada


Ducati 1199 Panigale R


Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy