Test: Piaggio MP3 500 LT ABS/ASR (2014) vs Peugeot Metropolis 400i

Inhoudsopgave
Test: Piaggio MP3 500 LT ABS/ASR (2014) vs Peugeot Metropolis 400i
Technische gegevens
Fotogalerij
Video
Alle Piaggio MP3-tests


102 MP3 Business 500De Piaggio MP3 500 LT ABS/ASR 2014. Een hele mond vol, maar het zegt wel meteen waar je mee te maken hebt. 500 cc dus, en dit keer voorzien van ABS en ASR. Dit is het 2014-model en dat is goed te zien. Er is veel veranderd, zowel onder- als bovenhuids. We melden het al eerder in het persbericht. Dan-nog mautorijder Ferry zet de nieuwe MP3 tegenover de Peugeot Metropolis 400i.

Wat is er nieuw?

De voorzijde is helemaal gerestyled. De dagrijverlichting is verhuisd van tussen de voorwielen naar vlak onder het windscherm in de vorm van een lachend mondje. De insectenogen-koplampen zijn gebleven, in iets gewijzigde vorm. Het windscherm is compleet nieuw en standaard uitgevoerd in getint plastic. De Sport-uitvoering komt standaard met een iets lager raampje dan de Business-uitvoering. Het stuur is opnieuw ontworpen en het zadel is breder en vlakker voor meer zitcomfort. De ruimte voor de bestuurder is iets toegenomen.

Piaggio MP3 2013 voor008 MP3 Business 500
MP3 2013 (links) en 2014.

De achterlichten inclusief remlicht zijn uitgevoerd in led. Op het nieuwe dashboard vind je twee conventionele ronde klokken voor snelheid, toerental, brandstofvoorraad en motortemperatuur. Verder een multifunctioneel digitaal display met gegevens over het brandstofverbruik (gemiddeld en actueel), de gemiddelde snelheid en topsnelheid, het brandstofniveau, de reistijd, de buitentemperatuur, een klokje en een 'ice alarm' dat waarschuwt voor een lage asfalttemperatuur. Onze MP3 was voorzien van het optionele Piaggio Multimedia Platform. Dat biedt nog meer inzicht in de prestatiegegevens en het functioneren van de MP3 door de smartphone via Bluetooth te koppelen aan de ECU van de MP3. Daarmee verandert de smartphone in een second screen inclusief een slimme navigatiefunctie. Je kunt er zelfs alle foutcodes mee uitlezen. Handig is ook het nieuwe opbergvak boven het dashboard, waar een usb-aansluiting in zit voor het opladen van je smartphone of navigatiesysteem.

Piaggio MP3 400 LT 1034 MP3 Business 500 dash scheef kastje
Oud en nieuw: zinloos en nuttig vakje achter de (nu verstelbare) ruit.

De bagageruimte onder het zadel is groter en iets vierkanter geworden en netjes bekleed met stof. Daar vind je ook een 12V-aansluiting. Er passen met gemak twee helmen in. Als je nog meer ruimte nodig hebt, kan er een optionele topkoffer besteld worden.
De aanwezigheid van ABS en ASR (Acceleration Slip Regulation) was al aangestipt en hiermee heeft Piaggio een wereldprimeur als de eerste driewielmotorscooter waar dat op zit. Het ABS is speciaal voor de MP3 ontwikkeld en maakt gebruik van een Continental besturingssysteem en drie remkanalen om de remkracht op alle drie de wielen individueel te kunnen bepalen. De schijfremmen aan de voorzijde zijn gegroeid van 240 naar 258 mm en de wielmaat van 12 naar 13 inch. Dit voor betere wegligging en remkracht.
De motor is ook vernieuwd. De 500-cc, 1-cilinder, vierkleppenmotor met elektronische brandstofinjectie is de krachtigste in zijn klasse (29,5 kW/40,1 pk met 45,5 Nm koppel) en wordt bediend door het elektronische multimap ride-by-wire-systeem, dat zorgt voor een verbeterde vermogensafgifte en een soepeler rijgedrag. Met een druk op de knop kan de MP3 in Eco-stand gezet worden om brandstof te besparen. Ook de CVT-transmissie is aangepakt en zorgt voor betere souplesse, prestaties en lager brandstof gebruik.
Net als voorheen is de Piaggio MP3 leverbaar in een exclusieve Business-uitvoering (Zwart en Wit) of de meer dynamische Sport-versie (Blauw, Zwart en Zilvergrijs), die zich voornamelijk in kleurstelling en op details van elkaar onderscheiden.

Rijden met de Piaggio MP3 Sport 500 LT ABS/AST

Eerst de MP3 ophalen bij Piaggio in Breda. Dat is een goeie 120 kilometer van mijn huis. Dus 99% snelweg en meteen vanaf de oprit 120 km/u toegestaan. Er stond redelijk wat wind en met het ruitje in de middenstand voel je dat goed. Toen viel mij gelijk al op dat de MP3 toch wel wat onstabiel wordt in de wind. Niet dat het ooit gevaarlijk wordt of tot schrikreacties leidde, maar toch even wennen en niet erg comfortabel. Met 130 km/u op de klok nog gas over, dus illegaliteit in Nederland ook op de snelweg goed mogelijk. Toen ik thuiskwam, na 120 km dus, nog een halve tank over.
In tegenstelling tot een echte motor (mijn vergelijkingsmateriaal: Kawasaki ER-6 en Yamaha XJ6) voelt de MP3 licht wiebelig aan. Wat afdoet aan het vertrouwen dat je krijgt als je hem de bocht instuurt. Je krijgt een beetje de neiging het gas iets dicht te draaien en dat is iets wat je eigenlijk juist niet moet doen. Met trekkende motor gaat het gewoon beter. Het nieuwe zadel zit veel beter en de ruimte die je hebt als bestuurder is groter dan bij het vorige model. Nu heb je ook minder last van het voor de wet verplichte en verder weinig bruikbare rempedaal, hoewel dat nog steeds in de weg zit. Ook hebben lange mensen het probleem dat het stuur bij maximale stuuruitslag tegen het been aankomt. De treeplank is redelijk smal, waardoor je motorlaarzen altijd iets uitsteken. De MP3 heeft nog steeds een dikke balk in het midden, waar onder andere de tanktop zit. Ik vind de volledig vlakke vloer van de Peugeot Metropolis 400i veel prettiger.

005 MP3 Business 500113 Metropolis 300dpi
MP3 versus Peugeot Metropolis. Let op de vloer...

De MP3 komt heel soepeltjes van z'n plek, ook als je het gas helemaal open draait. Nergens zelfs maar het geringste schokje. En als je het gas loslaat houdt de computer het toerental laag, waardoor hij afremt op de motor. De motor is veel stiller dan zijn voorganger en trilt nauwelijks. De acceleratie van 80 naar 120 gaat lekker vlot, wat inhalen een makkie maakt. Alles gaat net iets sneller dan de gemiddelde auto. In de boordcomputer staat een gemiddeld verbruik van 1 op 25,4, maar als ik het aantal gereden kilometers verreken met het aantal verbruikte liters blijkt dat die boordcomputer liegt. Ik kwam in de praktijk uit op 1 op 23,5, wat overigens ook niet slecht is.
Ik wist dat onze MP3 ook een Eco-stand had en dat die met een knopje op het stuur aan of uit te zetten was, maar als je het boekje niet gelezen hebt, zul je het hooguit bij toeval ontdekken. Want je schakelt hem in door met lopende motor de startknop in te drukken, en dat doe je normaal gesproken alleen per ongeluk of als je echt heel dom bent.
De boordcomputer kan verschillende dingen laten zien op het digitale dashboardgedeelte, maar de knop om te schakelen zit niet op een echt handige plek. Hij zit namelijk nog rechts van de startknop (aan de rechterkant van het stuur, voor ingeblikten). Waar je heel slecht bij kunt tijdens het rijden. Hij zit te ver om met je duim te bereiken zonder je gas los te laten. Beetje jammer is dat er maar één richtingaanwijzerverklikkerlampje is op het dashboard. Je kunt dus niet zien of de linker of de rechter aan staat. Verder is wel overal een lampje voor.
De spiegels zitten hoog en het zicht naar achteren is goed. Je hoeft het hoofd niet te bewegen om erin te kijken. Zoals gezegd zijn de remschijven en de wielen groter dan bij het vorige model, maar toch moet je flink hard in de remhandels knijpen om stevig te remmen.
Volgens de importeur is het kantelsysteem van de voorwielen niet gewijzigd, maar ik heb wel het idee dat de wielen verder kunnen kantelen, want zelfs als je zo schuin door de bocht gaat dat de standaard op het asfalt komt, tilt hij niet het buitenste wiel op, iets wat bij de oude MP3 volgens mij wel gebeurde. Sturen doet de MP3 prima. Hij laat zich gemakkelijk door smalle straten sturen als je het licht wiebelige karakter negeert.

Overig gedonder:
- Het is steeds even pielen met de contactsleutel om het tankdopkapje open te laten springen. Dat kan een kwestie van wennen zijn, maar ik had er elke keer wat moeite mee.
- Onze MP3 was voorzien van een (optioneel) waterdicht hoesje met plastiek raampje voor een navi of mobiele telefoon. Mijn telefoon paste er niet in (Samsung Galaxy Note 3), maar mijn werkmobieltje wel (Samsung galaxy S1). De plek die Piaggio ervoor gekozen heeft, is niet erg handig. Tenminste als je een integraalhelm gebruikt, want dan moet je je hoofd ver naar beneden buigen om het te zien. Ook bleek het hoesje niet waterdicht. Afleesbaarheid liet bij veel zon ook te wensen over vanwege de schittering.

Versus Peugeot Metropolis 400i

Een van de concurrenten van Piaggio is de Peugeot Metropolis 400i. De Metropolis heeft een kleine 100 cc minder dan de MP3 en heeft 2 pk minder. In het brandstofverbruik merk je daar nagenoeg niets van en ook die 2 pk verschil voel je niet. Zoals bekend bouwt Peugeot naast scooters ook auto's. Bij de ontwikkeling van de Metropolis hebben de twee afdelingen heel nauw samen gewerkt en dat merk je goed. Per slot van rekening is de voornaamste doelgroep van driewielers toch de automobilist zonder A-rijbewijs. Zo lijkt het dashboard van de Metropolis meer op dat van een auto dan van een motorfiets en zaken als keyless 'entry', de vele handige opbergvakjes en de elektronische handrem zijn toch dingen die je eerder in een auto aantreft dan op een motorfiets. De Metropolis heeft twee bagageruimtes. Een onder het zadel en een soort 'kofferbak' helemaal achterop. In die laatste paste met gemak mijn intergraalhelm. Volgens opgave moest hij ook passen in de ruimte onder het zadel, maar reken daar niet op.
Als enige in zijn soort heeft de Metropolis een volledig vlakke vloer en dat geeft je veel meer ruimte voor je voeten. Als je gewend bent te tanken zonder af te stappen, kom je bij de Metropolis bedrogen uit. De tanktop zit namelijk onder het zadel.
Het kuipruitje is met een simpele handeling te verstellen. Je hebt er twee handen voor nodig, maar het volstaat om twee knopjes in te drukken om het ruitje in de gewenste stand te zetten. Bij de MP3 heb je er gereedschap voor nodig. De boordcomputer in de Metropolis is vergeleken bij de MP3 wel erg karig. Enige functies zijn dagteller, verbruik en de kilometerstand. Verder is de Metropolis voorzien van een bandenspanningcontrolesysteem dat continu op het dashboard te zien is en waarschuwt bij te lage bandenspanning. Bij lange na niet bijna overdreven uitgebreide boardcomputer van de MP3. Heb je het nodig? Nee, maar als je gadget-liefhebber bent is wel leuk.

033 MP3 Business 500 dash close37 metropolis
MP3 (links) en Metropolis.

Om de overstap van een auto naar een scooter zo klein mogelijk te maken, beschermt de kuip van de Metropolis de berijder beter tegen de elementen dan die van de MP3 en is de stabiliteit op hogere snelheden veel beter. De MP3 gaat bij snelheden boven de 120 km/u toch wat schudden, iets wat bij de Metropolis niet gebeurt. Dat schudden van de MP3 is zo evident dat zelfs mijn chauffeur die mij naar de importeur gebracht had en op de terugweg achter mij aanreed het opviel. Ook het wiebelige karakter van de MP3 in de bochten is afwezig bij de Metropolis. Hij stuurt strak en stabiel de bocht in, wat een compliment is richting Peugeot voor de wielophanging en het door hen ontwikkelde kantelsysteem.
De motor is mooi stil en trillingvrij. Zonder het geringste schokje komt de Metropolis van zijn plek en accelereert vlot naar hoge snelheden. De top ligt ruim boven de 140 km/u; snel zat voor de Nederlandse snelwegen. De stabiliteit en uitstekende kuip en de makkelijke en soepele motor maken hem niet alleen geschikt voor vlot en bochtig stadsverkeer, maar ook voor lange ritten op de snelweg. Ik heb met de Metropolis een hele dag getoerd met zeventien motoren en dan zie je dat je met de Metropolis heel vlot onderweg kunt zijn. Moeiteloos laat hij zich over bochtige dijkweggetjes sturen en hij heeft geen moeite de gemiddelde toerrijder bij te houden.
Wat opvalt tijdens het rijden met de Metropolis zijn de vreselijk goede spiegels. Ze zitten niet alleen op de goede plek, ver naar voren, maar zijn beide voorzien van dode hoekspiegels. Het zicht naar achteren is zo goed dat je in de linkerspiegel niet alleen alles kunt zien wat er linksachter en naast zit, maar ook alles rechts, en datzelfde geldt voor de rechterspiegel.
De linkerremhendel is voor alle drie de wielen en de rechter is alleen voor de achterrem. Wat raar is, omdat bij motoren de rechterhendel voor de voorrem is en niet de linker. De elektrische handrem gaat niet zoals bij auto's automatisch los als je gas geeft, een in mijn ogen gemiste kans. Ook de opbergvakjes in het onderste schutbord zijn niet afsluitbaar, wat ook een beetje jammer is. Je zult dat dus altijd leeg moeten halen als je de Metropolis ergens neerzet. Het zadel laat zich ook moeilijk in het slot doen. Je moet hem behoorlijk hard dichtslaan.
Prettig is dat er twee richtingaanwijzerverklikkers op het dashboard zitten zodat je kunt zien welke richting aanwijzer aanstaat.

Conclusie

Vergeleken met de Peugeot Metropolis 400i mist er het een en ander bij de MP3 en andersom. Zoals de vele opbergvakjes, elektronische handrem, het bandenspanningscontrole systeem en keyless entry die wel te vinden zijn op de Peugeot. Het windscherm moet je bij de MP3 met een inbussleutel verstellen door de drie boutjes los te schroeven en in drie andere gaatjes weer vast te schroeven. Bij de Peugeot kan je dat ruitje gewoonweg verschuiven. Aan de andere kant ontbreekt bij de Peugeot weer de ABS en ASR en de zeer uitgebreide boardcomputer. De Peugeot heeft een iets grotere tankinhoud, waardoor je er ietsje verder mee komt. De twee voorwielen zijn bij de Peugeot nog 12" (net als bij de oude MP3) maar de banden zijn een maat breder. Verder is de Peugeot iets zwaarder dan zijn directe concurrent.
Qua afmetingen de twee kemphanen niet veel. De zit op de Peugeot is iets ruimer en de ruimte voor de voeten ook veel ruimer door de vlakke vloer. Qua comfort op het zadel verschillen ze weer niet veel.
De Peugeot is veel meer doordacht, maar ook duurder.
De uiteindelijke keuze tussen de Piaggio MP3 en de Peugeot Metropolis is toch persoonlijke voorkeur, want de verschillen zijn niet groot. Maar als je mij zou vragen zou ik de Peugeot kiezen. Zijn grotere stabiliteit, zijn uiterlijk, de standaard opties die op de Peug zitten spreken mij meer aan.

Naschrift hoofdredactie:
De Peugeot Metropolis 400i is er vanaf € 10.199, de Piaggio MP3 500 LT vanaf € 10.299. Maar dan zit er geen ABS en ASR op die laatste, dat kost € 10.959. Wel of niet erbij nemen? Er vanuit gaande dat de meeste MP3's nog steeds gekocht zullen worden door personen met een B-rijbewijs behaald vóór 19 januari 2013 (en dus zonder motorrijopleiding): ja. Het besturen van een driewieler zonder motorrijopleiding - al is het maar een aantal lessen - of eerdere geschiednis met brommers, scooters of crossers is gevaarlijk. Je mist specifiek verkeersinzicht en beschikt niet over de juiste reflexen. Punt.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Driewielers Piaggio Test: Piaggio MP3 500 LT ABS/ASR (2014) vs Peugeot Metropolis 400i

Disclaimer - Privacy Policy