Test: AGM VX125 (2013)

Inhoudsopgave
Test: AGM VX125 (2013)
Specificaties
Fotogalerij

agmvx50 rood rechtskopieMet een prijs van € 1.595 is de AGM VX125 tweeënhalf keer zo goedkoop als de Vespa waarop hij zo enorm veel lijkt. Er zijn echter nogal wat verschillen... die best belangrijk kunnen zijn voor de doelgroep: bezitters van het A1-rijbewijs vanaf 18 jaar.

Het is in hoge mate jammer dat een Apple-computer niet werkt als een echte computer. Op een echte computer namelijk, verwijder je data van de flashcard van je helmcamera als je daartoe opdracht geeft. Een Apple-computer daarentegen, maakt op die camera een trash-box aan en verwijdert dus helemaal niets. Waardoor je geen geheugen vrij hebt op je camera als je met een AGM VX125 door het centrum van Amsterdam rijdt in de dagen voorafgaand aan de opening van de Tweede Coentunnel, de dagen dat ook de originele Coentunnel was afgesloten voor de ombouw van het wegennet.
Aldus moeten bezoekers van Stadsmotor.nl het stellen zonder de hoogst originele beelden vanaf de AGM VX125. Beelden die tonen hoe je met een brommer met 125-cc motorblok - geschikt dus voor het A1-rijbewijs vanaf 18 jaar - door het volstrekt chaotische verkeer van onze hoofdstad kunt glijden.
Glijden ja, want denk niet dat er ook maar één agent is die gelooft dat de AGM VX125 een motor is. En – eerlijk is eerlijk – dat klopt ook wel. Het is dat er een motorblok groter dan 50 cc in zit, maar daar houdt ook elke vergelijking met een motorscooter op. We hadden nattigheid moeten voelen toen Tanina van importeur Asiangear B.V. in Roelofarendsveen bij het ophalen geschrokken vroeg: "Je gaat er toch niet mee de snelweg op?!"

Ja, dat gingen we dus wel. En inderdaad, dat was geen goed idee. Het blokje haalt de 80 km/u net, maar 10-inch wielen zijn NIET GROOT GENOEG voor op de snelweg. Elke windvlaag van opzij voelt aan alsof iemand de wielen onder je vandaan probeert te trekken. Elke passerende vrachtwagen ervaar je als een verwoestende tornado. Elke snelheid boven de 80 km/u (wind mee) geeft het gevoel dat de beplating van de VX125 zal wijken, wind zal vangen en exploderen. Stadsmotor.nl bleef dus na die ene ophaaldag maar weg van de snelweg, op die ochtend na toen de Tweede Coen net geopend was, maar toen hoefden we ook niet echt bang te zijn voor snelverkeer, met een file van onze A7-oprit tot in de tunnel.

Hoogglans
We krijgen een brandweerrode VX125 mee. Tot grote hilariteit van onze kompanen in het verenigingsleven en in de frisbar. Die zijn best wat gewend qua tweewielers voor de deur, maar nu valt Stadsmotor.nl slechts een homerisch gelach ten deel, temeer daar de snorscooter van moeder de vrouw groter is! Dat formaat, die kleur, en dan ook nog eens in 100% plastic-plastic én in hoogglans... Nooit aan iemand vertellen dat je motorrijder bent en dan op dit ding aankomen, want je geloofwaardigheid is voor eeuwig naar de knoppen.

Maar goed, de VX125 kost € 1.595 en is daarmee de op een na goedkoopste 'motor' van Nederland, slechts verslagen door de nóg ongeloofwaardiger AGM Retro 125: € 1.495. De VX is een Vespa-achtige (GTS: € 5.079) en zal daar ook zonder twijfel naar gemodelleerd zijn, aangezien AGM Chinees is en Chinezen niets zelf bedenken, of je zou papier, de boekdrukkunst, buskruit en het kompas relevant moeten vinden.
Hoewel, ook een uitvinding van Chinese bodem is de aandrijfriem, en daarmee zijn we toch wel op het gebied van de mobiliteit beland. Waarmee meteen alle alarmbellen gaan rinkelen, want Chinese producten hebben al geen beste naam, Chinese vervoermiddelen staan bekend als ronduit slecht. Wat niet geheel eerlijk is, want een Chinees product kan best goed zijn. Het hangt er maar net vanaf wat je je Chinese fabrikant vraagt. Moet het goedkoop, krijg je puinzooi. Moet het goed, kost het geld. Bedenk dat ook – zelfs! – Vespa zijn motorblokken gewoon in China laat maken...

Geconfronteerd met de reputatie van Chinese productie, zegt de importeur: drie jaar garantie op het motorblok: carburateur (nee, uiteraard geen injectie), cilinder en zuiger, cilinderkop, inlaatspruitstuk, krukas, lagers van overbrengingshuis, nokkenas. oliepomp, startmotor.
Wat dat zijn? Allemaal dingetjes die samen een motorblok maken en indien kapot ervoor zorgen dat het motorblok het niet meer doet en je moet duwen.
Beste een fijn idee dus, drie jaar garantie. De importeur zou het niet geven als ze niet 99% zeker waren dat de blokken gewoon heel blijven. Drie jaar dan. Precies de tijd dat de Chinese snorscooter van moeder de vrouw nu meegaat. Zonder een enkel probleem.

En..?
Tja. Aan het stuur weinig bijzonders. Alles wat erop moet zitten, zit erop en functioneert. Links toeter, knipperlichten en groot/dim, rechts startknop en licht aan en uit. In het dashboard snelheid, kilometerteller, brandstofvoorraad, accuspanning (huh?) en een digitaal klokje, verklikkerlampjes voor de clignoteur en groot licht. In het schutbord, onder de tassenhaak en het contactslot met slot, een afsluitbaar vak waarin je met enige fantasie iets in kwijt zou kunnen (het vak loopt schuin naar beneden, naar buiten!). Onder het zadel de tank en ruimte voor een helm. Achter de buddy een dubbel verchroomd bagagerek dat deels opgeklapt kan worden, al snappen we absoluut niet waarom men dat zou willen.

Tijdens een week AGM weigert de VX125 geen enkele keer dienst, daarbij aangetekend dat je belabberde wegligging geen dienstweigering mag noemen. Tot de 50 km/u is het allemaal redelijk te doen en erboven ook nog wel, als je maar niet denkt dat je een hele tijd 80 km/u echt gaat volhouden of leuk vinden. Ben je echter undercover op jacht naar een snelle tijd in de binnenstad en wil je geen klabakken achter je aan, ben je met deze AGM beter af dan met een moderne motorscooter die altijd herkend zal worden als motorscooter. Niemand zal ooit denken of geloven dat er in deze AGM een 125-cc blok zit, en wie stout is (en dom, want onverzekerd), plakt er VX50-distinctieven op en een snor- of brommerplaat. De kickstarter maakt het extra geloofwaardig.

Over de kleur... Een beetje tasjesdief kan waarschijnlijk beter iets donkers kopen. Een beetje forens daarentegen zal de kleur brandweerrood waarderen. Het schrikt net die vrachtwagenchauffeurs wakker die anders dwars over je heen rijden. 6 kW levert de VX125 volgens onbevestigde berichten, 8,17 pk. Da's niets te veel. Je betaalt ook niet veel. Dat maakt een hoop goed.

Deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs en het A1-rijbewijs.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS AGM Test: AGM VX125 (2013)

Disclaimer - Privacy Policy