Introductie: BMW C evolution (2014)

Inhoudsopgave
Introductie: BMW C evolution (2014)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle BMW tests

BMW C evolution 01

Met een actieradius van honderd kilometer zal de fluisterstille BMW C evolution niet het hart stelen van de traditionele motorrijder. BMW heeft met deze elektrische motorscooter dan ook een heel andere gebruiker in gedachten. Een stadsmotorrijder, juist! Stadsmotor.nl was bij de introductie in Barcelona.

Wat voor gebruiker heeft BMW voor ogen? Een gebruiker die dus niet verder dan honderd kilometer rijdt, of die tussentijds vier uur de tijd heeft om de lithium-ion batterijen (uit de BMW i3) op te laden. BMW heeft zich ingespannen om de C evolution zo zuinig mogelijk te maken. Vier verschillende rijmodi – Road, Eco Pro, Sail en Dynamic – verdelen de acceleratiekracht en de mate van energieterugwinning (de elektromotor wordt dynamo) bij 'gas' dicht of remmen dusdanig dat optimaal gebruik gemaakt wordt van de beschikbare accureserve, al naar gelang het gewenste rijgedrag – respectievelijk normaal, zuinig, ontspannen of fel. Wordt de vertraging van de 'motorrem' zo groot dat er feitelijk sprake is van remmen, dan schakelt de C evolution automatisch de remlichten in. Veiligheid voor alles, wat verder wordt onderstreept door de aanwezigheid van tractiecontrole, abs en gevarenlichten.
In het zadel valt de riante zitruimte op, de prima ergonomie, de goede bescherming tegen de wind en het knopje van de handvatverwarming. Men houdt duidelijk rekening met gebruik in de winter, door bestuurders die met de Hollandse pot zijn grootgebracht.
Het multifunctionele kleurendisplay (dashboard) toont de ingestelde rijmodus met het bijbehorende motorkarakter en de actieradius in kilometers: zeer gewenst bij e-vervoer.

C evolution dash close
Qua wegligging laat de C evolution zich goed vergelijken met BMW's conventionele maxiscooter C 650 GT, en dat betekent dat de stabiliteit van kruiptempo tot de (gelimiteerde) topsnelheid van 120 km/u topklasse is. De acceleratie is met het direct beschikbare maximum koppel van 72 Nm heel stevig. Klaar met rijden? Er is een achteruitversnelling beschikbaar om de 265 kilo zware C evolution makkelijk in te parkeren, en met het utklappen van de zijstandaard is meteen de parkeerrem ingeschakeld.
De prijs van de 'groene' C evolution is met € 15.500 niet mis, maar daar staat tegenover dat een 'volle tank' amper twee euro kost.

En nu de rest...

Zo ver (min of meer) het noodgedwongen beknopte en zakelijke verslag over de introductie van de BMW C evolution in Barcelona zoals dat in de krant van wakker Nederland verscheen. Maar de gelegenheidscorrespondent van De Telegraaf – tevens werkzaam voor Stadsmotor.nl – had wel meer te melden. De correspondent in kwestie was namelijk niet de bij het krantenartikel gecrediteerde, landelijk bekende en Europa-wijd gevreesde motorjournalist Michiel Heemskerk (die het verhaal overigens wel schreef), maar Stadsmotor.nl-piepkuiken Wanda. Nog niet zo lang in het bezit van haar A-rijbewijs, maar als geboren en getogen Amsterdamse extreem ervaren in hachelijke stadssituaties en bovendien ten tijde van de introductie net technisch geheel up-to-date gebracht op het gebied van e-mobility door een week onafgebroken rossen op de (elektrische) Zero S en Zero DS.

Riep daar iemand
Kijk naar je eigen, loco! Nog nooit een meissie op een scooter gezien?!

De ideale keuze dus om de C evolution objectief te bekijken. Want: de beoogde bestuurder van de C evolution zal in eerste instantie geen ervaren kilometervreter zijn, maar eerder een automobilist die dan toch maar besluit zijn motorrijbewijs te behalen, en dan ook nog eens in de categorie automaat, want dat gedoe met dat schakelen en koppelen!
Ervaren motorrijders zien schakelen en koppelen helemaal niet als gedoe, maar juist als leuk, omdat je het gedrag van je motor ermee bepaalt. Iets waar de meeste scooterrijders dubbeldik poep aan hebben. Immers: het ding moet vooruit met een draai aan een handvat, en stoppen met twee rukken aan twee remhendels. Punt.
Het moet nog makkelijker zijn dan autorijden. En om te kunnen beoordelen of dat daadwerkelijk zo is op een nieuwe scooter, kun je er maar beter iemand op weg sturen die niet zo ervaren is met het besturen van motoren door de stad, maar wel ervaren met autorijden in de stad. 
Het resultaat: onze prinses op de erwt keerde zonder krassen én klagen terug uit Barcelona – niet de makkelijkste stad om motor in te rijden, weten we uit ervaring – dus BMW is erin geslaagd een product af te leveren dat op geen enkele wijze ergernis of ongemak opwekt bij een vrouw! Waarmee we niet willen beweren dat alle vrouwen zeuren, maar het is natuurlijk wel zo.
Maar de rit was natuurlijk veel te kort voor een echte indruk, en hoe de C evolution zich in de Nederlandse spits gedraagt zullen we nader ondervinden, waarbij vooral de verschillende rijmodi onze warme belangstelling hebben. Maar dat deze scooter een snoepdoos is van noviteiten, staat voorlopig vast. En dat hij qua acceleratie de straat aanveegt met concurrerende conventionele motorscooters eveneens.

De C evolution...

... is qua rijden een scooter als alle andere, maar dan van BMW-kwaliteit, wat veel kopers zal aanspreken. Het argument om voor de C evolution te kiezen terwijl er ook een C 600 Sport en C 650 GT van hetzelfde merk zijn, kan alleen te maken hebben met de aandrijftechniek. Wil je zonder laadpauzes verder dan 100 kilometer, dan is de C evolution geen optie. Ben je gevoelig voor hypermoderne techniek met een extreme geek-factor en het 'nieuwe bewegen', dan is de elektrische 'C' de enige keuze van dit moment op motorscootergebied. Ben je bovendien zo iemand die verstand heeft van aftrekposten en fiscale voordelen en dergelijke (wij noemen ze 'griezels'), dan schijnt de C evolution nog interessanter te zijn.

Onderstaand alvast een heel verhaal afkomstig van relatie/bijna-vriend Mirco van BMW, dat schijnt uit te leggen hoe je rijk kunt worden door een scooter van € 15.500 te kopen. Wij snappen het niet, lezer dezes misschien wel...

 

Fiscale zaken motorfietsen

Een motorfiets die wordt aangeschaft op de zaak is een stuk voordeliger dan een auto op de zaak. Niet alleen omdat de gemiddelde aanschafwaarde lager ligt dan van de gemiddelde auto, maar ook omdat het fiscale regime veel gunstiger is.

Normale afschrijving
Een motorfiets op de zaak (balans) betekent dat deze investering normaal in 5 jaar mag worden afgeschreven tot een redelijke restwaarde. Dit geldt voor de motorfiets, opties, accessoires en de helm, motorpak en laarzen.

KIA (kleinschaligheidsinvesteringsaftrek)
Motorfietsen komen in aanmerking voor de KIA. Dat betekent dat een deel van de totale investering als aftrekpost mag worden opgevoerd bij de aangifte inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting. Voor de KIA wordt uitgegaan van het totale bedrag aan investeringen in een kalenderjaar. Afhankelijk van het totale investeringsbedrag in dat jaar mag men een percentage van de totale investering van de winst aftrekken. In de onderstaande tabel kan het percentage of aftrekbare bedrag afgelezen worden. De KIA kan men direct, zonder verder toestemming van een instantie, in de aangifte opnemen.

Investering / Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek
niet meer dan € 2.300 / 0%
€ 2.301 t/m € 55.248 / 28%
€ 55.249 t/m € 102.311 / € 15.470
€ 102.312 t/m € 306.931 / € 15.470 verminderd met 7,56% van het deel van het investeringsbedrag boven de € 102.311
meer dan € 306.931 / 0%
Bron: Belastingdienst

MIA (Milieu Investeringsaftrek)
De MIA is alleen van toepassing op volledig elektrische scooters en niet op motorfietsen of scooters op benzine, dus wel op de BMW C evolution. De BMW C evolution valt in de hoogste categorie met het hoogste fiscale voordeel, zijnde: de categorie G3110, wat inhoudt dat men 36% van de totale investering als aftrekpost mag opvoeren. Dit mag, evenals de KIA, meteen in het jaar van ingebruikname, dat wil zeggen: in het jaar van het activeren van de investering op de balans, als aftrekpost opgevoerd worden.
In tegenstelling tot de KIA moet men, wil men gebruik maken van de MIA, de investering aanmelden op de website van Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO): www.rvo.nl. Voor deze regeling is voor 2014 een subsidiepot aangelegd van 93 miljoen Euro. Daarom is het zaak de MIA zo snel mogelijk aan te vragen, want als de pot leeg is kan de MIA niet meer aangevraagd worden. Aanmelding bij de RVO dient te geschieden binnen 3 maanden na het aangaan van de koopverplichting (tekenen van de koopovereenkomst). De aanvraag kan gedaan worden door het bedrijf zelf of door de boekhouder/accountant van het bedrijf. Men moet daarvoor een e-herkenning hebben van het RVO. Dit kan men op de bovengenoemde website aanvragen. Men kan de MIA ook door de eigen boekhouder aan laten vragen. Deze heeft vaak al een e-herkenning waarmee hij voor u de aanvraag kan doen.

Rekenvoorbeeld voor de BMW C evolution
Cat.prijs excl. BTW € 12.602,30
BTW € 2.646,70
Cat. prijs incl. BTW € 15.250,00
Restwaarde (fiscaal) Incl. BTW € 2.300,00
Met een Financial Lease of cash betaling, zijn onder voorwaarden de onderstaande fiscale voordelen te realiseren:
• Voor de scooter geldt dat bij zakelijke aanschaf in 2014, de KIA en de MIA van toepassing zijn.
• De KIA betekent dat men 28% van de investering extra mag afschrijven.
• De MIA betekent dat men 36% van de investering extra mag afschrijven (categorie G3110 van de Milieulijst).
• Voorwaarde voor investeringen is dat de investering minimaal 5 jaar op de eigen balans moet staan om het maximale bedrag van de winst te mogen aftrekken. Bij minder dan 5 jaar op de balans moet men desinvesteren.
• Daarnaast is er nog de normale afschrijving naar een redelijke restwaarde (de fiscus neemt vaak genoegen met 15%) en kan men ook de BTW terugvorderen.
• Vanzelfsprekend kan men alleen een fiscaal voordeel hebben als men genoeg winst maakt om alle bovenstaande aftrekposten te kunnen opvoeren.

 

nb. deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs.
Deze motor is geschikt voor het A1-rijbewijs.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS BMW Introductie: BMW C evolution (2014)

Disclaimer - Privacy Policy