Test: Honda NT700V Deauville C-ABS

Inhoudsopgave
Test: Honda NT700V Deauville C-ABS
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Honda tests
Honda

Deauville 4

Waar moet je beginnen als je gaat schrijven over de Honda NT700V Deauville C-ABS? Als er toch één motor is die niet gemaakt lijkt, maar gemaakt ís voor gebruik in stedelijk gebied, is het deze wel. Met 1998 als eerste bouwjaar is hij zeker niet nieuw, maar da's niet erg. In 1998 zag de NT650V Deauville het levenslicht. Het was een aangeklede versie van de sinds 1988 bestaande naked bike NTV650. Die had al de kenmerkende enkelzijdige achterwielophanging en – het interessantste – een cardan in plaats van een ketting. En niet te vergeten de V-twin die al werd gebouwd toen de meesten van ons nog geboren moesten worden.

Inmiddels leven we in 2011 en nog altijd is de Deauville een rechtstreekse afstammeling van die NTV650 en alles wat daar nog aan vooraf ging. Nog steeds die enkelzijdige achterwielophanging, de onderhoudsvrije cardan en de V-twin, al meet die sinds 2006 680 cc in plaats van 647 cc en levert-ie 65 in plaats van 55 pk.

Wie nu schamper lachen wil, gaat gerust zijn gang. Deauville-bezitters laten het zich allemaal welgevallen, in de geruststellende wetenschap dat zij:
- standaard op de riante stroomlijn (tophalf) een verstelbare ruit hebben die de wind in de zomer de vrije loop laat en in de winter of bij regen zo goed als geheel van het bovenlijf houdt.
- standaard valbeugels hebben die de fiets zo intact mogelijk laten bij een onverhoopte glijder, die hoe dan ook niet snel zal voorkomen omdat als remsysteem het nooit genoeg geprezen c-abs is gemonteerd: het welbekende gecombineerde remsysteem dat altijd voor en achter vertraagd en dan nog eens met antiblokkeervoorziening erop.
- standaard in de stroomlijn gemonteerde zijkoffers tot hun beschikking hebben, die – zeker met de optioneel verkrijgbare grotere deksels erop – altijd genoeg bagageruimte bieden.
- standaard eenvoudig verstelbare achtervering hebben, mocht er eens iemand mee willen rijden.

Deauville betekent chic!
De Honda Deauville is genoemd naar een noord-Frans badplaatsje waar voor normale stervelingen hoegenaamd niets te beleven valt. Dat zou kunnen impliceren dat ze bij Honda al van meet af aan beweren dat de Deauville een saai ding is, maar dat zit er natuurlijk niet achter. Deauville is de badplaats die het dichtst bij Parijs is gelegen. Dat betekent in deze tijd van steenrijke patsers met privéjets en -helikopters natuurlijk niets meer, maar wel degelijk in de tijd dat zelfs de rijken zich per koets moesten verplaatsen en geen zin hadden om in de file naar de Côte d'Azur aan te sluiten. In Deauville had (en heb) je een heilzaam zeewaterzwembad en een paardenrenbaan voor het aangenaam verpozen, en dus ook heel veel waanzinnig geprijsde hotels voor de steenrijken der aarde, die zich jaarlijks nog melden voor het internationaal Amerikaans filmfestival.
Deauville betekent: chic!
Het mag voor de Honda ook gelden. Waar je 'm ook parkeert, je zult nooit worden aangezien voor enge biker. De Deauville is allerminst imposant of angstaanjagend, maar ingetogen en beschaafd. Verkrijgbaar in zwart, zilver metallic en Bordeauxrood metallic, staat er altijd een bescheiden tweewieler, overduidelijk het braafste jongetje in de zeer grote klas intimiderende motorfietsen. Niemand zal zich ooit bedreigd voelen door de Deauville, ook niet als hij wordt gestart. De Deauville maakt geluid, ja, maar alleen chronische migrainepatiënten zullen erover vallen.

Je kunt er natuurlijk een blèrpijp onder hangen, maar niemand die zo gek zal zijn. Omstanders zullen zich hoogstens afvragen waar de vandaal is die al die herrie maakt, want de heer/dame op deze fraaie Honda zal het toch zeker niet zijn.

Extra's
Stadsmotor.nl rijdt een Deauville met nog wat extra's: een topkoffer met rugleuning voor de duo (waar ons testkind bijzonder over te spreken is), handvatverwarming, een TomTom. Die laatste zit recht boven het contactslot geplaatst en dat is nogal een pestplek als je even snel je sleutel in het contact wilt steken, maar alleen als je grote handen hebt. Je maakt natuurlijk wel optimaal gebruik van de nog beschikbare ruimte in het dashboard. Bedoelende: zo'n contactslot is ook niet echt spannend om naar te kijken. In het dashboard prima info: brandstofvoorraad, snelheidsmeter, toerenteller, temperatuur, lampjes en een lcd-schermpje met tijd en triptellers. Meer heb je niet nodig. De tophalf en de verstelbare ruit doen hun werk uitstekend: je zit naar keuze uit of in de wind, zonder enige hinderlijke turbulentie dankzij listige tochtgaten in het kuipwerk. De spiegels staan hoog op de kuip en bieden voortreffelijk zicht. Gevarenlichten ontbreken niet en met de zit rechtop en goed overzicht over de file – en koffers die niet verder uitsteken dan het stuur breed is – weet je precies waar je bent en weet iedereen ook waar jij bent. Optionele mistlampen voor en achter kunnen daar nog bij helpen.

Wie wil weten hoe wendbaar de Deauville precies is, kijkt naar de video onderaan dit verhaal. We kunnen er alleen maar van zeggen dat het ding zichzelf rijdt. De vering is niet bijzonder, maar comfortabel genoeg.
Als er iets te mekkeren is, is dat over het gewicht van 257 kilo dat ook nog eens relatief hoog zit. Het wordt niet beter met een passagier en de topkoffer vol. Maar wie daarmee gaat rijden, zal hoe dan ook geen beginneling zijn. De Deauville is niet te groot, maar zeker ook geen kleintje, dus ruim genoeg ook voor op vakantie, ook met z'n tweeën.

Laat duidelijk zijn dat de Honda NT700V Deauville ABS in basis geen nieuw ding is, maar wel altijd geüpdate met de nieuwste techniek. Verwacht geen hoogstaande sportiviteit. Verwacht überhaupt geen sportiviteit. Verwacht wel prima comfort en uitstekende alledaagse bruikbaarheid. Verwacht betrouwbaarheid en rijplezier onder alle omstandigheden. In de categorie fille-killers is dit een hele beste...



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Honda Test: Honda NT700V Deauville C-ABS

Disclaimer - Privacy Policy