Test: Honda SH125i - SH150i (2013)

Inhoudsopgave
Test: Honda SH125i - SH150i (2013)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Honda tests
Honda

Honda SH125150 grijsHonda doet nooit zomaar iets. Hebben ze een 125-cc motorscooter met 16-inch wielen – groot dus – maken ze ’m vet duurder dan de eerste concurrent en vet minder strak dan de tweede concurrent. Toch was het vorige model de best verkochte motorscooter van Europa. Wat doet de nieuwe?

De concurrenten waar we het over hebben zijn de Kymco Agility 125 16’’ en de Yamaha Xenter 125. De eerste kost € 1.949 en levert minder pk’s (9,5), de tweede kost € 3.599 en levert meer pk’s (12,3). De Honda SH125i C-ABS kost € 3.299 en levert 11,8 pk. Waarom de Yamaha en de Honda relatief duur zijn, vergeleken met de Kymco: het motorblok. Dat is bij Kymco luchtgekoeld met een ouderwetse carburateur, en bij beide Japanners vloeistofgekoeld met brandstofinjectie. En de laatste twee investeren in moderne remtechniek: gecombineerd bij Yamaha (schijf/trommel), gecombineerd met abs op de Honda (schijf/schijf). Yamaha gooit er nog een schepje extra wegligging bovenop met monocross-achtervering en een schep bruikbaarheid met een standaard windscherm en topkoffer. Gaan we die laatste twee bij Honda ook monteren, zal de prijs vermoedelijk voorbij die van de Yamaha gaan.

Waarom dan toch de Honda?
Veiligheid dus (gecombineerd abs, tamelijk uniek op een 125 cc’er) en niet te vergeten het hypermoderne blokje dat 47,4 km/liter belooft met ingeschakeld start/stopsysteem. We kennen het blok van de Honda PCX 125, die we eerder reden en die nu € 2.699 kost. Dat is € 600 minder dan de SH125 en dat begrijpen we niet zo goed, want zo duur zullen die remmen (de PCX heeft schijf/trommel en mist abs) en grotere wielen toch niet zijn?

Hoe het ook zij, de SH125 onderscheidt zich van zijn strak sturende big wheel-concurrenten door zijn uiterst spaarzame omgang met brandstof. En als je begaan bent met het milieu c.q. je portemonnee, zal dat als muziek in de oren klinken. Hoewel fietsen nog altijd goedkoper is. Maar met een fiets mag je weer niet op de snelweg en met de SH125 wel. En daar gedraagt deze Honda zich redelijk netjes. Als alle andere 125’jes schiet het niet bijzonder op, maar als de tegenwind meevalt, pruttel je lekker mee met het vrachtverkeer en komt het over een korte afstand allemaal wel goed.

Wat moet je verder weten over de SH125? Qua zitpositie raden we hem af voor langere bestuurders. De hele layout is gemaakt voor kleiner volk. Honda SH125150 rozeLangere mensen zitten met het zeer lage dashboard zo’n beetje tussen de knieën. Niet echt de plek waar je oog makkelijk op valt als je in druk verkeer zit. Daar staat tegenover dat het analoge dashboard ook weinig interessants te melden heeft: snelheid, brandstofvoorraad en de tijd zijn eigenlijk de enige drie zaken die iets toevoegen. Nog wat verklikkerlampjes erbij en dat is het wel. Nee, de SH125 schittert in eenvoud en accessoires als roze dashboardkapjes geven aan dat Honda niet echt mikt op macho (m/v) superbike-ridders of liefhebbers van zichtbare techniek, want daarvan is in het geheel niets te zien.

De SH125 zal met zijn lage instap – kenmerkend voor big wheelers – voornamelijk ouderen aanspreken, en niet te vergeten draagsters (m/v) van korte rokjes die nog enigszins charmant willen afstappen.
Beide partijen zullen erg blij worden van de veiligheidsvoorzieningen; de grote wielen en het beste remsysteem. Ouderen omdat ze al genoeg vallen, kortgerokte dames (m/v) omdat je met een kort rokje als beschermende kledij liever helemaal niet valt.
Beide partijen zullen ook erg blij worden van de ultra lage brandstofkosten. Ouderen omdat ze dagelijks gekort worden op hun pensioen en/of gierig zijn, kortgerokte dames omdat er met lage brandstofkosten meer geld overblijft om te shoppen. En zoals we allemaal weten van korte rokjes: hoe minder textiel in een kledingstuk, hoe meer kledingstukken de draagster nodig heeft.
Honda maakt het allemaal mogelijk. 

Prestaties? Kom op zeg! Ga zitten, geef gas en je komt er wel. Snelheid is van geen belang voor dit soort scooters. Sneller dan een auto ben je in de stad altijd.

n.b. Er is ook een Honda SH150i C-ABS (€ 3.399). Zelfde motorscooter, maar dan met een grotere cilinderinhoud en een vermogen van 11 kW/15 pk. Als je ook vrachtverkeer wilt inhalen, zeg maar. Wel een A2-rijbewijs meenemen…

De SH125 is geschikt voor het A1-rijbewijs, de SH150i voor het A2-rijbewijs.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Honda Test: Honda SH125i - SH150i (2013)

Disclaimer - Privacy Policy