Test: Honda SW-T600 ABS (2011) | Silverwing

Inhoudsopgave
Test: Honda SW-T600 ABS (2011) | Silverwing
Specificaties
Fotogalerij
Alle Honda tests
Honda

Honda SW-T600 ABS

Besloten we het relaas over de Honda SW-T400 | Silverwing met de opmerking dat je de fonkelnieuwe SW-T600 | Silverwing moet kopen als je meer 'prik' verlangt... Dat klopt. Die prik – 11 pk meer – kost echter € 1.800 extra. Is dat het waard? Verder is de motor namelijk identiek.

€ 8.199 kost de Honda SW-T400, € 9.999 kost de Honda SW-T600. Eén euro onder de magische grens van € 10.000, € 2.000 (!) minder dan de gedoodverfde concurrent Suzuki Burgman 650A Executive. We kunnen er wel omheen draaien, maar dit is waar het om gaat bij de maxiscooters: de prijs. Wij rijden nog de SW-T600 Business Edition. Die wordt geleverd met handvatverwarming (€ 304,20), beendek (€ 98,40) en het Pro Honda Selection Pack (poetsmiddeltjes twv € 54,45) en kost € 200 meer: € 10.199, € 2000 meer dan de SW-T400, € 1.800 minder dan de Suzuki. Daarbij moet overigens wel vermeld dat de Suzuki met bijvoorbeeld standaard zadelverwarming en meer grappigs als handschakeling nóg luxer is dan de Honda. Qua motorblok en kracht ontlopen ze elkaar echter weinig: allebei twee cilinders, 56 cc en 5 pk in het voordeel van de Suzuki. Maar de Suzuki heeft weer geen topkoffer. Bij de SW-T600 krijg je standaard de 40-liter topbox waarvoor je bij de SW-T400 € 468 moet neertellen. We hadden liever gezien dat ze de SW-T600 € 468 goedkoper hadden gemaakt en de topkoffer hadden weggelaten. Onder de buddyseat is al veel ruimte en wie nog meer ruimte wil, is zelf prima in staat om te gaan shoppen. Hetzij voor de bijpassende en in kleur gespoten Honda-topkoffer (met rugleuning voor de passagier), hetzij een grotere, of een exemplaar dat niet zo rammelt.

Genoeg gezeurd over de prijs? Bijna. We moeten nog even kwijt dat je voor exact dezelfde aanschafprijs als van de standaard SW-T600 ook een Gilera GP800 in je schuur kunt parkeren. Dan heb je het over de sterkste en snelste motorscooter ter wereld, die onderhuids eigenlijk een gewone motor is, maar dan met automatische versnellingsbak. Helaas ook met ketting in plaats van V-riem als eindoverbrenging.

Honda, Suzuki of Gilera? Net wat je wilt. De Honda SW-T600 heeft samen met zijn kleine broertje een eigen fanclub, wat aangeeft dat het ding een zekere populariteit geniet. Of in ieder geval de voorgangers FJS 400 / FJS 600. Onlogisch is dat ook niet, want motorscooters als de SW – Silver Wing – zullen voor een select publiek altijd onovertroffen blijven. Dat is dan een publiek dat vooral gaat voor comfort en gebruiksgemak – bescherming tegen weer en wind! – en niets geeft om sportief rijden.

De SW-T600 is afgezien van het motorblok identiek aan de SW-T400. Nog raar dat het tot 2011 heeft geduurd dat de SW-T600 werd geïntroduceerd, want de 400 is er al vanaf 2009. Op voorgenoemde website staat ergens dat de 400 beter stuurt. Dat zou dan aan de langere veerweg aan de voorzijde van die 400 moeten liggen, want dat is het enige verschil dat je in de technische specificaties zult vinden. De 400 en 600 waren na elkaar in het beheer van Stadsmotor.nl en wij konden qua sturen geen enkel verschil ontdekken: beide gaan de hoek om zoals je verwacht van een 250 kilo zware kolos op kleine wielen. De 600 is sneller, dat is alles. En die snelheid is hoogst welkom. Waar je met de 400 voor een stoplicht niet graag langs de auto's oprijdt naar de streep, doe je dat met de 600 wel, in de wetenschap dat je toch als eerste weg bent. Waar je met de 400 op de snelweg een aanloop moet nemen om in te voegen op de linkerbaan, geef je met de 600 gewoon een dot gas. Ook bij 150 km/u gaat-ie dan nog gewoon accelereren.

Silver Wing... Daar moeten we nog wat over kwijt. De Honda Silver Wing – GL500 en GL650 – was een tweecilinder toermotorfiets die werd gebouwd van 1981 tot en met 1983. Het was een lichte variant van de inmiddels legendarische toermotor Honda Gold Wing. In 2001 werd de naam Silver Wing nieuw leven ingeblazen, vermoedelijk door een handige marketeer. De gedachte daarachter zal zijn geweest dat wat de Gold Wing is voor de toermotoren, de Silver Wing is voor de maxiscooters. We hebben even gebeld met de mensen van de 'oude' Silver Wing Club maar die voelen zich niet aangevallen of teleurgesteld. Ze hebben de scooter besnuffeld en geconstateerd dat er behalve de naam geen enkele overeenkomst is met hun Silver Wing, die in zijn tijd behoorlijk vooruitstrevend was. Voor € 1.000 tot € 1.600 zijn goede exemplaren nog te koop, laat men weten.

Vooruitstrevend is de Silver Wing van 2011 niet. Hij is groot, luxe en doet wat hij moet doen, met mooie details als riante, dashboardkastjes, waarvan het grootste (linker) exemplaar is af te sluiten. Je kunt het slechter treffen. Niet als je langer bent dan 1.80 meter trouwens, want de turbulentie op de helm is dan oorverdovend. Een verstelbare ruit was aardig geweest...

nb. deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Honda Test: Honda SW-T600 ABS (2011) | Silverwing

Disclaimer - Privacy Policy