Test: Kawasaki Ninja ZX-6R 636 (2013)

Inhoudsopgave
Test: Kawasaki Ninja ZX-6R 636 (2013)
Technische gegevens
Fotogalerij Kawasaki ZX6R
Video
Alle Kawasaki tests

 ZX-6R 2Meestal mijdt Stadsmotor.nl supersport-motoren als de pest, omdat ze ons inziens niet bijzonder geschikt zijn voor woon-werkverkeer. Maar als een van de bekendste supersporters – de Kawasaki ZX-6R – in een nieuwe 636-versie verschijnt, en we hebben een kenner in huis, moeten we eraan geloven...

Rijder X nam niet eens de moeite om de nieuwe ZX-6R 636 op te halen voor zijn rondje. En de mening van Michiel – schrijver dezes – is duidelijk: supersporters zijn te bokkerig, klein en oncomfortabel om serieus te nemen voor woon-werkverkeer.
Met betrekking tot te klein en oncomfortabel: dat blijft staan. Tijdens de Stadsmotor.nl Zalige ZX-6 636-zondag (foto in de galerij geheel onder) weet ik niet hoe snel ik op de Z750 van vriend Jack – de enige Volendammer die functioneert zonder cocaïne – moet kruipen om het vege en dan ineens oude of toch wel oud aanvoelende lijf te behoeden voor blijvende schade aan gewrichten.

Met betrekking tot bokkerig: nee, dat is deze ZX-6R 636 in het geheel niet. Sterker nog, hij loopt verbazingwekkend soepel voor een supersporter, pakt heel vanzelfsprekend ook bij lage toeren op en wil dan ook meteen vrolijk vooruit. Dat blok zou ik dus prima geschikt achten voor in de file en in de stad, ook in combinatie met het rijwielgedeelte en uiteraard het abs en de tractiecontrole. Maar voor de rest blijft de ZX-6R een pijnbank. Waarbij aangetekend dat er mensen zijn die geen problemen hebben met de supersportzit en er geen punt van maken dat je zeiknat wordt als het gaat regenen. Mensen als Julian, die niet via een geboortekanaal maar een Akrapovic-uitlaat Kawasaki-groen ter wereld kwamen, sindsdien alleen vers gras eten, en die nooit GroenLinks zullen stemmen omdat op de meeste circuits de meeste bochten rechtsom gaan.
Hij schreef een boek over de ZX-6R 636. Het staat hieronder.

Julian:

"Het was meestal niet zo heel interessant welk merk een nieuwe supersport uitbracht. Elk jaar kwam er wel weer een nieuw model met nieuwe features. Dan had de ene weer dit en volgde de rest. Dan had de andere weer dat en de rest volgde wederom. Dit jaar komt Kawasaki met een nieuw model. Eerlijk is eerlijk, de Suzuki GSX-R600 van twee jaar geleden was echt bijzonder goed. Bijna perfect. Om verliefd op te worden. En die Triumph Daytona 675R heeft ook echt een hoop moois te bieden. Maar Kawasaki heeft toch een streepje voor. Kawasaki is anders. Elk merk heeft wel iets in het zwart, rood, blauw of zilver maar één merk brengt hun racertjes uit in groen. Kawasaki groen! En dit jaar is het niet alleen het groen op de kuip dat anders is.

Terug naar 37cc meer
Dat er in deze magere tijden een nieuw model wordt geïntroduceerd is best speciaal. Zeker omdat er nergens geld voor lijkt te zijn en zowel producent als consument zo weinig mogelijk uit willen geven. Daarbij lijkt het soms zelfs dat niemand meer 'een racertje' wil hebben. Ik kan me daar natuurlijk niets bij voorstellen, maar de verkoopcijfers lijken dit verhaal te bevestigen. Tenminste, voor Nederland dan. Op dit moment ligt de focus vooral op het all-road en scooter gebeuren. Dus wat doe je dan als Kawasaki? Eindelijk eens die scooter in het assortiment? Meegaan met de all-road hype? Wachten tot de markt aantrekt. Of zorgen dat je een dikke vette voorsprong hebt op de concurrentie? Precies! Dan breng je juist nu een nieuw model op de markt. En dan niet zomaar een 'nieuw' model met nieuwe stickers of zogenaamd hippe rim-striping. Maar echt een nieuw model met nieuwe elektronica, tractiecontrole, ABS, aangepaste veerafstelling, betere handelbaarheid en weer dat fijne 636cc tellende motorblok! In 2013 zijn er dus weer twee varianten te koop van de bekende Ninja. Een voor op het circuit; de 599cc tellende RR. En een voor op straat met 37cc meer; de 636. Na 2006 zijn ze bij Kawasaki helaas gestopt met de 636-variant. Waarschijnlijk omdat het voor te veel gedoe zorgde om twee versies (dus twee blokken) aan te houden. Maar blijkbaar zorgt de magische cijfercombinatie 636 toch voor stijgende verkoopcijfers. Eigenlijk heeft alleen Triumph een afwijkende cilinderinhoud met zelfs een cilinder minder. En MV Agusta heeft ook iets in het aanbod met net even meer longinhoud dan de bekende 599cc's. Wat dat betreft doen alleen Honda en Yamaha niet mee.

Kawasaki ZX6R 636 (1)Even vergelijken
Waar het 2002-model 636 een beetje braaf was qua frame en zithouding, was de 2003/2004 een beul om mee op straat te rijden. De ultieme straat legale circuitfiets was geboren! Het laatste (2005/2006) model was al een stuk vriendelijker qua rijeigenschappen en ergonomie. Daar kon je best lange stukken mee afleggen. Vanaf 2007 waren de Ninja's helaas weer 'gewoon' Ninja's. Geen 636 cc maar gewoon weer, net als de rest, 599 cc. Natuurlijk waren dit nog steeds erg fijne fietsjes, maar stiekem miste ik de 636 toch wel. Er zat geen slechte ZX6 tussen in de afgelopen jaren. Maar het blonk gewoon nergens in uit. Net zo goed als de rest eigenlijk met als enige verschil je eigen voorkeur.

En die groene kleur natuurlijk. De 636 van 2013 is gemaakt voor zowel het circuit als het bekende woon-werkritje. Met de nadruk op straat. En is daarom prima te gebruiken in het dagelijks verkeer. Helaas hebben we niet kunnen testen op het circuit, maar een vergelijking met de eerdere modellen geeft aan dat alles inderdaad veel meer 'every day' is afgesteld. Vooral de (achter-)vering is soepeler. Wil je er toch mee gaan raggen of heb je het liefst alles super strak (of meer in verhouding met je eigen gewicht) dan kun je altijd zelf aan de stelschroeven draaien. Maar vanuit de fabriek staat het geheel vriendelijk afgesteld. Te vriendelijk naar mijn smaak. Dat kan fijn zijn in het dagelijkse verkeer, maar minder fijn in bochten als het tempo wat hoger ligt.

In de praktijk

We vinden het altijd leuk om over motoren te babbelen, maar we vinden het nog leuker om er op te rijden. Wat vinden 'wij van Stadsmotor.nl' van deze nieuwe groene? Ook ik was een van de gelukkige om de nieuwe 636 aan de tand te mogen voelen. Sterker nog, ik kon niet wachten. Zodra ze bij Stadsmotor was, stond ik al de bel stuk te drukken bij de grote baas. Ik had al vanaf de introductie slapeloze nachten. Wanneer mag ik eindelijk? Juli 2013, het was zo ver! Gelukkig waren we ook in de gelegenheid voor een kleine vergelijkingstest. Hoe voldoet de nieuwe 636 als straat/stadsmotor en hoeveel beter is ze in vergelijking met de bekende 636-zusjes van 10 en 8 jaar geleden? Inderdaad, ik hoor je denken; "en de 2002 dan?" Die hadden we niet beschikbaar en past naar mijn idee ook niet echt in het 636-verhaal. Als vergelijking was er een 2001 ZX6-r beschikbaar. Zelfde model maar 37 cc minder. Goed zo?

Volgens Michiel is de 2013 wederom een pijnbank. Ik moest hier enigszins bezorgd aan denken toen ik al na een paar meter genoot van de 'alles is prettig'-feeling van de nieuwe. Als je de 2013 een drama vind, dan word je doodongelukkig op een 2003-model 636. En daar had Michiel de 2013 voor geruild. Oei. Het eerste dat opvalt, is de lage zit en de brede tank. Het stuur is enorm soepel en de vering zacht. Zo zacht dat ik de meeste bochten die ik normaal gesproken strak door rij steeds weer ruim eindigde. Als je dat anders nooit hebt, ligt dat toch echt aan de set-up van 'de nieuwe'. Ook zou het aan de banden kunnen liggen. Maar de S20's zijn al fantastisch verklaard. Dat kan het dus niet zijn. In vergelijking met de rest is alles enorm soepel. Alles ademt gemak en souplesse. Het gas pakt zeer soepel op, het blok loopt boterzacht, de versnellingsbak harkt niet met klakkende bijgeluiden. Heer-lijk! In feite ligt de nieuwe het dichtst bij de 2012 ZX6. Maar dan met 37 cc meer en tas vol elektronische gadgets. In vergelijking met de 636'jes lijkt de 2005 het meest.

Details-13ZX636E 40ALIMFSAA00D CHet nieuwe model is uitgerust met allerlei nieuwe snufjes die voorheen alleen op de ZX10 te vinden waren. De kleine Ninja heeft nu ook een (SFF-BP) big piston voorvork, waardoor het gevoel in de voorkant net zo goed is als op de ZX10. En ook moet de ZX6 sinds dit jaar geloven aan het standaard geïnstalleerde ABS. Of K-IBS zoals Kawasaki het zelf noemt. In vergelijking met de andere 636'jes zijn de schijven ook flink groter. Met een formaat van 280 mm naar 310 mm is een stuk meer remkracht te genereren. Ook de meer interessante vermogensfuncties zoals we die van de ZX10 kennen zijn nu beschikbaar op de 636. De tractiecontrole (KTRC) kan ingesteld worden, evenals het maximale vermogen. Totaal zinloos op straat, vind ik. Of toch niet? Het kan een zenuwachtige nieuwe eigenaar misschien over de streep trekken om toch deze supersport te kopen. Wil je graag ongehinderd aan je gashendel lurken en je remhendel tot moes knijpen dan kan dat nu allemaal. De computer grijpt overal en altijd grondig in. Soms even te grondig, het ABS wil nog wel eens schokkerig aanvoelen. Eigenlijk is het systeem lang niet zo netjes als die van de ZX10. De ZX10 heb ik niet een keer op schokkerig remmen kunnen betrappen. De ZX6 is wat ruwer met hard stoppen. Een gesimuleerde noodstop levert keer op keer zelfs een stuiterende stoppie op. Dat klinkt niet alleen gevaarlijk, maar voelt ook gevaarlijk. Wat als het een keer onverwachts glad is terwijl je remt? Jammer dat het ABS systeem niet – netjes – uitgeschakeld kan worden. De tractiecontrole is wel uit te schakelen en heeft daarnaast 3 standen. Stand 1 prima te verteren. De motor houdt soms even in, vooral bij vlot wegrijden vanuit stilstand, maar wheelies en andere ongein zijn prima te doen. Het is erg fijn als je zelf kunt bepalen wat je doet en hoe de motor daar op reageert. Daar houden we van! Een motor die niet reageert zoals je verwacht, is hinderlijk onvoorspelbaar. In stand 3, kun je gerust voluit een drempel pakken. Zodra je los komt, houd het gas onmiddellijk in en kun je zonder gelanceerd te worden je weg vervolgen. Zodra de wielen weer de grond raken wordt er ook niet gelijk voluit geaccelereerd, wat ook wel fijn is. (BMW hint hint!) Ik ken wat locaties die je eigenlijk niet kunt rijden met het gas erop zonder ingehaald te worden door je achterwiel. Over je heen om precies te zijn. Maar op deze 636 kan het gewoon. Tractiecontrole op stand 3, gas er op en gaan! Wat dat betreft is het systeem wel effectief. Idiot proof. Als je als idiot niet vergeet de boel op standje 3 te zetten natuurlijk. Maar toch voelt het een beetje gek. Zo rij je namelijk 99,9% van de tijd niet. Als je graag overal en altijd je gas open wilt lurken dan zal je wel eens meemaken dat het achterwiel een paar stappen opzij zet. Dat is leerzaam en leuk. Maar dat doe je gewoonlijk niet zomaar. In een tijd waarin alles vooral zogenaamd veilig moet, wordt van je verwacht dat je vooral niet te veel zelf nadenkt. Daarom krijg je deze features voor je kiezen en kan nu elke dodo lekker gek doen. Ik mis alleen nog de zijwieltjes die uitklappen bij een te grote hellingshoek en de veiligheidskit is compleet. Als je niet wilt omvallen, moet je niet lopen, fietsen of motorrijden en gewoon lekker in die auto blijven zitten. En als je niet kunt rijden, moet je gewoon even rustig aan doen.

Al deze snufjes kosten helaas ook meer geld. Ten opzichte van het vorige model is de huidige ZX-6R (in 636 uitvoering) zo'n 2000 euro duurder. Ook kun je nog een performance pakket aanschaffen dat bestaat uit een hoger ruitje (doen!) en een Akrapovic demper. Of LeoVince, daar zijn ze zelf niet helemaal uit op de site. Het zal een Leo zijn aan zoals op de foto te zien is.

Kawasaki ZX6R 636 (7)Qua afmetingen komt de nieuwe ook wel overeen met de andere 636-zusjes. Ze is wel iets langer, lager en smaller. Maar de wielbasis valt weer tussen de 2003 en de 2005. Met een op papier hoogste gewicht voelt de '13 merkwaardig genoeg wel het lichtst! Er is dus flink nagedacht over het zwaartepunt. Waar de 2005 tussenin valt qua gewicht voelt deze weer het zwaarst. Het zal komen door de hoog geplaatste seat-pipe van dat model. De nieuwe 636 voelt dus enorm licht en dat komt de handelbaarheid ten goede. Ook de zithoogte is met 830mm het hoogst. De 2005 voelt niet alleen het zwaarst maar ook het hoogst terwijl deze met 820mm de laagste zit heeft. Merkwaardig. Cijfers zeggen dus niet alles. Een echte passende vergelijking kun je verder niet maken met de andere 636'jes. Beter is het om de ZX6 te zien als het kleinere zusje van de ZX10. Deze twee motoren staan het dichtst bij elkaar. Maar dan is de 636 gevoelsmatig wel half zo zwaar! En heeft de ZX6 een treurige ABS. Ik vind dat alle 636'jes wel sterke punten hebben. Maar met geen van de oudere 636-modellen rijd je zo gemakkelijk weg als op deze. Qua styling lijkt de 2013 het meest op die van eerdere (2009-2012) jaren. Door kleine wijzigingen in voornamelijk het kuipwerk is de nieuwe ZX6 echt een flink stuk mooier geworden. Net andere lijnen, gaten en kleuren (meer zwart) maken deze 636 ontzettend mooi. De gigantische pijp blijft wel een lelijk kreng. Maar eigenlijk is die als je goed kijkt niet eens zo heel lelijk. Alles aan de motor hoort bij het geheel. Erg mooi vind ik die schitterende benzinetank en de gigantische achterbrug. Veel mooier dan zo'n saaie vierkante stalen buis nietwaar? Je zou 'm alleen al kopen voor de looks.

Details-13ZX636E 40ALIMFMEA00D CAll good?
Sommige punten van kritiek zijn opgelost door Kawasaki. Andere helaas (nog) niet. Ik zal dit keer niet gaan mekkeren over een ontbrekende alarmlicht knop. (oei, toch wel) Wel blijft het beroerd om onderweg met je vingers op het dashboard te moeten klooien om iets te kunnen doen met het menu. Nogmaals, (zie vorig model) waarom maak je van de lap-timer geen multifunctionele knop zodat je als je niet in running timer-mode zit de knop dienst doet als mode knop? Ik gebruik die lap-timer knop werkelijk nooit. Nu moet je frutten met een onduidelijk zwart knopje op het dashboard. Wel handig is de verbruiksmeter die een gemiddelde en een actueel verbruik laat zien. Nog mooier is om af te lezen dat een verbruik tussen de 21 en 28 km/L prima haalbaar is. Beat that Prius-knuffelaars! Met een vaste hand en ijzeren wil kun je zelfs het eco-icoontje tevoorschijn toveren. Veel makkelijker zelfs dan op de grote ZX10. Maar die heeft ook een berg meer koppel en vermogen. Het eco-icoontje verdwijnt wel als sneeuw voor de zon wanneer je aan het gashendel begint te draaien. Ook op de 636. Wat betreft het verbruik heb ik geen verschil gezien tussen de vermogensafgifte F en L. Wat de dubbele vermogensoptie nog nuttelozer maakt naar mijn mening. Gelukkig blijkt de 2013 de zuinigste 636. De 2003 moet het doen met een gemiddelde van 1:15, de 2005 met een gemiddelde van 1:16 en de 2013 met een gemiddelde van bijna 1:18. Voor een bike met zo veel power is dat echt niet verkeerd. En ze lijkt misschien lief, maar ze is zeker niet trager geworden. Ook de irritante dopjes in het frame (zie eerdere test) onder de tank zijn nu weggewerkt onder een soort framekap. Dit maakt de motor mooier en m'n benen minder blauw! Bedankt Kawa! Fijn dat jullie Stadsmotor.nl lezen. Mijn klacht heb ik namelijk nog nooit elders gelezen. Op de RR ontbreekt dit kapje, wat met gewichtsbesparing te maken zal hebben. Ook zit er een Suzuki-achtige stop in de spiegels, zodat je de spiegels na inklappen altijd in dezelfde stand terug kunt klikken. En nog mooier, uitgeklapt kun je zelfs prima naar achteren turen.

Een van de grootste pluspunten is toch wel het gewichtsgevoel. De complete motor voelt aan alsof de tank bijna leeg is. Ook de voor de ZX6 nieuw geïntroduceerde tractiecontrole en vermogensafgifte zijn wel een pluspunt. Hoewel ik me afvraag hoe praktisch een L-stand (weinig vermogen) is of een standje 3 tractiecontrole (rochelend door het verkeer hobbelen). De rijmodus, zowel vermogen als tractiecontrole, zijn on-the-go instelbaar. Mits het gashendel dichtgedraaid is. Wel is het zo dat je stil moet staan om tractiecontrole compleet uit te schakelen. Gelukkig kun je ongestoord rijden terwijl je in modus 1 zit. Een beetje slip en een beetje fun is prima te doen. Dit houdt de motor veilig en vooral voorspelbaar. Draaien aan het gashendel is ook fan-tas-tisch. Onderin, halverwege of bovenin. Geen dipje te vinden. Wel even van stand 3 naar stand 1 zetten natuurlijk! Het dashboard is ondanks de onhandige modusknop echt prachtig om te zien. Een grote toerentellernaald en alle relevante informatie in een panel daar naast. En niet te vergeten de sublieme rijsensatie. Het feit dat de 636 zo dicht bij de ZX10 lijkt te staan, maakt de 636 een stuk gewilder. Er zijn nu niet twee ZX'en te kiezen van weinig en veel. Maar min of meer dezelfde bikes met veel, of heel veel vermogen.

Allemaal naar de winkel rennen dan maar? Eigenlijk heb ik maar een paar puntjes van kritiek. De vering is fabriek af wat slap. Niet iedereen is een 50 kg wegende race-aap. Maar de vering moet je als eigenaar toch naar wens afstellen. Dus dat punt van kritiek valt af. Het zitje voelt zacht maar is hard. Ik ben plankjes gewend maar een lange zit op de nieuwe ZX6 ga je voelen. Maar hier weer: als je te lang op twee billen zit, rijd je op het verkeerde type weg. Dat valt dus ook af. Het ABS is niet 'netjes' uitschakelbaar. En dat is jammer, want het werkt een stuk minder goed dan die van de ZX10. Maar goed, we leven in 2013 en dan hoort ABS er blijkbaar bij. Ook de uitlaat is niet moeders mooiste, maar er zijn prachtige vervangingsdempers te koop. Geen puntjes van kritiek dus? Ja de prijs. In vergelijking met de concurrentie valt het op zich wel mee. Sterker nog, de Daytona in 675R uitvoering kost echt een flinke duit meer. Maar die heeft dan ook net even andere vering en remmen. En vergeet de quickshifter niet. Overigens, de best verkopende motoren (BMW) zijn meestal ook niet de goedkoopste. Uiteindelijk blijft een motor iets persoonlijks en geen centen kwestie. Michiel vindt de nieuwe 636 wederom een pijnbank. Ik vind het een sofa van genot, mits je niet te lang op twee billen zit. Rij je graag op een supersport en wil je er ook nog eens elke dag op naar je werk? Dan is de 2013 ZX6-R 636 beslist een goede keuze.

De vergelijking met de andere 636's is nutteloos. De ZX6 is een kleine ZX10.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Kawasaki Test: Kawasaki Ninja ZX-6R 636 (2013)

Disclaimer - Privacy Policy