Banner

Test: Kymco Like 200i

Inhoudsopgave
Test: Kymco Like 200i
Specificaties
Fotogalerij
Alle Kymco tests

kymco logo W200H68Kymco Like 200i De Kymco Like 200i is met een prijs van € 2.499 de goedkoopste in zijn klasse. Deze alleraardigste retro-scooter is daarnaast superlicht, ondanks de aanwezigheid van een standaard topkoffer.

Niet dat topkoffers loodzwaar zijn, maar zelfs met die topkoffer komt de Kymco Like 200i (volgens de fabrieksopgave) aan een totaalgewicht van slechts 111 kilogram. En da's gewoon heel erg weinig voor een motorscooter. Kleinere en minder sterke chauffeurs zullen bovendien uiterst gecharmeerd zijn van de afmetingen. De Like 200i is zó klein, dat Stadsmotor.nl het op de provinciale weg presteerde om bij de eerste confrontatie met een tegemoetkomende surveillancewagen van onze immer waakzame hermandad direct achtervolgd te worden; men moest de kentekenplaat zien om te geloven dat dit ukkie (de scooter) daadwerkelijk een motorscooter kon zijn. Nou, dat is het dus wel, al valt de Like in een rij snor- en bromscooters niet op en zou je 'm zomaar kwijt kunnen raken. Wel handig als je een kleine stalling hebt.

Het formaat heeft gevolgen voor de rijstijl. Zoals we allemaal weten, is de kentekenplaat van een motor geel, net als die van een brommer. Het is dan ook niet verwonderlijk dat je op de Like maar al te snel wordt aangezien voor brommerrijder. En dan blijken er nogal wat automobilisten niet van je gecharmeerd te zijn. Ergernis alom als je bij een stoplicht in de stad doorrijdt tot de stopstreep, want de automobilist naast je ziet zijn verdere voortgang al weer belemmerd door zo'n 40 km/u-ding. Groot is dan de verrassing als je er bij groen licht als een raket vandoor gaat. En dat niet alleen, maar ook meteen uit het zicht verdwijnt. In voetgangersgebied is het formaat weer lastig. Daar kijkt de politie meestal de andere kant op als je als motorrijder stapvoets een stukje over de stoep rijdt. Op de Like word je direct staande gehouden, in de veronderstelling dat je brommer bent. Voordelen en nadelen dus in de stad.

Over het gedrag op de snelweg eigenlijk niets dan lof. Met zijn 11 pk weet de Like met tegenwind 90 km/u op de klok te zetten en met wind mee zelfs 110 km/u. Zou het zware vrachtverkeer zich aan de maximale snelheid van 80 km/u houden, dan was je nog veilig ook. Zoals de zaken er voorstaan, kun je het vrachtverkeer in ieder geval niet zien aankomen, want de spiegels tonen slechts ellebogen.

Verrassend is ook de wegligging. De wieltjes zijn met een diameter van 12 inch niet bijzonder groot, maar van langsrichels en wegbelijning trekt de Like zich desondanks weinig aan. Zou het komen door het zeer brede voorspatbord dat een steentje bijdraagt aan de aerodynamica? Het snelweggedrag is uiteraard niet dusdanig dat je voor je lol een rondje IJsselmeer gaat doen, maar het zou in ieder geval kunnen en da's al heel wat voor zo'n lichte motorscooter.

Ook weer geen tegenvaller is de bagagecapaciteit. Onder het zadel past een helm en voorin kan het nodige worden weggeborgen in de alleszins redelijke dashboardkast. En dan die topkoffer dus. Het betekent allemaal niet dat je er met z'n tweeën mee op vakantie kunt, want ook achterop is het dringen, maar een kind achterop gaat prima. Ook bij de Like weer van die voetsteuntjes die je handig met de voet kunt laten uitklappen.

Resumerend: een heel aardig scootertje om te zien, met mooie details (handgrepen achter, klokken in het dashboard), en – eerlijk is eerlijk – kinderlijk leuk om te rijden. Als er geen '200' op zou staan, zou je er zo een snorscooterplaat op kunnen schroeven. Iedereen zou het geloven. Behalve misschien de agent met de rollenbank. We like.

nb. deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs en het A2-rijbewijs.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Kymco Test: Kymco Like 200i

Disclaimer - Privacy Policy