Banner

Test: Yamaha X-MAX 400 (2013)

2013-Yamaha-X-MAX-400-Statisch rechtsIs het een kleine TMAX 530 of een grote X-MAX 250? Yamaha geeft zelf het antwoord door de nieuwe 400-cc metende sportscooter X-MAX te noemen. Terecht ook, want de TMAX is een tweecilinder en de X-MAX is een ééncilinder. Hoe verhoudt de 'grote' X-MAX zich tot de concurrentie?

Aldus begonnen we na de aankondiging van de nieuwe sportscooter van Yamaha het verhaal over de X-MAX 400, waarna we direct uitkwamen bij de prijs. Met een prijs van € 6.499 zit de X-MAX 400 nameijk niet ver uit de buurt van de zeer goede Piaggio X10 350i - € 6.399 (€ 7.299 Executive) -, en die mogen we met een vermogen van 24,5 kW/33,3 pk tegen 23,2 kW/31,5 pk voor de Yamaha gerust tot de concurrenten rekenen. Al is de Piaggio meer een toerscooter, net als bijvoorbeeld Yamaha's eigen Majesty 400 ABS. Die is echter met een prijs van € 8.199 simpelweg veel te duur voor een 400. (Hoewel de Suzuki Burgman 400 ook rond de achtduizend zweeft.)

Maar er zijn meer dikke 1-cilinders! Te weten (oplopend in vermogen):
Sym Maxsym 400: 24,5 kW/32,8 pk, € 6.199 (€ 6.699 abs)
Kymco Xciting 400i: 26,5 kW/36,1 pk, € 6.249
Gilera Nexus 500: 29,5 kW/41 pk, € 6.599

De X-MAX 400 loopt aardig in de pas, en – belangrijker – hij past binnen de eigen familie qua vermogen prima in het gat tussen de scooterbroers X-MAX 250 ABS (15,6 kW/22 pk, € 5.499) en de TMAX 530 (34,2 kW/46 pk, € 11.699).
Vinden we die twee eigenlijk allebei te duur – de X-MAX 250 omdat er voor dat geld beter/sneller spul te krijgen is en de TMAX omdat je voor veel minder geld een prima motor kunt rijden – de X-MAX 400 is dat dus niet.

Yamaha X-Max 12013-Yamaha-X-MAX-400-Statisch rechts2012-Yamaha-T-MAX-ABS-EU-Competition-White-Studio-002
De Yamaha's X-MAX 250, X-MAX 400 en TMAX 530. Ook mama Yamaha kan ze niet uit elkaar houden.

Dat vastgesteld hebbende, de X-MAX 400 weegt 211 kilo, meldt Yamaha, en dat is te danken aan een nieuw lichtgewicht chassis. Stadsmotor.nl niet begrijpen en niet snappen en niet inzien hoe men géén nieuw chassis zou kunnen hebben aangezien de X-MAX 400 niet eerder bestond, maar hoe dan ook... de concurrentie zit er net boven of net onder. Niks bijzonders dus.

Bij supersportrijders zakt de broek inmiddels af tot ver voorbij de enkels, zeker als je het genoemde gewicht combineert met het lachwekkende vermogen van 31,5 pk, maar de X-MAX 400 zal – in tegenstelling tot zijn sportscooterbroer TMAX 530 – dan ook niet snel gekocht worden door supersportrijders, of het zou moeten zijn voor 'erbij'.

Komen 125- en 250-cc motorscooters vaak nog van alles c.q. een beetje te kort om lekker mee te komen op de snelweg, dat probleem heb je niet vanaf 300 cc. Alles met 300 cc en meer blaast vrolijk mee op de linkerbaan zolang het verkeer netjes binnen de veilige marges boven de snelheidslimiet blijft.
In de stad ben je vanaf 300 cc ook vrijwel alle automobilisten te snel af. Het enige dat je voor je moet dulden, zijn snellere motorscooters en uiteraard motoren. De X-MAX 400 stelt hierin ook absoluut niet teleur. Acceleratie en topsnelheid zijn met het toch wel pittige blok volledig naar behoren en het flitsende uiterlijk met rondom led-verlichting geeft hem misschien wel een streepje voor op de minder modern getekende concurrenten.

In het zadel intussen – comfortabel als je niet langer bent dan 1.80 meter, door die $@^#&$**@&-rugsteun – heb je achter de aangenaam grote ruit een aangenaam breed stuur in je handen, met prima spiegels en alle schakelaren in de bekende opstelling: links claxon, clignoteurs, dim/grootlicht, seinlicht en remhendel achter, rechts remhendel voor, start, waarschuwingslichten en gashendel. De remmen zijn overigens niet gecombineerd, abs volgt begin 2014. Minpuntje.

2013-Yamaha-X-MAX-400-Detail dash close21-26288-yamaha-tmax-2012
Links X-MAX 400, rechts TMAX 530.

Het dubbele instrumentarium in TMAX-design toont links een klassiek ronde snelheidsmeter met zwarte achtergrond en witte cijfers (onze X-MAX dan). Rechts in dezelfde stijl de toerenteller met de verklikkerlampjes. De digidash ertussenin meldt de tijd, brandstofvoorraad, buitentemperatuur, koelvloeistoftemperatuur, trip A/B, en kilometerteller. Niet overdreven, maar wel oké, met name de tijd en de buitentemperatuur, want dat zijn extra gegevens waar we wat aan hebben. Nu nog even die brandstofmeter veranderen in een 'range'-meter, die aangeeft hoe ver we nog kunnen – een streepje zegt niet zo veel – en we geven tien punten. Want de X-MAX blijft natuurlijk wel een scooter, en scooterpiloten zijn in de regel niet zo geïnteresseerd in vage informatie, en juist wel in praktische.

Wat valt er te melden over een scooter, specifieker de X-MAX 400? Gas is vooruit, remmen is ho, zoals bij alle scooters. De X-MAX heeft alleen duidelijk de sportieve genen van zijn grote broer TMAX, want hij stuurt als een scheermes. Met of zonder passagier, dondert allemaal niks.
Maar dat is weer iets waarin de X-MAX 400 zich niet direct onderscheidt van de concurrentie.

Waarmee wel?
Met een slim pakket accessoires. Voor de zomer hebben we een laag sportscherm, voor de winter een soort etalageruit en beenschilden en een regendek voor over de benen. Geschikt voor alle seizoenen dus (denk ook aan de buitentemperatuurmeter voor ijzel). Gaat de X-MAX gebruikt worden als boodschappenscooter? Diverse topkoffers zijn leverbaar om de toch al riante ruimte onder het zadel (twee integraalhelmen) nog uit te breiden. Moet er een kind achter op? Rugsteun leverbaar. Heeft de eigenaar een kleine pielemoos? Een sportieve kentekenplaathouder (...) en maar liefst twee Akrapovič slip-on uitlaatdempers zijn verkrijgbaar. Tip: haal de einddemper eruit, dan ploft-ie ook nog lekker!

Dwz... Als rijder X(XXXL) de X-MAX inlevert bij Yamaha Motor Nederland en moppert over het geluid van de Akra, ontsteekt Yamaha-Henk in blinde woede (overdreven). Een uitputtend college over standaard en vervangende uitlaten volgt, waaruit we leren dat deze Akrapovič zeker niet meer decibels produceert dan het standaard model, maar slechts mooier klinkt en ook mooier staat. Of X niet meer zo raar wil doen. Gekkie.
Om 15 uur diezelfde middag wordt X gebeld door Yamaha-Henk: het binnenwerk van onze Akra was niet geheel in orde, hij produceerde inderdaad meer decibels.

X legt zich die avond te rusten in de zaligmakende wetenschap dat A) hij nog niet machinedoof is, B) de X-MAX 400 ook met Akra voor elkaar is, en C) Yamaha-Henk niet alleen naar Akra's luistert, maar ook hem. En dat laatste is hem thuis al lang niet meer overkomen.

nb. deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs en het A2-rijbewijs.


Specificaties
Motor: vloeistofgekoelde 1-cilinder 4-takt
Cilinderinhoud: 395 cc
Max. vermogen: 23,18 kW/31,5 pk bij 7.500 tpm
Max. koppel: 33,8 Nm bij 6.000 tpm
Max. snelheid: 150+ km/u
Aandrijving: automaat
Eindoverbrenging: V-snaar
Wielen: 15 inch voor, 13 inch achter
Remmen v/a: dubble schijf/enkele schijf
Afmeting lxbxh: 219 x 78 x 138,5 cm
Zithoogte: 78,5 cm
Leeg gewicht: 211 kg
Kleuren: Absolute White, Matt Grey en Midnight Black
Accessoires (optioneel): bagagerek, topkoffer, consoletas, div. rugsteunen, div. windschermen, gps-bevestiging, smartphone-bevestiging, handkappen, beenschilden, 12V-aansluiting, regendek
Prijs € 6.499

Veiligheid
ABS: ja
Tractiecontrole: nee
Gevarenlichten: ja
Zichtbaarheid opzij: alle lampen zichtbaar
Mistlampen: nee
Spiegels: goed geplaatst, prima zicht
Parkeerrem: ja




 2013-Yamaha-X-MAX-400-Statisch rechts grijs2013-Yamaha-X-MAX-400-Statisch rechts zwart2013-Yamaha-X-MAX-400-Statisch rechts2013-Yamaha-X-MAX-400-Statisch rechtsvoor2013-Yamaha-X-MAX-400-Statisch voor2013-Yamaha-X-MAX-400-Statisch linksvoor2013-Yamaha-X-MAX-400-Statisch links2013-Yamaha-X-MAX-400-Statisch linksachter2013-Yamaha-X-MAX-400-Statisch achter2013-Yamaha-X-MAX-400-Statisch rechtsachter

Met Akrapovic-uitlaat en rugsteun.

2013-Yamaha-X-MAX-400-EU-Matt-Grey-AkrapovicStreetLegalStudio-001

Met Akrapovic-uitlaat, rugsteun en beendek.
2013-Yamaha-X-MAX-400-EU-Matt-Grey-AkrapovicStreetLegalStudio-011

Met Akrapovic-uitlaat, topkoffer en hoog scherm.
2013-Yamaha-X-MAX-400-EU-Midnight-Black-AkrapovicStreetLegalStudio-0012013-Yamaha-X-MAX-400-Detail dash ver2013-Yamaha-X-MAX-400-Detail dash close2013-Yamaha-X-MAX-400-Detail dashvakje links2013-Yamaha-X-MAX-400-Detail dash vakje rechts2013-Yamaha-X-MAX-400-Detail buddy open2013-Yamaha-X-MAX-400-Detail kontje van boven2013-Yamaha-X-MAX-400-Detail kontje2013-Yamaha-X-MAX-400-Detail achterlicht2013-Yamaha-X-MAX-400-Detail uitlaat2013-Yamaha-X-MAX-400-Detail achterwiel2013-Yamaha-X-MAX-400-Detail voorwiel2013-Yamaha X-MAX400-002013-Yamaha X-MAX400-012013-Yamaha X-MAX400-022013-Yamaha X-MAX400-032013-Yamaha X-MAX400-042013-Yamaha X-MAX400-052013-Yamaha X-MAX400-062013-Yamaha X-MAX400-072013-Yamaha X-MAX400-082013-Yamaha X-MAX400-092013-Yamaha X-MAX400-102013-Yamaha X-MAX400-112013-Yamaha X-MAX400-122013-Yamaha X-MAX400-132013-Yamaha X-MAX400-142013-Yamaha X-MAX400-152013-Yamaha X-MAX400-16

 



JavaScript is uitgezet!
Om de content af te beelden, heb je een browser nodig die JavaScript ondersteunt.



Alle Yamaha tests


 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Yamaha Test: Yamaha X-MAX 400 (2013)

Disclaimer - Privacy Policy