Test: Piaggio X10 350i (Executive) (2012)

Inhoudsopgave
Test: Piaggio X10 350i (Executive) (2012)
Technische gegevens
Fotogalerij
Video
Alle Piaggio tests

Piaggio X10 350 witWaren we niet zo grondig geweest bij de introductie van de Piaggio X10-reeks in Parijs eerder dit jaar, dan was dit een langer verhaal geworden. Maar we waren wel grondig, dus de rij-impressie van de X10 350ie Executive blijft beperkt tot het Nederlandse aspect.

Het Nederlandse aspect dat zich uitstekend laat uitproberen in de week dat we de Piaggio X10 350ie Executive mogen uitproberen, want het is ijzig koud, en als het niet ijzig koud is, is het ijswaterkoud. En daar laat de X10 zich direct van zijn beste kant zien, bijvoorbeeld door veel betere bescherming tegen de elementen te bieden dan de Aprilia SRV850, die we direct ervoor inleveren bij importeur Piaggio in Breda. Verwarmde handvatten heeft laatstgenoemde niet in de aanbieding voor de X10, evenmin als een verwarmd zadel. Dat zal voortkomen uit de Italiaanse (?) gedachte dat kou en regen niet bestaan, en áls ze al bestaan, je de auto pakt.

Da's dus mooi dom, beste Piaggio. Waarom denken jullie dat BMW voor zijn eerste motorscooters ooit – de C 600 Sport en de C 650 GT – wél handvatverwarming en zadelverwarming aanbiedt? Omdat er boven de 51e breedtegraad malloten zijn die de winter doorrijden! Mits voorzien van een tweewieler waarmee dat ook daadwerkelijk kan! Welnu: de stroomlijn van de X10 is zeker met de gemonteerde winddeflectors voor de benen zó goed dat je dat gerust kunt overwegen. Het ding is in de Executive-uitvoering uitgerust met abs en antislip, dus een beetje glibberwegdek kun je hebben. Zou er handvatverwarming op zitten (ook in de handel te krijgen) en een verwarmd zadel, dan zat je helemaal prinsheerlijk. Het is ook bij de X10 dat we ons voor het eerst afvragen waarom nooit een scooterfabrikant op het idee is gekomen om vloerverwarming aan te leggen. Natuurlijk kun je een beendek kopen voor de X10 (bevestigingspunten zijn aanwezig), met daaronder een elektrische deken (12V-aansluiting is aanwezig), maar met een verwarmingselement in de treeplanken zouden we ook dik tevreden zijn.

Klinken we nu als een oud wijf (M/V) dat eigenlijk met een wolletje achter de geraniums thuishoort? Dat dan even rechtzetten. Stadsmotor.nl gaat er vanuit dat de gemiddelde motorscooterrijder redenen heeft om motorscooter te rijden (anders had hij wel motorfiets gereden). Die redenen zullen negen van de tien keer betrekking hebben op gebruiksgemak en/of comfort. En daar is helemaal niks mis mee. Op een motorscooter ben je altijd nog honderd keer meer kerel (M/V) dan in een koekblik (auto) en duizend keer slimmer dan een ingeblikte (koekblikchauffeur). Een typische motorscooterrijder zal dus elke optie om zijn vervoermiddel nog comfortabeler te maken, direct aangrijpen. Dan moeten die opties er wel zijn. Werk aan de winkel voor Piaggio dus.

Rijden!
Van de importeur in Breda gaat de eerste rit naar het Stadsmotor.nl-HQ boven Amsterdam. Een ritje van zo'n 130 kilometer. Zo snel als op de heenweg met de Aprilia SRV850 – 's werelds snelste scooter – zal het niet gaan, zou je zeggen. En dat klopt, want de X10 is sneller! Dat heeft niks te maken met het motorvermogen van de SRV850 dat met 76 pk meer dan twee keer zo hoog is dan dat van de X10 350ie (33 pk), maar ergonomisch zit de X10 veel beter in elkaar, zodat bijvoorbeeld je armen niet moe worden, en ook de bescherming is gewoon beter. Op de terugweg een week later stoppen we zelfs helemaal niet, en dat zegt wel degelijk iets over het comfort, want normaal gesproken gaan we na 100 km toch wel even de kant in om de benen te strekken. Zéker bij een temperatuur van 0-2°C.
Met zijn 33 pk is de X10 net zo sterk als de Kymco's Downtown 300i en People GT 300i, en die waren tot voor kort qua kracht de top onder de 300 cc'ers. Het geeft de X10 (330 cc) recht op een plek op de linkerbaan, waar niet geweken wordt voor snelverkeer, maar vrolijk wordt meegeblazen op de maximaal toegestane snelheid, en daar voorbij. Het geeft aan dat de X10 350i (Executive) bijzonder geschikt is als snelwegscooter. En dus ook voor langere woon-werkafstanden. Misschien nog wel geschikter dan de X10 500 Executive met 41 pk sterk 493-cc motorblok, want hij is lichter – 196 kg om 212 kg – en mede daardoor zuiniger en wendbaarder. En dat heeft zo zijn voordelen in de file. Jij kijkt, de X10 rijdt, onopvallend, vanzelf.
In die file – A27, 10 km voor Hank Dussen – valt ook direct op hoe goed de ergonomie is verzorgd. Je hoeft geen tel te zoeken naar de knop voor het groot licht in de spectaculaire lampenwinkel aan de voorzijde en ook de claxon zit precies waar je hem verwacht. De knop voor de alarmlichten zit centraal onder het stuur geplaatst: niet te missen.

P4170017Dashboard
Uitermate vrolijk worden we van het dashboard. Net zo vrolijk als we triest werden van de dashboards van de verder zo goede BMW's F 700 GS en F 800 GS. Bij die allroads een prominente plek voor de snelheidsmeter en de toerenteller en alle relevante info weggestopt in een klein digidash aan de zijkant. FOUT! Dit heeft Piaggio zeer goed uitgedacht bij de X10. Links een donkere snelheidsmeter, rechts een donkere toerenteller – beide onopvallend aanwezig – maar centraal een lcd-display waarop je van alles tevoorschijn kunt toveren, waaronder informatie waar je écht wat aan hebt in het dagelijks verkeer: de tijd, de buitentemperatuur met frost warning, de actuele actieradius in kilometers (afhankelijk van snelheid en tankinhoud). Dát is wat we weten willen, Piaggio. Hulde!
Piaggio X10 350 iPhoneMaar daar blijft het niet bij. Centraal op het stuur is ruimte vrijgehouden voor een navi of zelfs een smartphone, gebruikmakend van het Piaggio Multimedia Platform (PMP). De cradle is zodanig geplaatst dat hij het zicht op het dashboard niet ontneemt (dwergfotograaf hiernaast) en dus een welkome aanvulling kan betekenen in de informatievoorziening. Op de X10 die Stadsmotor.nl meekreeg zat een iPhone-cradle, maar de enige iPhone die we konden optrommelen bleek niet voorzien van het juiste besturingssysteem voor de benodigde software voor het uitlezen van de onboard diagnostics, dus dat hebben we niet kunnen proberen. Waarschijnlijk maar goed ook, want met de kaarten die Apple ter beschikking stelt voor de iPhone waren we onderweg naar Breda waarschijnlijk in Kazachstan beland.

P4170010Bagage
Zoals bij de introductie al geconstateerd, is de Piaggio met een bagageruimte van 52 liter onder de buddy ruim bedeeld. Als je kijkt naar de enorm brede kont vraag je je af waarom ze die niet wat listiger hebben ingedeeld zodat je nog meer zooi mee kon nemen, maar hey, het blijft een Italiaan, en dus worden er offers gebracht aan het design. Naast en onder het dashboard overigens ook nog een zee van ruimte, deels afsluitbaar met het contactslot dat tevens de hele fiets afsluit en immobiliseert.

Passagier
Brede kont? Een enorm brede kont dus. Als er al iemand te vinden is die zijn achterwerk daar niet in z'n geheel op kwijt kan, is dat iemand waarvan de X10 hoe dan ook spontane wheelies zal maken: ongeschikt voor transport anders dan per dieplader of zeecontainer. Het rugsteuntje van de bestuurder is verstelbaar van voor naar achter, ook iets wat je maar zelden ziet. De ruimte tussen bestuurder en passagier blijft daarmee (volgens Piaggio) beperkt tot tien centimeter, wat de wind- en regenbescherming van de passagier zeer ten goede komt.

Prijs...
€ 6.399 kost de X10 350ie, € 7.299 kost de X10 350ie Executive (met abs en asr). Dat is een enorme bak geld voor een '300', zeker als je nagaat dat de net zo sterke Kymco's Downtown en People GT € 4.499/ € 4.949 (abs) en € 4.499 kosten en Piaggio's eigen Beverly Sport Touring 350ie abs (met hetzelfde motorblok) € 5.589 kost.
De meerprijs van de X10 vind je terug in de zeer rijke uitrusting, de prima afwerking en de uitstekende toepasbaarheid in het moderne verkeer. Daarnaast gaat de X10 de concurrentie helemaal niet aan met zijn cc-genoten, maar met veel zwaardere maxiscooters (> 500 cc). De X10 350ie Executive had de kortgeleden uit de markt gehaalde Honda SW-T400 ABS qua prestaties en uitrusting klop gegeven, en die kostte al € 8.190. Echt dikke maxiscooters – tweecilinders – heb je pas vanaf € 9.999! Als je de prijs van de X10 zo beschouwd – en dat is niet onterecht – valt-ie enorm mee.
De X10 350ie Executive is heel wat volwassener dan zijn concurrenten in dezefde cc-klasse, maar zeker niet minder makkelijk te pakken voor een boodschapje of iets dergelijks. Het is de meest complete motorscooter van dit moment. De meest ideale combi van gebruiksmogelijkheden en prijs.

nb. deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs en het A2-rijbewijs.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Piaggio Test: Piaggio X10 350i (Executive) (2012)

Disclaimer - Privacy Policy