Banner

Test: Yamaha Tracer 700 (2016)

Inhoudsopgave
Test: Yamaha Tracer 700 (2016)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Yamaha tests

2016-Yamaha-MT07TR-EU-Radical-Red-Action-012We sloten het relaas over de Yamaha MT-07 in 2014 af met de opmerking dat er wel wat aan gedaan moest worden om 'm geschikt te maken voor alledaags gebruik. En ziedaar: de Yamaha Tracer 700, onofficieel de aangeklede MT-07. Wij kregen de versie mee met de accessoires die we willen!

En die accessoires bestaan uit valbeugels, zijkoffers, een comfortzadel en een hoge ruit. Valbeugels willen we omdat we nogal eens tussen auto's door rijden en liever niet gekraakt worden als er plotseling een blinde opzij komt. Zijkoffers willen we om dezelfde reden en omdat we een hekel hebben aan rugzakken. Een comfortzadel willen we omdat er geen enkele reden is waarom je pijn in je kont zou moeten hebben op een motor. En een hoge ruit willen we omdat we bij de Yamaha MT-07 hebben lopen klagen dat het ding geen bescherming tegen Hollands weer biedt, en we willen weten of dat op die Tracer 700 beter gaat.
Eigenlijk wilden we ook een Akra-uitlaat omdat de toerenteller van de Tracer 700 niet erg zichtbaar is. Althans niet als je geconcentreerd aan het sturen bent en toch wilt weten waar je ergens in het toerenbereik van het tweecilindertje zit. Als je dat niet kunt zien, is het prettig als je het kunt horen.

2014-Yamaha-MT-07-EU-Competition-White-Studio-0022016-Yamaha-XSR700-EU-60th-Anniversary-Studio-0022016-Yamaha-MT07TR-EU-Radical-Red-Studio-002
Motorisch identiek: Yamaha MT-07, XSR700 en Tracer 700.

Het laatste zal menigeen raadselachtig in de oren klinken, maar het 689-cc blokje van de Tracer (en MT-07 en XSR700) heeft een tamelijk groot toerenbereik waarin het iets presteert. Het begint kalmpjes aan bij de lage toeren en je zou zomaar kunnen denken dat je op een suf motortje zit, maar dan komen er nog veel hogere toerentallen aan waarin het ding maar door blijft trekken. Er lijkt soms geen eind aan te komen. Maar goed ook natuurlijk, want het blijft 'maar' een 689-cc tweecilindertje en dat is naar moderne maatstaven niet veel. Maar zeker genoeg, met dank dus aan het forse toerenbereik.

Eenvoud

Net als bij de MT-07 is er bijzonder weinig elektronische gekkigheid aan boord. We hebben abs. Punt. En dus een blok dat zich als een mak lammetje gedraagt in de lage toeren, en als een wild(er) dier in de hoge toeren. Heb je bij sterkere motoren allerlei mappings nodig om het vermogen aan te passen aan de omstandigheden, en desondanks tractiecontrole, bij de Tracer 700 kies je bij kou en nattigheid voor lagere toeren, en bij een zonnetje en een warme straat voor hogere toeren. Zo simpel kan het motorrijden zijn.
Zeker op de Tracer 700, want hij stuurt ook nog eens uitstekend. Zo goed zelfs, dat je gerust veel sterkere motoren kunt bijhouden, zolang die niet toevallig Yamaha Tracer 900 heten, want dan heb je een net zo goed sturende concurrent, maar ben je volstrekt kansloos op het gebied van acceleratie en topsnelheid.

2016-Yamaha-MT07TR-EU-Yamaha-Blue-Studio-0022015-Yamaha-MT09-Tracer-EU-Race-Blu-Studio-002

Yamaha MT-07 Tracer 700 en MT-09 Tracer 900.

Maar er is altijd baas boven baas, en wie wil echt € 2.200 extra betalen voor een (driecilinder) motorblok dat je alleen maar in de financiële en gezondheidsproblemen gaat brengen? De Tracer 700 is veel meer dan zijn grote broer Tracer 900 een sporttoermotor en veel minder een gecamoufleerde straatracer. Een prima wegligging – beter dan die van de kale MT-07 –, een prima zitpositie voor elke lengte, comfortabel, mogelijkheden zat voor bagage, poepmakkelijk te rijden, geschikt voor woon-werk, toeren of sporten, en dat voor een prijs onder de tien mille...

Nb, deze motor kan geschikt gemaakt worden voor het A2-rijbewijs.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Yamaha Test: Yamaha Tracer 700 (2016)

Disclaimer - Privacy Policy