Banner

Test: Yamaha TMAX 500 (2010)

Inhoudsopgave
Test: Yamaha TMAX 500 (2010)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Yamaha tests

Yamaha TMAX abs (2) Toevallig kenden we al iemand met een TMAX toen we het laatste model ophaalden bij Yamaha. Deze opa Hans (65+) – zijn leven lang fanatiek motorrijder – was vanwege een aandoening aan de pezen in zijn onderarmen veroordeeld tot zo'n suffe motorscooter. Maar opa Hans vond de Yamaha TMAX en houdt daar sindsdien niet meer over op. We zochten hem op met de nieuwste versie.

Opa Hans heeft dus een Yamaha TMAX en laat geen gelegenheid voorbij gaan om daarover de loftrompet te steken. En opa Hans is de enige niet, want ook uit andere hoeken komen verrassend positieve geluiden. Dus als we de 2010 TMAX hebben opgehaald staan we meteen bij opa Hans op de stoep, die snel bereid is gevonden als ervaringsdeskundige op te treden.

Het nieuwe model is uiterlijk wat strakker geworden, valt niet alleen opa Hans op, maar tevens voorzien van een dubbele schijfrem in het voorwiel, met abs bovendien. Gebleven zijn de (voor een motorscooter) grote wielen en het (voor een motorscooter) lage onafgeveerde gewicht. Zeker niet onbelangrijk, want de enige makke van reguliere motorscooters is juist de (vergeleken met een motorfiets) mindere wegligging, gevoeligheid voor oneffenheden in het wegdek et cetera. Dat wortelt allemaal in kleine wielen, (te) eenvoudige vering vóór en de montage van de halve aandrijflijn op het achterwiel. Die moet namelijk meeveren met de achterdemper en daar knapt de wegligging niet van op. De TMAX is qua constructie feitelijk een volwaardige wegmotor, maar dan met automatische versnellingsbak, in motorscootervermomming. De voordelen van een motorfiets, gecombineerd met de voordelen van een motorscooter. Zo simpel.

De TMAX is vanaf de eerste versie voorzien van een 500-cc tweecilinder motorblok met een pk'tje of 45. Voor een motorfiets weinig, maar in een motorscooter met continu variabele transmissie heel pittig; normale motorscooters hebben vaak slechts één cilinder en minder inhoud.

Qua accelereren en sturen is er geen merkbaar verschil tussen de oude en nieuwe TMAX. Beide laten zich met speels gemak riant boven de maximaal toegestane snelheid over bochtige dijkjes en over klaverbladen jagen, waarbij je op de nieuwste versie bij het aanremmen voor een bocht uiteraard voordeel hebt. Met een TMAX laat je allerlei pronkmotoren, chroombakken en poetsfietsen alle hoeken van het asfalt zien. En da's dus als je de ruimte hebt en zij de ruimte hebben! In de stad ben je helemaal niet te kloppen. En in de file ben je met abs en alarmlichten gewoon ze veilig als je maar zijn kan. Wie deze motorscooter bespot, heeft er duidelijk nooit op gereden.

nb. deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs en het A2-rijbewijs.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Yamaha Test: Yamaha TMAX 500 (2010)

Disclaimer - Privacy Policy