Test: Kawasaki ER6n | ER-6n (2011)

Kawasaki

Kawasaki ER-6n 3Als je bedenkt dat de legendarische Kawasaki Z1 uit 1972 – toen met overmacht de snelste standaard motor ter wereld – 82 pk had, slechts 10 pk meer dan de Kawasaki ER-6n van nu, snap je dat je je op deze 'brave' twin nergens voor hoeft te schamen.

De Kawasaki ER-6n is populair bij rijschoolhouders en dat zegt eigenlijk al alles over de gebruiksvriendelijkheid. Iedereen past erop – al zal daar soms nog het optionele verlaagde zadel aan te pas moeten komen – en iedereen rijdt ermee weg. Terwijl niemand er 'zomaar' mee ten val zal komen, want er is standaard abs aan boord. Lief, lief, lief. Maar we hebben het toch over een fiets met 72 pk? Eh, ja, en da's inderdaad nog helemaal niet slecht voor een 650-cc parallel-twin (twee cilinders naast elkaar). Maar zoals dat gaat met moderne blokjes, die bouwen hun vermogen heel netjes lineair op; meer toeren, meer vermogen. Dus als je een beetje beschaafd laag in de toeren rijd, is de Kawa niet slap, maar wel mak als een lammetje. En ga je hoger in de toeren, dan gaat de paardenstal open en komen ze alle 72 buiten spelen. Zeer geschikt dus voor verkeer in en rondom de stad, waarbij 'rondom de stad' ruim geïnterpreteerd mag worden, want een kilometertje of dertig forensen kan natuurlijk ook prima. De zitpositie is ontspannen semisportief, en dat houd je lang vol zolang je een beetje beneden de snelheden blijft waarbij je hoofd eraf waait. De ER-6n is niet voorzien van een al te imposante stroomlijn, en dat heb je op langere stukken snelweg natuurlijk in de gaten. Maar rijd je geen langere stukken snelweg... we begrijpen het.

In en rondom de stad dus, lekker de polder in of de dijken op. De lol van recreatief rijden blijft toch het sturen en schakelen, en wil je lachen met de ER-6n, dan moet je ook precies dat doen. Lekker door de versnellingen heen, hard remmen, de hoek om gooien en op naar de volgende bocht. En wil je eens iemand achterop nemen, dan lukt dat prima. Een toerfiets zal de kleine Kawa nooit worden, maar het is ook niet zo dat je niet van je plek komt met een passagier of een dikke tas achterop (of met de optionele tanktas voorop). En dan let je eigenlijk nog maar weinig om toch gewoon via de Ardennen de Eiffel in te duiken. Maar zo ver hoeft natuurlijk niet. Kawasaki kleurt de ER-6n tegenwoordig donkergroen, wit en zwart en dat is niet zo spectaculair als de kleuren helder oranje of het klassieke Kawasaki Lime Green uit het verleden, maar de eigenzinnige styling doet eigenlijk ook wel genoeg. Je kunt 'm gerust ergens parkeren zonder uitgejouwd te worden.

Kawasaki

Technische gegevens
Motor: vloeistofgekoelde 2-cilinder 4-takt
Cilinderinhoud: 649 cc
Max. vermogen: 53 kW/72 pk bij 8.500 tpm
Max. koppel: 66 Nm bij 7.000 tpm
Max. snelheid: 150+ km/u
Aandrijving: voetgeschakelde zesversnellingsbak
Eindoverbrenging: ketting
Wielen v/a: 17 inch
Remmen v/a: dubbele schijf/enkele schijf
Afmeting lxbxh: 210 x 76 x 110 cm
Zithoogte: 78,5 cm
Leeg gewicht: 204 kg
Kleuren: Metallic Flat Sage Green, Pearl White, Metallic Spark Black
Accessoires (optioneel): topkoffer, tanktas, bagagerol, toerruit, verlaagd zadel, slot, spiegelverlengers, valbeugels, 25 kW-uitvoering
Prijs € 7.998 (nieuw model 2012: € 7.998)

Veiligheid
ABS: ja
Tractiecontrole: nee
Gevarenlichten: nee
Zichtbaarheid opzij: alle lampen zichtbaar
Mistlampen: nee
Spiegels: trillingsvrij en goed geplaatst, spiegelverlengers optioneel
Parkeerrem: nvt

Kawasaki

Kawasaki ER-6n 1Kawasaki ER-6n 2Kawasaki ER-6n 3Kawasaki ER-6n 4Kawasaki ER-6n 5Kawasaki ER-6n 6Kawasaki ER-6n 7

Kawasaki


Kawasaki

Alle Kawasaki tests


{jcomments on}

 

Test: Kawasaki ER6f | ER-6f (2011)

 

Kawasaki

Kawasaki ER-6f 4De sportief ogende Kawasaki ER-6f heeft een cilinderinhoud van 649 cc. Helemaal niet gek voor een viercilinder, maar de ER-6f is tweecilinder. Is dat erg?

Dik 200 kilo zegt de weegschaal, en da's best veel. Niet voor een Harley, nee, maar wel voor een tweepittertje van dit formaat. Maar het is geen ramp, want je koopt de ER-6f niet voor de racerij. Al ziet-ie eruit alsof-ie daar wel thuishoort. Hij heeft de zogeheten Ninja-look, en daarmee verwijst Kawasaki naar de supersporters uit eigen stal. Maar het is zeker geen Ninja, daarvoor schieten de pk's tekort en is het gewicht te hoog. Als je daar een probleem mee hebt, moet je de ER niet kopen. Zo simpel is dat.

Wie gaat 'm wel interessant vinden? Mensen met een voorliefde voor het model, want het is wel een fijn fietsje om naar te kijken (er is ook een 'naakt' model, de ER-6n). Hij is ook helemaal niet traag. Het blok jankt lekker door in de hoge toeren en met twee personen 150 km/u op de snelweg lukt best, sneller vast ook nog wel. Maar echt tot zijn recht komt de ER als we na een avond op de vereniging worden gebeld door een vriend die na een kwartier fietsen thuis tot de ontdekking komt dat zijn sleutels nog op de vereniging liggen. Zijn we daar nog? Nee, ook net thuis. Maar vijf minuten later weer wel (met de ER). En vijf minuten later bij hem op de stoep (met zijn sleutels). En vijf minuten later weer thuis. De afgelegde afstand: 9,6 kilometer / 15 minuten = 0,64 km/minuut = 38,4 km/u. Nu mag je binnen de bebouwde kom 50 km/u en lijkt 38,4 km/u dus traag, maar we hebben het wel over een gemiddelde, inclusief het aan-/uittrekken van jas en handschoenen, op-/afzetten van de helm én de motor de tuin in en uit rossen én het (redelijk) respecteren van de snelheidslimieten!
Ja, de ER-6f is 'zwaar', maar ook heel compact en daarmee snel te pakken en wendbaar, wat remmen redelijk overbodig maakt. En nee, met 72 pk maak je op de Nürburgring geen indruk, maar op de korte en middellange afstand kom je echt niet tekort. Het formaat maakt 'm bovendien zeer geschikt voor kleinere bestuurders, die zelfs nog in de accessoirelijst op zoek kunnen gaan naar een 25 mm lager en 20 mm smaller zadel. De ER-6f is aan de kleine kant voor grote/dikke beesten, maar kleinere c.q. lichtere bestuurders zullen er een volwassen motor in vinden. Standaard met abs, zoals dat tegenwoordig gewoon hoort.

Kawasaki

Technische gegevens
Motor: vloeistofgekoelde 2-cilinder 4-takt
Cilinderinhoud: 649 cc
Max. vermogen: 53 kW/72 pk bij 8.500 tpm
Max. koppel: 66 Nm bij 7.000 tpm
Max. snelheid: 150+ km/u
Aandrijving: voetgeschakelde zesversnellingsbak
Eindoverbrenging: ketting
Wielen v/a: 17 inch
Remmen v/a: dubbele schijf/enkele schijf
Afmeting lxbxh: 210 x 76 x 120 cm
Zithoogte: 79 cm
Leeg gewicht: 208 kg
Kleuren: Candy Burnt Orange, Metallic Spark Black
Accessoires (optioneel): topkoffer, tanktas, bagagerol, diverse windschermen, verlaagd zadel, slot, spiegelverlengers, 25 kW-uitvoering
Prijs € 8.398 (nieuw model 2012: € 8.398)

Veiligheid
ABS: ja
Tractiecontrole: nee
Gevarenlichten: nee
Zichtbaarheid opzij: alle lampen zichtbaar
Mistlampen: nee
Spiegels: trillingsvrij en goed geplaatst, spiegelverlengers optioneel
Parkeerrem: nvt

Kawasaki

Kawasaki ER-6f 1Kawasaki ER-6f 2Kawasaki ER-6f 3Kawasaki ER-6f 4Kawasaki ER-6f 5

Kawasaki

JavaScript is uitgezet!
Om de content af te beelden, heb je een browser nodig die JavaScript ondersteunt.

Kawasaki

Alle Kawasaki tests


{jcomments on}

 
FacebookTwitter
Voorpagina Lifestyle Kawasaki: alle modellen en tests

افلام سكس Xnxx Arab หนัง โป๊ hindi sex videos videos xxx XXX Bf Sex Videos
Disclaimer - Privacy Policy