Test: Honda CB500F (2013)

Inhoudsopgave
Test: Honda CB500F (2013)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Honda tests

Honda CB500F roodHet is een mooie zomerse week dat de CB500F, met een prijs van € 6.299 Honda's grootste troef in de strijd om de gunst van de A2-rijbewijsbezitter, bivakkeert bij Stadsmotor.nl. Het is een week die heel wat hoofdbrekens oplevert...

Want waar werkelijk elke motorfiets – nieuw of oud – wel een emotie oproept die direct uitnodigt tot het schrijven van de wildste testverslagen, laat de nieuwe CB500F, vernoemd naar de alom bekende (lesmotor) CBF500 (1993-2003) of zelfs de roemruchte klassieker CB500 Four (1972–1974), geen enkele indruk achter. Dat op zich is al een bijzonderheid op zich, waarover dus toch wat te schrijven valt...

Hnda CBF5001972-Honda CB500Four

De Honda's CBF500 en CB500 Four.

Schrijver X(XXXL) rapporteert...
Eerste indruk: strak in de lak
Spiegels: breed en goed in te zien.
Buddy: comfortabel, ook op lange afstanden.
Zitpositie: actieve toerhouding.
Stuur: alsof het voor mij is gemaakt.
Schakelaren: Links een niet instelbare koppelingshendel, knipperlicht, claxon, grootlicht en de seinlichtknop. Rechts een niet instelbare remhendel, gashendel, startknop, alarmlichtknop en noodstop. Alles in de bekende nieuwe lay-out met claxon en alarmlicht prominent links en rechts geplaatst.
2013-Honda CB500F-042013-Honda CB500F-06
Instrumentarium: een grote en goed afleesbare digidash met info over toerental, brandstof, snelheid, tijd en kilometerteller. Naar keuze ook trip 1/2.
2013-Honda CB500F-05
Verlichting: koplamp met twee lichtblauwe uiteinden en in het kontje geïntegreerd achterlicht.
Vermogen: de ter beschikking staande 35 kW/48 pk horen bij het A2-rijbewijs (vanaf 20 jaar), meer heb je niet. Genoeg om vrolijk rond te rijden.
Wegligging: heerlijk neutraal. Geen uitblinker in de bochten, maar ook niets om je druk over te hoeven maken.
Remmen: heel goed.
Demping: waar de CB500X nog wat slap in de voorvork bleek te zijn, heb ik hier geen foutje kunnen vinden.
Bescherming: naked bike.
Bagagecapaciteit: nada.
Versnellingsbak: Honda. Goed en trefzeker zonder geratel.
Opmerkingen: "Ik heb deze CB500F op een rustige zaterdag een rondje IJsselmeer laten doen. Van Purmerend via de Afsluitdijk en dan langs de dijk Makkum, Hindeloopen, Stavoren, Lemmer, Lelystad, Enkhuizen, Hoorn en terug naar Purmerend. Ik heb op het gehele traject niet één keer het idee gehad dat ik te kort kwam. Pk's niet, Nm's niet, zitpositie, remmen – altijd genoeg of net genoeg. Nee, ik ben ook niet met de jonge honden op jacht gegaan. Het was met de geliefde (op de Yamaha X-MAX 400) een rustige toer door het land. Het genot zit niet altijd in sneller en groter. Voor 6.299 euro heb je een motor die geen bewonderende blikken naar zich toe trekt in het terrasjescircuit, maar wel in de file, al is het maar door zijn alarmlichten.
Nee, het is geen wonder van sportiviteit.
Ja, het is een leuke en verstandige motor, die het plezier van motorrijden betaalbaar maakt.
Het is jammer dat ik al twee motoren heb. Ik kan maar één nadeel melden, en dat is de concurrentie uit eigen huis in de vorm van de NC700S. Deze is € 700 duurder, maar dan heb je wel 60 Nm trekkracht extra en een bergvak voor je helm in de 'tank'. De CB500F zal zijn betrouwbaarheid moeten bewijzen, maar ik kan geen beperkingen voor dagelijks gebruik bedenken. Hooguit het ontbreken van bergruimte. En daarvoor zijn top- en zijkoffers uitgevonden."

Het is met deze informatie dat ondergetekende (Michiel, XXXL) zijn eigen ervaringen mag aanvullen.
Nee, er is niets mis met de Honda CB500F. Het tweecilindertje laat zich – in tegenstelling tot genoemde Honda NC700S – ver in de toeren jagen en komt zo ondanks zijn geringe cilinderinhoud aan een acceptabele acceleratie en topsnelheid: 150+ km/u.
Maar allemachtig... wat is de CB500F... gewoon. Er zit werkelijk kraak noch smaak aan. Geen enkel detail zorgt voor de welbekende kriebel die je soms nodig hebt om erop te willen klimmen en een fijn stuk te gaan vegen. De CB500F is functioneel van het loopvlak van de banden tot de bovenrand van de spiegels.
Zou een ambtenaar gevraagd zijn om een motor te ontwerpen, dan was de CB500F eruit gerold. Stabiel, veilig, betrouwbaar, niets te gek, net snel genoeg, saai van de te lange kalkteennagels tot de roos op de gespleten haarpunten.
Maar de CB500F is niet ontworpen door een ambtenaar, maar door het onfeilbare Honda, waarvan de ingenieurs de opdracht kregen 'voor weinig' een gemotoriseerde tweewieler te ontwerpen met maximaal 35 kW. Dat 'voor weinig' hebben ze letterlijk genomen, door alles weg te laten wat niet strikt noodzakelijk is. Inclusief de fun-factor.

Zo er al lol te vinden is in de CB500F, zal die liggen in het feit dat de beoogde bezitter niet ouder zal zijn dan 22 jaar en dus weinig gewend is qua snelheid. Oudere bezitters zullen qua motorvermogen geen enkele andere wens hebben dan 35 kW. De lol voor hen zal liggen in jarenlang zorgeloos, probleemloos en zuinig rijden.

Ambtenaren van Nederland, grijpt uw kans! Ook voor u is motorrijden nu haalbaar geworden zonder dat u uitgemaakt zult worden voor levensgevaarlijke gek, suïcidale maniak of orgaandonor op wielen. Eenieder die u als CB500F-bezitter met ontzag bejegent, laat u deze test lezen, waarop u uw grijze muizenbestaan kunt voortzetten.

Ben je 20 tot 22 jaar en dus (naar de wet: ambtenaren...) nog niet in staat om zware motorfietsen te besturen? Trek je van het bovenstaande niets aan. De CB500F past iedereen als een handschoen en is prima geschikt om je rijschoolkunsten op te perfectioneren, juist door het ontbreken van ook maar het geringste spoor van karakter. Eerst leren lopen, dan leren rennen. Je eerste schoenen waren ook geen kicksen.

Deze motor is geschikt voor het A2-rijbewijs.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Honda Test: Honda CB500F (2013)

Disclaimer - Privacy Policy