Banner

Primeurtest: Kymco MyRoad 700i ABS (2012)

Inhoudsopgave
Primeurtest: Kymco MyRoad 700i ABS (2012)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Kymco tests

kymco logo W200H68Kymco MyRoad 700i 00

Met de MyRoad 700i stort het Taiwanese Kymco zich in de nog relatief jonge, maar groeiende markt van de maxiscooters (> 500 cc tweecilinder). Een behoorlijk risico in Nederland, want: wat de boer niet kent, vreet-ie niet. Stadsmotor.nl test de Kymco MyRoad 700i als eerste in Nederland en duidt aan de hand van de Chinese keuken waarom deze Kymco toch succesvol zal worden...

Ja, beste lezer, Stadsmotor.nl heeft niet alleen enorm veel verstand van motorrijden of het moderne verkeer, maar ook van buitenlands eten, al is het maar omdat dat vrijwel altijd wordt bezorgd per scooter, ons favoriete vervoermiddel in de stad.
Maar over Kymco en Chinees eten...
Kymco komt uit Taiwan, net als zo'n beetje alle Chinezen in Nederland. Waarom die Chinezen in Nederland zich dan Chinezen noemen en niet Taiwanezen... Taiwan heet officieel Republiek China, het land met de 22 miljoen inwoners dat de westerse tegenstrever is/was van de voormalige communistische Volksrepubliek China, dat land met de 1,3 miljard inwoners dat Tibet onderdrukt en waar tegenwoordig voor een habbekrats door on(der)betaalde kinderen onze peperdure iPhones, -Pads en Pods worden gemaakt, zodat meneer Apple nóg veel rijker kan worden.
Van de Chinese keuken (Taiwanese dus) kunnen we zeggen dat het de eerste buitenlandse keuken is die volledig ingeburgerd raakte in Nederland. Dat had te maken met de eerste immigratiegolf in Nederland, die van de Chinezen, volgend op de opkomst van het communisme aan het begin van de vorige eeuw. In die tijd was er nog niemand die het in zijn hoofd haalde om een Chinezenmeldpunt op te richten of een staartjes- of spleetogenverbod te propageren, dus de Chinese gemeenschap nestelde zich in alle rust en vrede, zeer tot genoegen van de eerste Hollanders die zich waagden aan de smakelijke Chinese keuken.

Inmiddels kent iedereen in Nederland de Chinese (Taiwanese) keuken. We mogen 'm misschien niet zo hoog inschatten en zullen misschien niet direct een Chinees bezoeken als we op chic uit dineren gaan, maar zijn het over een paar dingen roerend eens: het is best te kanen én het is goedkoop, want je krijgt lekker veel voor weinig!

Zie daar Kymco.

De Kymco MyRoad 700i ABS vergelijken met de Aprilia SRV850, BMW C 600 Sport of C 650GT, Honda NC700D Integra ABS of Yamaha TMAX ABS gaat niet. Dat zijn sportscooters, vermomde motorfietsen, met het motorblok niet op het achterwiel gemonteerd, maar centraal in het frame, en een riem of ketting als eindaandrijving. Ze hebben grote wielen, minder bagageruimte.
De Kymco MyRoad kun je wel vergelijken met 'echte maxiscooters' als de Honda SW-T600 ABS en de moeder van alle maxiscooters, de Suzuki Burgman 650 A, waarop Stadsmotor.nl nog steeds nooit de hand heeft kunnen leggen. (Update 2013: nu wel.)
Wat zien we dan?
De Myroad 700i is qua prijs hetzelfde als de Honda (€ 9.999) en qua specs – vermogen, wielgrootte – ongeveer hetzelfde (iets beter) als de Suzuki (€ 11.999).
In hoeverre de Suzuki zijn hogere prijs waarmaakt, is onduidelijk, want we hebben hem dus nooit gereden. Uit de folder weten we dat de Burgman extra's heeft die de MyRoad ontbeert – handvatverwarming en zadelverwarming – en da's best prettig, maar geen € 2.000 waard.
De Honda SW-T600 dus, vernieuwd in 2011.

Het is sushi versus babi pangang.
Sushi (Japans) is duurder dan babi pangang (Chinees), als je dezelfde hoeveelheid zou bestellen. Maar bestel je voor een vaststaand bedrag – € 10,50 – dan heb je genoeg babi pangang voor twee man, en te weinig sushi voor een anorexiapatiënt.
Zo is het ook met de MyRoad 700i. Deze zet 669,5 cc tegenover 582 cc voor de Honda, 58 pk tegenover 50 pk, 62 Nm tegenover 55 Nm, 15/14-inch wielen tegenover 14/13 inch, twee remschijven in het voorwiel tegen één voor de Honda. Op papier krijgt de Honda aan alle kanten billenkoek, en in de praktijk ook. De smaak van babi pangang is niet zo verfijnd als die van sushi, en zo is de Honda geraffineerder van afwerking. Het blok produceert minder trillingen, het remsysteem is moderner (gecombineerd-abs), de ergonomie is beter verzorgd. Maar qua rijden is de Honda kansloos. Kymco zet met de MyRoad in de eerste plaats de sterkste maxiscooter – niet sportscooter! – van Nederland neer, en dus vermoedelijk ook de snelste. Wat dat vermag, is onbekend, maar 160 km/u op de snelweg ging goed, en ook de vaste testbochten werden doorlopen met snelheden die wij beschouwen als 'voor elkaar' (voor alle duidelijkheid: 'niet voor elkaar' betekent doodsangst bij de tester). Dat laatste betekent dat Kymco de wegligging – de stijfheid van het frame, de vering en demping – ook gewoon voor elkaar heeft. De MyRoad is geen sportscooter, maar pretendeert dat ook niet te zijn. Wel pretendeert het een snelle maxiscooter te zijn, en dat klopt. De tweecilinder mag dan niet trillingsvrij lopen, dat deed de V12 van de P-51 Mustang ook niet en daar hoorde je niemand over, want het ding deed wel wat het moest doen: Japanners en Duitsers het leven zuur maken. Zo ook de MyRoad 700i. Hij gaat er als een windhond vandoor als het gas wordt opengedraaid – van 0, 50 of 100 km/u, maakt de variomatic niet uit – en dat is precies wat je wilt als je op één euro na tien ruggen neerlegt voor een 'scootertje'.
Dat, naast natuurlijk de andere, nooit genoeg geprezen eigenschappen van een snelwegscooter, zoals vederlicht stuurgedrag (check), ultiem gebruiksgemak (check), genoeg (verlichte) bergruimte voor een volwassen weekendtas (check) of twee helmen (check), vakjes voor handschoenen en/of iets anders kleins (check), een scherp gesneden stroomlijn die het onderlichaam en tenminste een deel van het bovenlichaam uit de wind houdt (check), een lampenwinkel waarmee je zeker niet over het hoofd gezien zult worden (check) en nog zo wat aardigheidjes. Die bestaan bij de MyRoad bijvoorbeeld uit elektronisch verstelbare achterdemping – soft, middel en hard – en een hendel waarmee de voetsteunen voor de passagier automatisch uitklappen. Die twee staan logischerwijs in verband met elkaar, want beiden beogen comfort voor de passagier. Die kun je dan ook gerust achter op hebben, en deze zal geen ruimte te kort komen, maar eerder verdwalen op de zeer ruime zitplaats.
En dat is een beetje jammer. Beter had Kymco de zitplaats van de passagier wat krapper gemaakt en de zitplaats van de bestuurder wat ruimer. Deze moet het nu doen met een kort hellend vlak waarop alleen de zitbotjes steun vinden. Voor langere bestuurders zeer zeker geen traktatie, want de scheenbenen komen nu kort onder de knie in het hoekige schutbord en dat is geen prettig, noch een veilig gevoel. Het laat raden wat er met je benen gebeurt als je eens ergens tegenaan botst: die breken onherroepelijk links en rechts. Niet voor lange mensen dus, deze MyRoad, althans niet met deze buddyseat. Zou deze van vorm veranderen, dan vond je wel een prima zit, want de scooter is ruim zat en het stuur staat ook hoog genoeg om over de knieën te zweven. Aanpassing gewenst!
Ben je korter, dan heb je van dit alles geen last en vind je in de MyRoad 700i ABS de sterkste en zeker niet lelijkste maxiscooter/snelwegscooter van dit moment. In elk geval de maxiscooter met de beste prijs/prestatieverhouding: Prijs van de Honda, prestatie van de Suzuki.

nb. deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Kymco Primeurtest: Kymco MyRoad 700i ABS (2012)

Disclaimer - Privacy Policy