Banner

Test: Kymco New Dink 200i

Inhoudsopgave
Test: Kymco New Dink 200i
Specificaties
Fotogalerij
Alle Kymco tests

kymco logo W200H68Kymco New Dink 200iDe goedkoopste 200-cc'ers onder de motorscooters komen van het Taiwanese Kymco. We noemen de Like 200i (€ 2.499), de People S 200i (€ 2.799) en de New Dink 200i (€ 2.999). Laatstgenoemde is de sterkste.

Eigenlijk mogen ze geen van drieën het predicaat '200' dragen, want de eerste twee meten slechts 163 cc en de laatste 176 cc. Wat dat scheelt, die 13 cc meer? In combinatie met andere factoren nogal wat, want het blok van de New Dink poept maar liefst 15,5 hele pk's uit, een kwart meer dan de Like 200i (11 pk) en People S 200i (11,6 pk). Nog niks om van in je tuig te schudden – nog niet eens in de buurt van de grens van het AL-rijbewijs (25 kW/33 pk) – maar op een dergelijk laag vermogen wel een slok op een borrel. En onder andere het verschil tussen net niet de 100 km/u kunnen halen, en ruim de 100 km/u halen.

Daarbij moet wel worden vermeld dat die topsnelheid vermoedelijk is gemeten met een New Dink die niet (zoals ons testexemplaar) is voorzien van een windscherm ter grootte van een volwassen etalageruit. Die duwt prima de wind van je lijf, maar wel ten koste van pk's die anders in topsnelheid geïnvesteerd hadden kunnen worden. Kan die topsnelheid je niet schelen – en dat is goed mogelijk – dan komen de extra pk's van de New Dink ten opzichte van bijvoorbeeld een 125-cc scooter juist van pas om dat windscherm door de wind te duwen zonder van je sokken te worden gereden door overig snelverkeer. Het is maar waar je prioriteiten liggen. Wil je boven de 120 km/u met groot scherm rijden: dikkere scooter kopen.

Wat vinden we van de New Dink? Een heel nette motorscooter, onopvallend en toch vlot. Kymco heeft ons exemplaar ook nog van een topkoffertje voorzien, en dat is gezien de geringe ruimte onder het zadel en de afwezigheid van een dashboardkastje aangenaam. Niet dat we in die koffer een helm zouden willen bewaren, want daar oogt het allemaal iets te fragiel voor. Gelukkig kan die ook onder de buddyseat, mits we geen integraalhelm maatje 63 hebben. Maar het blijft tot één helm beperkt.

Achterop de New Dink vindt ons testkind een uitstekend plaatsje. Dat is niet alleen te danken aan het op de (standaard) bagagedrager gemonteerde rugsteuntje, maar ook aan de stepjes die listig zijn weggewerkt in de stoomlijn en met een drukknop naar buiten komen. Dit kan ook met de voet, dus geen vieze handen.

Onze lange testrijder stuit helaas snel op de beperkingen van de New Dink. Het stuur zit nogal laag geplaatst en komt onvermijdelijk in botsing met de knieën als je een krap bochtje wilt maken. De enige oplossing daarvoor is als een moto-GP-coureur met je knie naar buiten in de bocht. Staat wel sportief.

Het dashboard van de New Dink is vrijwel geheel digitaal, op de in het oog springende witte toerenteller na. Over het nut van een toerenteller op een motorscooter – een automaat dus – hebben we al vaker het hoofd gebroken. Op een kleine motorscooter als de New Dink wordt het ineens duidelijk: je kunt in één oogopslag zien wat je nog aan vermogen over hebt. Staat de naald al tegen het rode gebied, dan kun je er donder op zeggen dat even flitsend accelereren er niet meer bij is...

nb. deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs en het A2-rijbewijs.
nb. De New Dink 200i wordt anno 2013 niet meer geleverd.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Kymco Test: Kymco New Dink 200i

Disclaimer - Privacy Policy