Test: Triumph Speed Triple (ABS) (2011)

Inhoudsopgave
Test: Triumph Speed Triple (ABS) (2011)
Specificaties
Fotogalerij
Alle Triumph tests
Triumph

Speed Triple DiabloRedWat moeten we hiermee? Dat was de vraag die we ons stelden na de standaard proefritten op de Triumph Speed Triple. Triumph geeft zelf het antwoord: "In Engeland noemen ze het een hooligan bike." Ook de accessoirecatalogus geeft antwoord: daarin een EHBO-pakket...

Laat ons bij deze Triumph Speed Triple eens beginnen met de saaiheden, omdat de Speed Triple alles behalve saai is.

De spiegels geven goed zicht op achterliggend verkeer, alleen beginnen ze boven de 5.000 tpm te trillen, met wazig zicht tot gevolg. Er zijn vervangende exemplaren in de catalogus, maar waarom zou je? Daarover verderop meer. De buddyseat is uiterst comfortabel. Een bijrijder kan mee, mits klein van postuur en stoïcijns van karakter – waarover verderop meer. Onder de buddy vinden we twee uitklapbare bagagehaken. De stepjes kunnen worden verwijderd voor een single look.

De zitpositie is sportief voorover, zoals je van een sportfiets mag verwachten, met de voeten wat naar achter. Het stuur is daarbij iets te vlak, de ellebogen wijken daardoor naar buiten, waardoor de benodigde kracht bij het remmen niet in uit de armen komt, maar uit de schouders. Dat gaat pijn doen, want de dubbele Brembo's in het voorwiel zijn prima in staat om het geweld – waarover verderop meer – te beteugelen. Het optionele abs (nieuw voor 2011) aan de achterzijde grijpt daarbij vaker in dan dat aan de voorzijde – waarover verderop meer.

De bediening is zoals mag worden verwacht. Aan het voeteneind is de versnellingsbak strak, duidelijk, correct. Bij de handen zit alles op z'n plek. De ogen vinden ook alles op hun gemak. De toerenteller is duidelijk aanwezig. Daarboven zijn nog zes blauwe ledjes geplaatst die aangeven wanneer je het rode bereik nadert en dus moet schakelen. De snelheidsmeter is digitaal en goed in het zicht, al zul je er nooit naar willen kijken – waarover verderop meer. De benzinemeter zit rechts op het display en zul je wel in de gaten moeten houden – waarover verderop meer. Het klokje is klein maar groot genoeg, al zul je het nooit geloven – waarover verderop meer.

 

Logo Triumph Speed Triple


'Verderop' is hier
Het zal de lezer die nog niet in slaap is gevallen zijn opgevallen dat de bijzin 'waarover verderop meer' nogal veel voorkomt. Dat 'verderop' is vanaf hier.

Godzalmemoederliefhebben wat rijdt dat ding asociaal! Wie wil weten hoe dat komt, verwijzen we graag door naar de test van de 2010 Speed Triple, want in de 2011-versie is wat betreft benadering niets veranderd. Wel is het frame nieuw en lichter en is het blok (nog) sterker. Vergeet topsnelheid: Triumph heeft met de Speed Triple snelheid tussen 0 en 150 km/u tot in de perfectie verheven. Alles, maar dan ook alles wat de fiets te bieden heeft, is gericht op acceleratievermogen, remvermogen en bochtsnelheid. Comfort, praktisch gebruiksgemak, milieuvriendelijkheid, vriendelijkheid ten opzichte van de medeweggebruiker: vergeet het allemaal. De Speed Triple wil zo snel mogelijk voorbij de wettelijke snelheidslimiet, zo snel mogelijk afremmen, zo snel mogelijk de bocht door en zo snel mogelijk dit alles weer van voor af aan.

De spiegels: je zult ze alleen nodig hebben in gevecht met een andere Speed Triple.
De passagier: die ben je binnen 50 meter kwijt, tenzij je hem/haar aan je vastbindt.
Het vermogen en de remmen: alles is acceleratiekracht en snelheid, de remmen en het abs zijn meer dan ooit van levensbelang.
De snelheidsmeter: als je daar op gaat letten, rijd je al te snel, let je niet op de weg en ben je dood.
De benzinemeter: loopt om onverklaarbare redenen heel snel terug, terwijl er toch 17½ liter benzine in de tank gaat.
Het klokje: je zult nooit geloven dat de tocht – hoe lang ook – maar zo kort duurde. De vering slikt alles, er is nooit aanleiding om vaart te minderen.

Of...
O ja, de wet. En het overige verkeer. Het is niet dat de Speed Triple zo snel is, maar de rest van het verkeer zo traag. Althans, zo voelt het. Op de Speed Triple rijd je in een andere dimensie, waarin medeweggebruikers rijdende chicanes zijn en geluidsoverlast (we hebben de optionele Arrow-uitlaten!) niet bestaat. Wil je je als motorrijder in deze dimensie bewegen, kun je maar beter ervaren zijn. Een beginnend bestuurder rijdt gegarandeerd een ongeval tegemoet. Niet omdat de Speed Triple slecht is, maar omdat hij zo goed is. Een ervaren motorrijder zal over een ijzeren zelfdiscipline moeten beschikken om niet dagelijks drie keer zijn rijbewijs kwijt te raken. Het is om die reden dat we aan Triumph vragen: Wat moeten we ermee? Een Speed Triple die bereden wordt zoals hij bereden wil worden, past absoluut niet in het moderne verkeersbeeld. Niet voor niets noemen de Engelsen het een hooligan bike: hij is gewelddadig zonder reden en doet alles wat verboden is. Wie hem koopt, zal met een beetje geluk alleen de optionele EHBO-kit nodig hebben.

Woonwerkverkeer? Prima ding, als je in de Strubben woont en in de Ramshoek werkt.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Triumph Test: Triumph Speed Triple (ABS) (2011)

Disclaimer - Privacy Policy