Forensentaks: de PvdA spreekt!

Twee maanden geleden stelde Stadsmotor.nl de vraag 'Wordt de forensentaks ook voor motorrijders?' aan alle politieke partijen van Nederland. Met de Tweede kamerverkiezingen in het vooruitzicht reageert men nog steeds niet graag, maar nu komt ook de PvdA - als eerste 'grote partij' - over de brug...

L.S.

Vooruitlopend op de komende verkiezingen, ten behoeve van een artikel over de mogelijk in te voeren 'forensentaks', ben ik aan het inventariseren wat het standpunt is van uw partij inzake deze nieuwe belasting in het algemeen en in het bijzonder in hoeverre die van toepassing zou moeten zijn op forensen die gebruik maken van de motor of motorscooter.
De achterliggende gedachte hierbij: een motor(scooter)rijder staat nooit in de file, gebruikt amper parkeerruimte, veroorzaakt amper slijtage aan het wegennet en belast het milieu significant minder dan een automobilist en zelfs minder dan een openbaarvervoergebruiker.

Michiel Heemskerk, Stadsmotor.nl

Deze vraag stelden wij twee maanden geleden aan alle politieke partijen van Nederland, met nog een herhaling erachteraan. De voorgenomen forensentaks mag dan de files met 10% terugdringen, daar hebben wij motorrijders - die geen files vormen - geen biet mee te maken. En dus ook niet met de 1,3 miljard euro die de maatregel moet opleveren.

Twee weken na vraagstelling hadden we antwoorden van GroenLinks, de Partij voor de Vrijheid, de Libertarische Parij, de Republikeinse Moderne Partij, de Staatkundig Gereformeerde Partij, drie weken later volgde de Socialistische Partij zich bij de waarlijk open bestuurders en negen dagen geleden de ChristenUnie. Nu de PvdA.

------------------------------------------------------------------------------

Den Haag, 8 augustus 2012

Geachte heer Heemskerk,

Dank voor uw mail waarin u schrijft over de forensentaks.

Allereerst onze excuses voor het niet eerder beantwoorden van uw vraag.

De PvdA is per definitie tegen de invoering van de forensentaks

Een gemiddelde reiziger is tot 109 euro per maand duurder uit. Mensen met een NS/OV-jaarkaart zijn straks tot 155 euro per maand kwijt (rtlnieuws). De Kunduzcoalitie kiest hiermee voor een lastenverzwaring van 1,3 mrd voor werkend Nederland. De PvdA vindt dat dit niet kan. Nederlanders besteden gemiddeld de meeste tijd aan het reizen tussen werk en woning. Dat zorgt voor veel files, een enorme druk op het milieu en een hoop verloren uren voor reizigers om aan andere zaken te besteden. Het verbeteren van de bereikbaarheid is, kortom, een belangrijke opgave. Wij bezuinigen daarom niet op de vergoeding voor woon-werkverkeer. In plaats daarvan gebruiken wij deze vergoeding voor een mobiliteitsbudget dat voor iedere werknemer vrij besteedbaar is. Wij omarmen hiermee het pleidooi van ANWB om werkgevers en werknemers onderling afspraken te laten maken over de besteding van de kilometervergoeding.

In het PvdA-plan geldt de vergoeding niet alleen voor autokilometers, maar ook voor OV kilometers, voor het mijden van de spits en voor fietskilometers. Geheel naar inzicht van de werknemer en de werkgever in te vullen. Het gebruik van OV wordt hierdoor gestimuleerd en we verwachten dat er minder files zullen ontstaan. Daarnaast willen wij ook andere barrières wegnemen voor het OV gebruik door werknemers. Initiatieven die bijvoorbeeld leaserijders in staat stellen makkelijker met het OV te laten reizen, waardoor files worden vermeden, willen we verder ondersteunen.

De fileproblematiek wordt niet opgelost door mensen het OV uit te jagen. Integendeel. Het OV moet juist een aantrekkelijk alternatief voor de auto zijn. Trein en bus moeten goed, toegankelijk en veilig zijn, maar vooral frequent en betrouwbaar. Over de hele linie moet het openbaar vervoer als één systeem (trein, metro, tram, bus, taxi, veerdiensten) beter worden. Tegelijkertijd kunnen autokilometers voorkomen worden door een betere bereikbaarheid van werknemers via internet, een aanpassing van werkuren en de mogelijkheid om ergens anders te werken; dichter bij huis of bij de klant. Dát willen wij stimuleren. Meer flexibiliteit. Minder asfalt. Dit plan van de Kunduz-partijen werkt volstrekt averechts.

Nogmaals excuserend voor de late beantwoording hoop ik u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Afdeling Voorlichting PvdA

------------------------------------------------------------------------------

Meneer (mevrouw?) Afdeling Voorlichting PvdA stuurt een standaard antwoord, blijkt wel uit het feit dat de motor(scooter) of de voordelen daarvan in het moderne verkeer niet één keer worden genoemd, terwijl daar in het rijtje 'mijden van de spits en fietskilometers' best ruimte voor was.
Deze kortzichtigheid is de PvdA in dit geval vergeven, want de partij is tegen de forensentaks en dat is prettig voor elke forens.
De Partij van de Arbeid ziet de Nederlandse forens echter liefst gebruik maken van het openbaar vervoer. Dat is merkwaardig, want arbeiders moeten vaak op tijd op hun werk zijn, en dat is met het openbaar vervoer altijd een gok.
Daar staat tegenover het genoemde 'mobiliteitsbudget dat voor iedere werknemer vrij te besteden is'. Dat kan ook besteed worden aan een motor(scooter)...

Resumerend: de PvdA snapt nog steeds niks van het moderne verkeer of de behoeften van de arbeider in het moderne verkeer, maar daar hebben wij als motorrijders geen last van, dus de PvdA is qua vervoersplannen zo slecht nog niet.

Michiel Heemskerk
31 juli 2012

Meer nieuws op Stadsmotor.nl


{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Relevant nieuws Forensentaks: de PvdA spreekt!

Disclaimer - Privacy Policy